Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahý průšvih VW v USA se týká motorů TDI. Značka se moc nebrání

  11:44aktualizováno  11:44
Volkswagen vyšetří případ manipulování s měřením emisí u vozů vybavených slavnými turbodiesely TDI. Americká agentura pro ochranu životního prostředí u nich odhalila speciální software, díky němuž mohou obejít předpisy na množství vypouštěných emisí. Reakce vedení VW působí velmi krotce.

Volkswagenu hrozí obří pokuta kvůli motorům TDI, se kterými se snaží prosadit v USA. | foto: Volkswagen

Německá automobilka Volkswagen nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu „hluboce lituje“.

Křišťálová Lupa 2015

„Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ uvedl Winterkorn v oficiálním prohlášení. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že Volkswagen plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.

Winterkorn v prohlášení uvedl, že tento případ je nyní prioritní pro něj i pro celé vedení automobilky. Značka prý udělá vše pro to, aby zvrátila škody, které případ způsobil. Stojí za pozornost, že prohlášení VW je velmi krotké, není v něm žádné radikální odmítnutí obvinění.

TDI v problémech

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů (431 miliard Kč).

Skandál se týká asi 480 tisíc dieselových modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009 až 2014 a vozů Passat z let 2014 až 2015. Všechna tato auta mají mít v provedení se čtyřválcovým turbodieselem 2,0 TDI nainstalovaný program, který zjistí okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise, a v té chvíli motor přenastaví tak, aby vypouštěl co nejméně emisí (více čtěte zde).

Volkswagen Passat
Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha)

„Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší čtyřicetkrát víc škodlivých exhalací, než je limit,“ uvedla EPA. V případě dieselů je největší problém s emisemi oxidů dusíku (NOx). EPA Volkswagenu nařídila, aby dala na vlastní náklady vozy do pořádku.

Případ je o to pikantnější, že právě Volkswagen se snaží Američany naučit tankovat do aut naftu. Americký trh osobních aut je téměř výhradně „benzinový“, ale německý koncern investuje velké peníze a energii do prosazení svých motorů se slavnou značkou TDI.

Fotogalerie

Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedením, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit (více zde).

Volkswagen je největším výrobcem aut v Evropě a do roku 2018 se chce stát největším producentem automobilů na světě. V prvním pololetí se skupině navzdory poklesu prodeje podařilo překonat v prodeji vozů japonskou Toyotu a vůbec poprvé se stát největším světovým prodejcem automobilů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Kia Proceed
OBRAZEM: Nejparádnější studii autosalonu postavili přímo ve Frankfurtu

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Studie jsou kořením autosalonů, bez nich by to nebylo ono. Designéři se při nich mohou rozmáchnout a popustit uzdu fantazii. Často tak také naznačují, jakým...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.