První svezení: V touranu je rodina pod dohledem kamery

aktualizováno 
Touran nikdy nebyl šampionem krásy a elegance v nabídce volkswagenu, o to oblíbenější byl ale mezi rodinami, které oceňovaly jeho praktičnost. Zachovává ji i nová generace, která přidává moderní vzhled a nálož techniky.

Proč to dělat lehce...

Některé věci už ale automobilky možná vylepšují přespříliš, že to až komplikují. Praktickou vychytávkou rodinných MPV bývá speciální zrcátko. Protože se předpokládá, že budete v takovém autě vozit mateřskou školku, chcete mít přehled, co se děje v zadních řadách. 

Jednoduchým řešením bývá další dodatečné prostřední zrcátko napolohované na zadní sedačky, bývá hodně klenuté, aby viděl vzad i spolujezdec. Novému touranu není zrcátko dost dobré, rovnou na to má kameru.

...když to jde udělat i složitě

Pro upřesnění: multimediální systém v přístrojovce počítá v menu s instalací kamery (nyní je vše optimalizované na kameru GoPro Hero 3+), tu bezdrátově spárujete s mobilem, který přenese obraz do monitoru v přístrojovce.

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran

Kameru si můžete nainstalovat kamkoliv v autě nebo v přívěsu, třeba do kufru, abyste ohlídali psa; to je asi jediná výhoda. Realista si spíš posteskne, že když kameru v autě zapomene, aby sháněl nové okno a pojišťováka; když se zloději odnaučili krást navigace, budou mít nový cíl.

Může vás zajímat

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran

Cena 285 000,- Kč včetně DPH.

Více na Automodul.cz.

A ještě jedna „rodinně-výchovná“ pomůcka nového touranu: mikrofon handsfree na předních sedadlech přijímá řeč řidiče a spolujezdce a zesiluje ji tak, aby povely pro posádku slyšelo dobře z reproduktorů i osazenstvo na zadních místech. Touran je zkrátka přísně rodinný typ.

Moderních technických vychytávek, hlavně z kategorie „asistence a ochrana“ řidiče a posádky, dostal nový touran obvyklou nálož, adaptivním tempomatem počínaje a pomocníkem pro couvání s přívěsem nebo hlídačem mrtvého úhlu konče. Zrovna tyto tři jsou praktické, hlídač jízdy v pruzích snad každý normální řidič hned po dodání vozu navždy vypne...

Líbí se nám elektrické otvírání a zavírání víka kufru otevíraného pohybem nohy pod nárazníkem nebo třízónová automatická klimatizace se speciálním ultrajemným filtrem, který uvítají alergici.

Dlouhý, široký

Touran je jedním ze stěžejních modelů značky, za dvanáct let jich Volkswagen vyrobil 1,9 milionu. A nebýt ryze účelového a sterilně nestárnoucího vzhledu, asi by ani automobilka necítila potřebu nahrazovat ho novou generací, v rodném Německu si totiž stále drží pozici nejprodávanějšího MPV.

Fotogalerie

Mateřský VW Golf je ale už o dvě generace dál, a tak na obměnu techniky muselo dojít. Vynutily si to taky nové bezpečnostní a emisní předpisy. Nový touran je tak nový opravdu od podlahy, a to doslova. Podlahová plošina a veškerá technika je z aktuální modulární platformy MQB, kterou dostávají nové modely koncernu VW.

Také je o 19 cm delší než Volkswagen Sportsvan (nástupce Golfu Plus). Firma totiž dopřává golfu komfort mít dvě MPV, jedno menší a jedno větší, které jsou výrazně odlišené. Třeba francouzská konkurence jde cestou krátké a prodloužené verze jednoho modelu - Citroën C4 Picasso a Grand Picasso nebo Renault Scénic a Grand Scénic.

Zepředu je nový touran od sportsvanu skoro k nerozeznání. Ostřejší linky a výrazné prolisy vyrýsovaly z mohutné jednoprostorové karoserie dynamicky působící auto. Fordy mají možná na pohled více sportovní švih, francouzská SUV zas víc hravosti a rafinovanosti. Design touranu zkrátka ctí hlavně solidnost. Švih může exteriéru dodat příplatkový paket doplňků R-line.

Nový touran je dlouhý 4 527 mm, rozvor je 2 791 mm, šířka 1 814 mm (o 41 mm víc oproti předchůdci) a výška 1 628 mm (-6 mm; bez podélných střešních nosičů).

Oproti předchůdci se nový touran natáhl o třináct centimetrů, většina z toho jde ve prospěch kabiny, rozvor se totiž prodloužil o jedenáct centimetrů.

Bydlí se v něm dobře

Touran bude opět v nabídce s pěti a sedmi sedadly. Zajímavé je, že prodeje sedmi a pětimístné verze byly u předchůdce přibližně 50:50, v Německu prý sedmimístné provedení často kupovali lidé jen proto, že mělo větší zůstatkovou hodnotu při následném prodeji. U Volkswagenu čekají, že s novým to bude stejné.

Pětimístná verze naloží 743 litrů, ve dvoumístném obsazení 1980 a to se dá ještě sklopit opěradlo spolujezdce a odvézt až 2,7 metru dlouhé věci.

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran

Sedadla druhé řady lze posouvat v rozmezí dvaceti centimetrů a mají polohovatelná opěradla. Kabina se kromě prodloužení o necelých sedm centimetrů také citelně rozšířila, do druhé řady se mají vejít tři dětské sedačky vedle sebe. Kabina je hlavně úžasně široká, do druhé řady se vedle sebe vejdou tři dospělí bez útisku. Do šířky, délky i výšky je místa dost, jen vnější koleno se některým bude mačkat o madlo dveří.

Ve třetí řadě je - jak je u auto tohoto formátu zvykem - místo spíš pro děti nebo méně vzrostlé, dospělák tam odjede, jen je třeba posunout sedadla druhé řady dopředu.

Platforma MQB s sebou nese také úsporu hmotnosti, oproti předchůdci je o 62 kilogramů lehčí. I díky nově vyvinutým sklopným sedadlům druhé a třetí řady, které jsou lehčí. Po sklopení vytvoří zcela rovnou ložnou plochu. Sedadla třetí řady se zaklápějí do podlahy, nejsou vyndavací. Rodiče spíš uvítají, že je na všech pěti zadních sedadlech úchyt ISOFIX na dětské sedačky.

Parádní jsou velké schránky, kterých je v interiéru hned několik. Praktických vychytávek a drobností má touran spoustu, třeba stolečky pro zadní sedadla uchycené na předních opěradlech mají polohování.

Přístrojovka je asi největší odvaz mezi volkswageny dneška, má na poměry značky nezvykle odvážné a nápadité tvarování. Je vcelku vysoká, to dává pocit bezpečí. Středový panel se směrem vzhůru rozšiřuje a zbytečně se přetlačuje s koleny řidiče a spolujezdce.

Volkswagen Touran

Ven je dobrý výhled díky pravidelným tvarům a velkým proskleným plochám (nebereme v potaz obří prosklenou střechu, s letadly nad hlavou si na silnici obvykle nepřekážíme). Někomu můžou vadit menší zpětná zrcátka, mají zbytečně seseknutý horní vnější roh.

Kabina je velmi slušně odhlučněná, ale stále je to vysoké auto s velkou kabinou, ve které všechny ruchy rezonují.

Tři benziny, tři nafťáky

Nabídka motorů je od začátku šestičlenná. Všechny jsou to čtyřválce a všechny dostaly přeplňování turbodmychadlem. Tři zážehové jednotky (1,2 TSI - 81 kW/110 k, 1,4 TSI - 110 kW/150 k, 1,8 TSI - 132 kW/180 k) a tři turbodiesely (1,6 TDI - 81 kW/110 k, 2,0 TDI - 110 kW/150 k a 140 kW/190 k).

Touran startuje s ceníkem na 556 tisících korunách za verzi s motorem 1,2 TSI, nejlevnější turbodiesel je za 615 900.

Nový touran už se dá několik týdnů objednávat, první auta dorazí za nejrychlejšími na přelomu září a října. České zastoupení podle PR manažera Davida Valenty očekává, že větší zájem bude o dieselové varianty, stejně jako v Evropě by to mělo být 75 až 80 procent prodejů.

To, že 1,8 TSi v českém ceníku vůbec není a 1,4 TSI má vždy jen automat (DSG), tedy moc zákazníků rmoutit nebude.

Volkswagen Touran

Motor 1,6 TDI jel při absolutně klidné jízdě po rovinatém Amsterdamu a okolí za 5 litrů nafty. Na vysoké MPV s velkou čelní plochou je to slušný výsledek, ale vzhledem ke stylu jízdy jsme čekali o něco lepší. Dieselová šestnáctistovka bude asi nejžádanější motorizací do touranu. Na rozumné rodinné ježdění je to akorát. Není to žádný dravec, má hrubší hlas vlastní dieselům od VW a rozumné zpřevodování. Dvoulitr je říznější, hlavně v ostřejších startech má přirozeně větší razanci. Taky si řekne o půl litru až litr nafty víc.

S benziňákem 1,4 TSI jsme jezdili za 6,7 litru, motor měl dost sil i na razantnější zrychlení, ale jako by si chvílemi nerozuměl s automatem.

Podle informací ze zákulisí se pohon všech kol pro touran neplánuje, i když jeho zástavba technicky možná je. Stejné je to s pohonem na zemní plyn (CNG).

Narozdíl od golfu, octavie nebo sportsvanu, které mají v některých variantách zadní nápravu tvořenou jednoduchou torzní příčkou, má touran vzadu vždy víceprvkové zavěšení. To zaručuje za všech okolností dokonalé postavení kola vůči vozovce. Otázkou je, jestli je to u rodinného dostavníku, který jezdí hlavně na nákupy, dovolené a do práce, úplně potřeba. Touran může také mít adaptivní podvozek měnící tuhost.

Na nizozemských silnicích, kde jsme na pozvání automobilky touran projeli, žádnou automobilovou vášeň neokusíte, to spíš obdivujete minusové hodnoty nadmořské výšky na displeji navigace. Za dva dny ježdění jsme potkali dohromady pět zatáček, které by stály za aspoň malý hřích, v nich se touran držel statečně trajektorii. Opřel se o doširoka rozkročené nápravy a naklonil se až nečekaně málo. Díky funkci stabilizačního systému XDS, která přibrzďuje v oblouku vnitřní poháněné kolo, zatáčí touran velmi spolehlivě.

Podvozek je hlavně parádně utlumený a poddajný, retardéry přejíždí plavně. Je ale jistý a pevný, stejně lze popsat řízení. Zpětnou vazbu nečekejte, přesnost ano.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Origami hybrid pro městská dobrodružství. První jízda Lexusem UX

Lexus UX

Chika Kako, šéfinženýrka, která na kompletní vývoj nového lexusu dohlížela, říká, že toto auto má nabídnout bezpečí...

Nejprodávanější elektromobil v Evropě: velký dojezd a otravný cvrkot

Elektromobil Renault Zoe

Nová generace Renaultu Zoe, nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě, vypadá na papíře skvěle. Velký 40kWh akumulátor...

Otevřete ho mobilem, ohřeje vám kávu. BMW X5 hýčká a rozmazluje

BMW X5

Čtvrtá generace populárního BMW X5 se o vás stará jako žádné jiné auto. Jeden z nejúspěšnějších modelů z Mnichova je...

Najdete na iDNES.cz