Největší překvapení Paříže: Kapesní supersport VW s italským dvouválcem

  15:30aktualizováno  15:30
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Největší překvapení a jednu z nejparádnějších novinek vůbec přivezl do Paříže Volkswagen. Modrý dvoumístný futuristický koncept XL Sport vychází z modelu XL1, který vzniká v omezené a velmi drahé edici. Pařížská specialita ale odložila hybridní ústrojí a za zády posádky tak teď trůní motor ze supersportu, je to dvousetkoňový dvouválec od Ducati.

Může se hodit

Nechce se vám až do Paříže, abyste si prohlédli spoustu značek a modelů aut? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Koncernu Volkswagen se daří, a tak má čas a finance i na poměrně exotické a ve své podstatě nepraktické konstrukce. 

Superúsporný Volkswagen XL1 dokáže ujet 100 kilometrů za necelý litr nafty (více zde). Designově podivné auto se zakrytými zadními koly má pod kapotou malinký dvouválcový turbodiesel o objemu 0,8 litru a elektromotor. Vyrobí se jen 200 kusů tohoto unikátu, každý za necelé tři miliony korun.

Volkswagen XLsport

Fotogalerie

Nový sporťák z XL1 vychází, má stejně tvarovanou příď, zadek je ale konvenčnější s otevřenými blatníky. Na pohled působí, jako by stavitelé XL1 rozřízli podélně na dvě půlky a rozšířili ho tak, aby místo jednoho mohli do kabiny dva lidé vedle sebe. Kupé, u kterého tipujeme, že v jeho designu má tužku namočenou slavný Giorgetto Giugiaro, vypadá elegantně a hodně sportovně. Má v sobě něco z Audi R8 (tvarování zádi) a trochu třeba i z ferrari. Auto je to pohledné, rozměrově na úrovni hatchbacku nižší střední třídy. S délkou 4,29 metru se vejde do stejné mezery jako třeba golf, šířka 1,85 metru není malá, ale stále použitelná v každodenním provozu. Extrémní je výška, 1,15 metru je opravdu velmi málo.

Premiéru si XL Sport odbyl v předvečer Pařížského autosalonu na tradičním představení novinek koncernu Volkswagen. Na pódiu si tedy zapózoval třeba s novou fabií.

Při pohledu zpředu zaujme úzká kabina s naopak velmi širokými blatníky. Dveře se vyklápí vzhůru vpřed po vzoru mnoha supersportovních aut. Základní rozvržení interiéru je poměrně decentní a v praxi bez výhrad použitelné. Že máme před sebou výjimečný vůz, dokládá velký digitální přístrojový štít a digitální zrcátka. Ta klasická na dveřích auto vůbec nemá.

Volkswagen XLsport

Zajímavostí je množství ventilačních otvorů okolo kol a pro nasávání vzduchu do motoru. Vzadu chybí klasické okno, místo něj má auto žaluzie, které se spolu se spoilerem na zadku auta vytáhnou podle jízdních režimů. Velmi originální je i záď auta s pásem koncových světel a černou perforovanou zadní maskou. Oproti superúspornému XL1 nejsou zadní kola zakrytovaná.

Doposud jsme popisovali zajímavé sportovní auto. To nejzajímavější se ale ukrývá pod kapotou. Koncern Volkswagen nedávno převzal italského výrobce motocyklů Ducati. A právě od tohoto výrobce má XL Sport pohonnou jednotku. Je to vidlicový dvouválec z modelu Superleggera, konkrétně Ducati 1199 Superleggera V-Twin. Maloobjemový motor poskytuje 147 kW a 134 Nm, což je ohromná porce na objem 1,2 litru bez přeplňování. Aby tohoto výkonu dosáhl, točí motor až 11 000 otáček za minutu, což je u motorek běžné, ale v autech dnes nevídané vyjma závodních speciálů.

Volkswagen XLsport
Volkswagen XLsport

Součástky motoru jsou vyrobené z titanu a magnesia. O přenos výkonu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Dynamika je výborná, na stovku se auto dostane za 5,8 sekundy, ještě impozantnější je maximální rychlost 270 kilometrů za hodinu. Na nepřeplňovaný motor o objemu 1,2 litru je to fantastická hodnota.

Motoru v dosažení takto vysoké rychlosti pomáhá velmi lehká stavba. Na rámu z ocelových trubek je umístěna karoserie z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Volkswagen XL Sport váží pouhých 890 kilogramů, což je hodnota na úrovni nejmodernějších nejmenších autíček. Pro porovnání, nová fabia začíná na necelé jedné tuně a je to výborný výkon. Karoserie je striktně aerodynamická, součinitel odporu vzduchu je pouze 0,258.

Volkswagen XLsport

Z prémiových materiálů jsou i další součásti auta. Kola jsou vyrobena z magnéziové slitiny, hřídele jsou titanové a brzdy z kombinace uhlíku a keramiky. Zavěšení zadní nápravy je ryze sportovní typu pushrod.

Přestože auto působí hodně futuristicky, jako pravověrný koncept, možná se dostane i na sériovou výrobu. Volkswagen o ní zatím neřekl ani slovo. Pokud by se tak ale stalo, tak vznikne jen pár aut, podobně jako u původního Volkswagenu XL1, kterých se vyrobí jen 200 kusů. Pro zajímavost: motocyklů Ducati 1199 Superleggera V-Twin bude vyrobeno 500 kusů.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Mercedes B prokoukl, vypadá zase víc jako hatchback

Mercedes třídy B

Nová generace Mercedesu B prolíná světy MPV a kompaktních hatchbacků. Ačkoliv neztratila nic ze své praktičnosti, má...

Autofotka týdne: Nádherný koncept vzpomíná na krásné peugeoty

Peugeot e-Legend

Dost pravděpodobně to bude poslední autosalon v Paříži. Tradiční a asi nejslavnější autopřehlídka světa otevře letos...

Corolla je zpátky s velkým kufrem. Místo dieselů má hybrid

Toyota Corolla

Po dvou generacích Aurisu se Toyota vrací k osvědčenému jménu Corolla. Kombi musí v nabídce nahradit nejen předchozí...



Najdete na iDNES.cz