Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Největší překvapení Paříže: Kapesní supersport VW s italským dvouválcem

  15:30
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Největší překvapení a jednu z nejparádnějších novinek vůbec přivezl do Paříže Volkswagen. Modrý dvoumístný futuristický koncept XL Sport vychází z modelu XL1, který vzniká v omezené a velmi drahé edici. Pařížská specialita ale odložila hybridní ústrojí a za zády posádky tak teď trůní motor ze supersportu, je to dvousetkoňový dvouválec od Ducati.

Koncernu Volkswagen se daří, a tak má čas a finance i na poměrně exotické a ve své podstatě nepraktické konstrukce. 

Superúsporný Volkswagen XL1 dokáže ujet 100 kilometrů za necelý litr nafty (více zde). Designově podivné auto se zakrytými zadními koly má pod kapotou malinký dvouválcový turbodiesel o objemu 0,8 litru a elektromotor. Vyrobí se jen 200 kusů tohoto unikátu, každý za necelé tři miliony korun.

Volkswagen XLsport

Nový sporťák z XL1 vychází, má stejně tvarovanou příď, zadek je ale konvenčnější s otevřenými blatníky. Na pohled působí, jako by stavitelé XL1 rozřízli podélně na dvě půlky a rozšířili ho tak, aby místo jednoho mohli do kabiny dva lidé vedle sebe. Kupé, u kterého tipujeme, že v jeho designu má tužku namočenou slavný Giorgetto Giugiaro, vypadá elegantně a hodně sportovně. Má v sobě něco z Audi R8 (tvarování zádi) a trochu třeba i z ferrari. Auto je to pohledné, rozměrově na úrovni hatchbacku nižší střední třídy. S délkou 4,29 metru se vejde do stejné mezery jako třeba golf, šířka 1,85 metru není malá, ale stále použitelná v každodenním provozu. Extrémní je výška, 1,15 metru je opravdu velmi málo.

Premiéru si XL Sport odbyl v předvečer Pařížského autosalonu na tradičním představení novinek koncernu Volkswagen. Na pódiu si tedy zapózoval třeba s novou fabií.

Při pohledu zpředu zaujme úzká kabina s naopak velmi širokými blatníky. Dveře se vyklápí vzhůru vpřed po vzoru mnoha supersportovních aut. Základní rozvržení interiéru je poměrně decentní a v praxi bez výhrad použitelné. Že máme před sebou výjimečný vůz, dokládá velký digitální přístrojový štít a digitální zrcátka. Ta klasická na dveřích auto vůbec nemá.

Volkswagen XLsport

Zajímavostí je množství ventilačních otvorů okolo kol a pro nasávání vzduchu do motoru. Vzadu chybí klasické okno, místo něj má auto žaluzie, které se spolu se spoilerem na zadku auta vytáhnou podle jízdních režimů. Velmi originální je i záď auta s pásem koncových světel a černou perforovanou zadní maskou. Oproti superúspornému XL1 nejsou zadní kola zakrytovaná.

Doposud jsme popisovali zajímavé sportovní auto. To nejzajímavější se ale ukrývá pod kapotou. Koncern Volkswagen nedávno převzal italského výrobce motocyklů Ducati. A právě od tohoto výrobce má XL Sport pohonnou jednotku. Je to vidlicový dvouválec z modelu Superleggera, konkrétně Ducati 1199 Superleggera V-Twin. Maloobjemový motor poskytuje 147 kW a 134 Nm, což je ohromná porce na objem 1,2 litru bez přeplňování. Aby tohoto výkonu dosáhl, točí motor až 11 000 otáček za minutu, což je u motorek běžné, ale v autech dnes nevídané vyjma závodních speciálů.

Volkswagen XLsport
Volkswagen XLsport

Součástky motoru jsou vyrobené z titanu a magnesia. O přenos výkonu se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Dynamika je výborná, na stovku se auto dostane za 5,8 sekundy, ještě impozantnější je maximální rychlost 270 kilometrů za hodinu. Na nepřeplňovaný motor o objemu 1,2 litru je to fantastická hodnota.

Motoru v dosažení takto vysoké rychlosti pomáhá velmi lehká stavba. Na rámu z ocelových trubek je umístěna karoserie z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Volkswagen XL Sport váží pouhých 890 kilogramů, což je hodnota na úrovni nejmodernějších nejmenších autíček. Pro porovnání, nová fabia začíná na necelé jedné tuně a je to výborný výkon. Karoserie je striktně aerodynamická, součinitel odporu vzduchu je pouze 0,258.

Volkswagen XLsport

Z prémiových materiálů jsou i další součásti auta. Kola jsou vyrobena z magnéziové slitiny, hřídele jsou titanové a brzdy z kombinace uhlíku a keramiky. Zavěšení zadní nápravy je ryze sportovní typu pushrod.

Přestože auto působí hodně futuristicky, jako pravověrný koncept, možná se dostane i na sériovou výrobu. Volkswagen o ní zatím neřekl ani slovo. Pokud by se tak ale stalo, tak vznikne jen pár aut, podobně jako u původního Volkswagenu XL1, kterých se vyrobí jen 200 kusů. Pro zajímavost: motocyklů Ducati 1199 Superleggera V-Twin bude vyrobeno 500 kusů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...