Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswageny budou jezdit na dva válce. Půlka 1,4 TSI bude odpočívat

aktualizováno 
Populární motor 1,4 TSI dostane systém vypínání válců. Má zvýšit úsporu paliva o dalšího zhruba 0,4 litru na sto kilometrů. Zákazníci se motoru dočkají na počátku roku 2012.

Řadou cen ověnčený motor od Volkswagenu dostane vylepšenou variantu. Na autosalonu ve Frankfurtu si totiž odbude premiéru motor 1,4 TSI s vypínáním válců. Podle Volkswagenu má jít o první velkosériově vyráběný čtyřválcový motor s touto technologií. Pokud pod pojmem "velkosériový" myslí víc než tisíc kusů, má asi pravdu.

Polovina válců stačí

Systém vypínání poloviny válců použitý pro naftový motor si nechal v roce 1981 patentovat Cadillac. S podobnou technologií použitou na benzinovém motoru koketovala i Alfa Romeo. V roce 1983 vyrobila přibližně tisíc exemplářů modelu Alfetta, označených jako CEM. Dvoulitrový čtyřválec spořil benzin vypínáním poloviny válců.

Vypínání válců má přinést další snížení spotřeby paliva. Konkrétně by měla u motoru 1,4 TSI s výkonem 103 kW klesnout průměrná spotřeba o 0,4 litru benzínu na 100 kilometrů. V kombinaci se systémem stop-start pak úspora stoupne na 0,6 litru. Nejvyšších úspor bude nový motor dosahovat v ustáleném jízdním režimu při nízkém zatížení. Automobilka dává příklad, že třeba při jízdě konstantní padesátikilometrovou rychlostí se zařazeným třetím nebo čtvrtým převodovým stupněm bude úspora činit zhruba litr paliva na sto kilometrů.

Čtyřválec bude vypínat válce 2 a 3. Rozhodující pro aktivaci systému bude zatížení motoru a jeho otáčky. K vypnutí tak může dojít mezi 1 400 a 4 000 otáčkami za minutu při zatížení 25 až 75 Nm. Tento rozsah mimochodem velmi přesně koresponduje s pásmem maxima točivého momentu – v rozmezí 1 500 až 4 000 otáček za minutu umí motor 1,4 TSI vyvinout až 250 Nm.

I když je systém možné aktivovat při maximálně zhruba třetinovém zatížení motoru, Volkswagen tvrdí, že takové případy nastávají v 70 procentech testovacího cyklu NEDC, podle kterého se měří normovaná spotřeba automobilů.

V praxi bude pochopitelně úspora hodně záležet na jízdním stylu řidiče. Řídicí jednotka totiž jako povel k aktivaci používá úroveň sešlápnutí plynového pedálu. Pokud jej řidič mačká zlehka a na plyn takzvaně moc nešlape, systém může být aktivován. Vypnuté válce se pak opět připojí ve chvíli, kdy řidič sešlápne plynový pedál víc. V případě, že jsou ale změny polohy pedálu prudké – tedy například při poskakování v dopravních zácpách nebo při sportovní jízdě, zůstane systém neaktivní.

Samotnou deaktivaci dvou válců má na starosti řídicí jednotka a speciální soustava vaček a stavitelných členů na vačkové hřídeli. Ve chvíli, kdy má dojít k vypnutí nepotřebných válců, řídicí jednotka vypne přívod paliva, válce se naplní pouze čistým vzduchem a speciální mechanismus posune vačky. A to jak ty na straně sání, tak ty na straně výfuku. Celkem se takto u válců 2 a 3 posouvá osm vaček. Vyjedou mimo osu zdvihacích elementů a jejich místo zaberou takzvané nulové vačky, které mají kruhový tvar a zdvihátka tak neovládají. Pístní pružiny zajistí, že válce zůstanou uzavřené a v tuto chvíli elektronika zároveň vypíná i zapalování v těchto válcích.

Vypínání válců motoru Volkswagen 1.4 TSI

Opětovné "nahození" neaktivních válců pak probíhá přesně opačným způsobem. Elektronika zapne zapalování, elektromagnetické členy pohnou vačkami a následně je obnovena dodávka paliva do válce. K přepnutí kterýmkoli směrem by mělo dojít během poloviny otáčky vačkové hřídele, tedy v čase mezi 13 až 36 milisekundami v závislosti na otáčkách motoru. Volkswagen tvrdí, že i při přepínání a chodu na dva válce zůstane motor TSI velmi tichý a vibrace budou stále na velmi nízké úrovni. Vzhledem k tomu, že agregát 1,4 TSI patří mezi mimořádně kultivované čtyřválce, je možné, že zhoršení kvality chodu opravdu nebude velmi nápadné.

Motor TSI s touto technologií si budou moci zákazníci objednávat od počátku roku 2012. Prozatím Volkswagen nezveřejnil, pro které konkrétní modely bude motor s vypínáním válců k dispozici.

Pokud se systém osvědčí, velmi rychle se pravděpodobně rozšíří i na další verze populárního motoru. Dočkat by se tak mohly především silnější varianty motoru. U slabších verzí, které jsou přeplňované pouze turbodmychadlem, může být kvůli vibracím a hlučnosti aplikace systému vypínání válců komplikovanější.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.