Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswageny budou jezdit na slámu, mercedesy na dřevo

  11:51aktualizováno  12:19
Auta začínají být mlsná. Vznětové motory se oblizují když je nakrmíme olejem do salátu. Německý koncern Volkswagen se naopak chystá, že začne svá auta krmit slámou. Wolfsburgský výrobce společně s německo-americkým koncernem DaimlerChrysler také zkouší lít do nádrží naftu ze dřeva.
Benzin, nafta, čerpací stanice

Benzin, nafta, čerpací stanice - Benzin, čerpací stanice - ilustrační foto | foto: Lubomír AnčinecMF DNES

Čtěte také: Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada

Volkswageny vegetariány
Drahá ropa a závislost na rozmarech mocných, kteří sedí u jejich kohoutků, nutí automobilky ke zvýšené aktivitě v laboratořích a vývojových centrech.

Volkswagen se chystá využívat pro pohon svých aut to, co zbyde na polích po sklizni. Šéf německé automobilky Bernd Pischetsrieder na autosalonu v Detroitu oznámil, že automobilka zkoumá ekonomickou efektivitu výroby etanolu z celulózy. Rozhodne se do dobna letošního roku.

Pokud dají ekonomové projektu zelenou, postaví Volkswagen ve spolupráci s petrolejářským koncernem Shell a kanadskou firmou Iogen do roku 2007 továrnu vyrábějící etanol z rostlin.

Čím krmíte své auto vy? Christian Koch zkouší kočky a žáby ...ZDE

Iogen se specializuje na výzkum a vývoj v oblasti biotechnologií. Narozdíl od stávajících postupů, které využívají pouze části rostlin řepky a cukrové třtiny, umí vyrobit palivo pro spalovací motory z celé rostliny.

Pro výrobu etanolu využívá nová technologie slámu z kukuřice a dalších obilnin, která je normálně považována za vedlejší produkt. "Dnešní motory umí spalovat palivo, ve kterém je až desetiprocentní podíl etanolu," řekl Pischetsrieder. Už dnes je tak možné bez problémů spalovat biopaliva, které sníží emise oxidu uhličitého (CO2) až o devadesát procent.

Aktivita automobilek je také reakcí na požadavky Evropské unie na zvyšování podílu využívání biopaliv na úkor fosilních pohonných hmot. Brusel před nedávnem oznámil, že Evropa v roce 2005 nedodržela požadavek na dvouprocentní podíl spotřebovaných biopaliv. Jediný stát, který tuto podmínku splnil je Německo. Do roku 2006 má tento podíl vzrůst až na 6%.

Na dřevo se jezdilo už před padesáti lety. Ve válečných letech, kdy byla nafta k dispozici pouze armádám, jezdila auta na dřevoplyn.


Tatra 27 na dřevoplyn

Dřevoplyn může být využit k pohonu automobilů v běžných spalovacích motorech, k nimž je připojen zplyňovací generátor. Takto lze upravit nejen motor benzinový, ale i naftový.

Dřevo - palivo budoucnosti
Britsko-nizozemská společnost Shell koupila v srpnu loňského roku podíl v saském výrobci biopaliv Choren Freiberg.

Shell a Choren chtějí do roku 2007 postavit experimentální výrobnu biopaliva s kapacitou 15 tisíc tun ročně. Choren vyvinul technoligii na výrobu syntetické nafty - pojmenované Sundiesel (sluneční nafta) - ze zemědělského odpadu, dřeva a dalších organických materiálů. Sluneční naftu už úspěšně vyzkoušel Volkswagen a DaimlerChrysler. První továrna na výrobu sluneční nafty by měla stát v roce 2009, do roku 2015 chce Choren ovládnout 10% německého trhu s naftou.

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.