Wanderer

Wanderer

Volkswageny budou možná opět jezdit i po dvou kolech

  • 9
Dočkáme se motorek Volkswagen? Základem této spekulace je fakt, že předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piech se na téma motocykly rozpovídal v interview pro magazín Stern.

Volkwagen by však nešel cestou vývoje vlastních motocyklů od píky. Jak pan Piech prohlásil, stále ho zajímá myšlenka převzetí některého menšího výrobce.

Dále uvedl, že lituje nevyužité příležitosti z roku 1985, kdy byla k mání značka Ducati. Ta se tehdy ocitla ve finančních nesnázích, a tak cena za převzetí nebyla vysoká. Značku Ducati tenkrát nakonec převzala společnost Cagiva bratří Castiglionových.

Jedenasedmdesátiletý šéf Volkswagenu zmínil, že sám jednu ducati řídí: "180 koní a větší výkon v přepočtu na kilogram hmotnosti než u 1001koňového bugatti.“

Spojení Volkswagenu a motocyklů může vypadat podezřele, ale ne pro pamětníky. Každý ví, že součástí tohoto koncernu je prémiová značka Audi. Ta vznikla svého času spojením čtyř továren Audi, DKW, Horch a Wanderer do společnosti s názvem Auto Union AG.

Auto Union pak v roce 1964 kupuje koncern Volkwagen. Ten o 5 let později dělá totéž se značkou NSU, která se ocitá v ekonomických potížích, a začleňuje ji právě do nově vzniklé společnosti Audi NSU Auto Union, jejíž název je později definitivně zkrácen na Audi AG. Proč tato exkurze do firemního muzea? Některé v příběhu zmíněné značky se věnovaly také výrobě motocyklů.

DKW IFA BK350

Značka DKW patřila v meziválečném období k největším výrobcům motocyklů nejen v Německu, ale také v celosvětovém měřítku. Po sloučení čtyř značek do Auto Union byla svěřena výroba motocyklů právě DKW. Koncem třicátých let se velmi úspěšně účastnila Grand Prix i Šestidenních soutěží. Během celé své existence až do ukončení produkce v polovině šedesátých let vyráběla výhradně dvoutaktní stroje.

Také NSU, kterou Volkswagen převzal v roce 1969, patřila k německým motocyklovým gigantům - spolu s BMW a DKW tvořila nejsilnější trojici. Výrobní sortiment v různých časech sahal od skútrů až k závodním motocyklům, se kterými je spojen nejeden sportovní úspěch. Díky nim a technickým inovacím patřila v první polovině 20. století ke světové špičce. Ke konci své samostatné existence se značka přednostně zaměřila na automobily a vývoj Wankelova motoru, který jí nakonec ekonomicky srazil vaz. Výroba motocyklů byla zastavena šest let předtím, v roce 1963.

Poslední značka v rodokmenu Audi s motocyklovými kořínky – Wanderer – nedosáhla sice nikdy takového věhlasu a významu jako DKW nebo NSU, speciálně českému motocyklovému průmyslu její potíže ale prospěly. V roce 1929 totiž od ní kupuje konstrukci, výkresy a výrobní zařízení ing. František Janeček, který začal stavět motocykly Janeček-Wanderer, pozdější Jawy…

Jakým směrem se budou dále ubírat motocyklové chutě Ferdinanda Piecha, se teprve uvidí, každopádně je na co navazovat.

DKW IFA BK350