Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo 740-760: pozor na utahané diesely

aktualizováno 
19. 7. 2000 - Volvu 740-760 vůbec nevadí, že vozí hranaté tvary v duchu osmdesátých let. Konzervativní model, o němž se v Česku hovoří prakticky jen s úctou, mají motoristé dodnes rádi a v bazaru ho zpravidla dlouho nenechají. Platí to jak o pohodlném klasickém čtyřdveřovém sedanu, tak o pětidveřovém kombi, jehož ohromný zavazadlový prostor pokoří většinu konkurentů. A byť odborníci přirovnávají Volvo 740 či jeho sourozence s označením 760 životností k mercedesu, lze švédský vůz pořídit na zdejším trhu ojetin poměrně levně.
Benzinové exempláře z poloviny osmdesátých let a v průměrném stavu bývají k mání už za částky do 40 tisíc korun. Úspornější a mnohem žádanější jsou auta s turbodieselovými motory, která lze kupříkladu v ročníku 1990 a v provedení limuzína koupit zhruba za 80 tisíc a o deset tisíc korun dražší bývá verze kombi. Konečně vozy ze závěru výroby v roce 1993 stojí v podobě sedanu s benzinovým motorem kolem 115 tisíc korun. Za diesely a kombi se pochopitelně platí víc. Je to držák, který často slouží až půl milionu kilometrů - zní základní hodnocení vozu vyšší střední třídy. Dál k němu patří vysoká míra pasivní bezpečnosti, byť postrádá airbagy i předpínače bezpečnostních pásů. Přednostem dál dominuje mimořádně kvalitní antikorozní ochrana a za vše hovoří schopnost udržet se i po letech provozu v klasifikaci technického stavu v přísném německém TÜV značně nad průměrem srovnatelných automobilů. Dobrá pověst se všemi na pohled viditelnými výhodami však nesmí zájemce o koupi jetého Volva 740-760 oslnit natolik, aby si neuvědomil také rizika a nepříznivé vlastnosti zmíněného vozu. Ten je v benzinových verzích poměrně žíznivý, když například model s technicky obstarožním šestiválcem ve spojení s automatickou převodovkou ve městě často polyká víc než 15 litrů paliv a na sto kilometrů. Kdo z tohoto důvodu hodlá vsadit na úsporný diesel, ten musí počítat s tím, že ho bude v bazarech či inzertních rubrikách těžko hledat. Zachovalá auta totiž jejich majitelé neprodávají často, a objeví-li se turbodieselová volva v nabídce k prodeji, jsou jejich motory podle zkušeností obchodníků často na pokraji životnosti. Vysvětlení lze hledat snad i v tom, že agregáty značky Volkswagen byly původně určeny pro jeho model LT. A jestliže v německé dodávce je kvalitní pomaluběžný agregát k neutahání, v rychlejším osobním volvu vydrží méně. K typickým problémům Volva 740-760 dál patří úniky oleje z motoru i z převodovky. Dřív, než by se dalo u jinak velmi trvanlivého auta očekávat, koroduje výfuk. U vozů starších deseti let lze rovněž počítat s volnějšími díly přední nápravy. Německý TÜV upozorňuje také na závady v osvětlení. Model Volvo 760 se představil v roce 1982, typ 740 přinesl rok 1984. Kombíky, které tvořily zhruba 40 procent z výrobků řady, byly ve výrobě od roku 1985. Auta jezdila se čtyř- a šestiválcovými motory o obsahu od 1986 do 2850 ccm o výkonech od 60 do 134 kilowattů (82 až 182 koní).

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Volvo 740 s dvoulitrovým motorem ročníku výroby 1988 stojí zhruba 55 tisíc korun a ze stejně starých dvoulitrů mu na trhu ojetin největší konkurenci tvoří Opel Omega za 60 tisíc, Ford Scorpio za 55 tisíc, Fiat Croma za 55 tisíc a Audi 100 za 60 tisíc korun. "Těžko říci, zda z dané nabídky upřednostnit Volvo 740 nebo Ford Scorpio," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího autobazaru v zemi, AAA Auto Praha. "První je mimořádně kvalitní vůz, ale v provozu dražší na dílech i servisu. Také má tvary, které se nemusí každému líbit. Naopak pro scorpio jsou díly dostupnější a cenově příznivější, bohatá je i jejich nabídka z druhovýroby." Pro volvo, které se životností blíží mercedesu, by se měl podle názoru Tomáše Pánka rozhodnout hlavně méně pečlivý řidič, který hodně cestuje, a lhostejno, zda ve městě, či na dlouhých trasách. "Musí ale počítat s vyšší spotřebou," upozorňuje Tomáš Pánek.

MINUSY
- vysoká spotřeba benzinových motorů
- turbodiesely bývají hodně jeté a opotřebované
- předčasně korodující výfuk
- závady v zavěšení kol u starších vozů
- dražší a hůř dostupné náhradní díly
- řidší síť servisů, jejichž služby jsou dražší než průměr

PLUSY
- výborná pověst
- velký prostor, bezpečnost
- kvalita, trvanlivost, spolehlivost
- precizní výrobní zpracování
- úsporné turbodieselové motory, které však u ojetin na zdejším trhu často bývají na konci životnosti
- zájem o starší vozy

Volvo 740

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.