Volvo 740-760: pozor na utahané diesely

19. 7. 2000 - Volvu 740-760 vůbec nevadí, že vozí hranaté tvary v duchu osmdesátých let. Konzervativní model, o němž se v Česku hovoří prakticky jen s úctou, mají motoristé dodnes rádi a v bazaru ho zpravidla dlouho nenechají. Platí to jak o pohodlném klasickém čtyřdveřovém sedanu, tak o pětidveřovém kombi, jehož ohromný zavazadlový prostor pokoří většinu konkurentů. A byť odborníci přirovnávají Volvo 740 či jeho sourozence s označením 760 životností k mercedesu, lze švédský vůz pořídit na zdejším trhu ojetin poměrně levně.
Benzinové exempláře z poloviny osmdesátých let a v průměrném stavu bývají k mání už za částky do 40 tisíc korun. Úspornější a mnohem žádanější jsou auta s turbodieselovými motory, která lze kupříkladu v ročníku 1990 a v provedení limuzína koupit zhruba za 80 tisíc a o deset tisíc korun dražší bývá verze kombi. Konečně vozy ze závěru výroby v roce 1993 stojí v podobě sedanu s benzinovým motorem kolem 115 tisíc korun. Za diesely a kombi se pochopitelně platí víc. Je to držák, který často slouží až půl milionu kilometrů - zní základní hodnocení vozu vyšší střední třídy. Dál k němu patří vysoká míra pasivní bezpečnosti, byť postrádá airbagy i předpínače bezpečnostních pásů. Přednostem dál dominuje mimořádně kvalitní antikorozní ochrana a za vše hovoří schopnost udržet se i po letech provozu v klasifikaci technického stavu v přísném německém TÜV značně nad průměrem srovnatelných automobilů. Dobrá pověst se všemi na pohled viditelnými výhodami však nesmí zájemce o koupi jetého Volva 740-760 oslnit natolik, aby si neuvědomil také rizika a nepříznivé vlastnosti zmíněného vozu. Ten je v benzinových verzích poměrně žíznivý, když například model s technicky obstarožním šestiválcem ve spojení s automatickou převodovkou ve městě často polyká víc než 15 litrů paliv a na sto kilometrů. Kdo z tohoto důvodu hodlá vsadit na úsporný diesel, ten musí počítat s tím, že ho bude v bazarech či inzertních rubrikách těžko hledat. Zachovalá auta totiž jejich majitelé neprodávají často, a objeví-li se turbodieselová volva v nabídce k prodeji, jsou jejich motory podle zkušeností obchodníků často na pokraji životnosti. Vysvětlení lze hledat snad i v tom, že agregáty značky Volkswagen byly původně určeny pro jeho model LT. A jestliže v německé dodávce je kvalitní pomaluběžný agregát k neutahání, v rychlejším osobním volvu vydrží méně. K typickým problémům Volva 740-760 dál patří úniky oleje z motoru i z převodovky. Dřív, než by se dalo u jinak velmi trvanlivého auta očekávat, koroduje výfuk. U vozů starších deseti let lze rovněž počítat s volnějšími díly přední nápravy. Německý TÜV upozorňuje také na závady v osvětlení. Model Volvo 760 se představil v roce 1982, typ 740 přinesl rok 1984. Kombíky, které tvořily zhruba 40 procent z výrobků řady, byly ve výrobě od roku 1985. Auta jezdila se čtyř- a šestiválcovými motory o obsahu od 1986 do 2850 ccm o výkonech od 60 do 134 kilowattů (82 až 182 koní).

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Volvo 740 s dvoulitrovým motorem ročníku výroby 1988 stojí zhruba 55 tisíc korun a ze stejně starých dvoulitrů mu na trhu ojetin největší konkurenci tvoří Opel Omega za 60 tisíc, Ford Scorpio za 55 tisíc, Fiat Croma za 55 tisíc a Audi 100 za 60 tisíc korun. "Těžko říci, zda z dané nabídky upřednostnit Volvo 740 nebo Ford Scorpio," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího autobazaru v zemi, AAA Auto Praha. "První je mimořádně kvalitní vůz, ale v provozu dražší na dílech i servisu. Také má tvary, které se nemusí každému líbit. Naopak pro scorpio jsou díly dostupnější a cenově příznivější, bohatá je i jejich nabídka z druhovýroby." Pro volvo, které se životností blíží mercedesu, by se měl podle názoru Tomáše Pánka rozhodnout hlavně méně pečlivý řidič, který hodně cestuje, a lhostejno, zda ve městě, či na dlouhých trasách. "Musí ale počítat s vyšší spotřebou," upozorňuje Tomáš Pánek.

MINUSY
- vysoká spotřeba benzinových motorů
- turbodiesely bývají hodně jeté a opotřebované
- předčasně korodující výfuk
- závady v zavěšení kol u starších vozů
- dražší a hůř dostupné náhradní díly
- řidší síť servisů, jejichž služby jsou dražší než průměr

PLUSY
- výborná pověst
- velký prostor, bezpečnost
- kvalita, trvanlivost, spolehlivost
- precizní výrobní zpracování
- úsporné turbodieselové motory, které však u ojetin na zdejším trhu často bývají na konci životnosti
- zájem o starší vozy

Volvo 740