Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Speciální volvo závodí napříč Evropou, sklouzlo se i po Česku

  18:12aktualizováno  18:12
Amazon je jedním z nejznámějších volv všech dob. Auto, které předloni oslavilo 55. narozeniny, představilo světu bezpečnostní pásy tak, jak je známe dnes. V rámci veteránského závodu Winter Trial, který se jede napříč Evropou, projel Českem unikát v podobě amazonu upraveného pro závody.

"Je to speciální verze 123 GT, kterých bylo vyrobeno jen 600 kusů. Namontovali jsme do něj sportovní diferenciál a poladili jsme také motor z původních 114 koní na 210 koní," popisuje závodní speciál Bert van Eeden, jeden ze spolumajitelů. Více o závodu, který projel Českem ČTĚTE ZDE

Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT

Legenda

Amazon představilo Volvo v září 1956, na některých trzích vozil označení 120. Pětimístné samonosné karoserii dal tvary designér Jan Wilsgaard. Amazon zaznamenal velké úspěchy, vyrobilo se ho přes 1,2 milionu kusů. Platilo za spolehlivé, komfortní a poctivě postavené auto, které nabízelo velkou úroveň bezpečnosti. Však také představilo světu vynález švédského inženýra Nilse Bohlina, tříbodový bezpečnostní pás tak, jak ho známe dnes. Amazon byl první model, který jej měl v sériové výbavě.

Klasický čtyřdveřový a dvoudveřový sedan (tudor) s délkou 4,4 metru měl poháněná kola zadní (tuhé) nápravy se dvěma podélnými rameny a příčnou panhardskou tyčí odpružené vinutými pružinami. Šest let po zahájení výroby se představilo na autosalonu ve Stockholmu provedení kombi. Na bocích byly čtyři dveře, víko kufru bylo vodorovně dělené.

Fotogalerie

Základním motorem byl čtyřválec (OHV) 1,6 litr s výkonem 60 koní, třístupňová manuální převodovka měla řazení pod volantem. Později dostal amazon 1,8 s výkony 68 a ve dvoukarburátorovém provedení 80 koní, později výkony stouply na 75 a 90 koní. Řadící páka se přestěhovala na podlahu a byla pořádně dlouhá.

Vrchol nabídky tvořila právě sportovní verze 123 GT nabízená od poloviny šedesátých let. K mání byla pouze ve dvoudveřovém provedení, kromě vyššího výkonu motoru a čtyřstupňové manuální převodovky se lišila také výbavou.

Model dožil ve výrobě do roku 1970, poslední smontovali v jižní Africe. Rozložené kusy vozilo Volvo ze závodu v Torslandě ke smontování také do belgického Gentu, Kanady (Dartmouth a Halifax), i Chile.

Volvo Amazon

Winter Trial

Účastníci zimního orientačního dálkového závodu pro automobilové veterány zvaný The Winter Trial odjížděli 24. ledna z Brna. Soukromý podnik holandských pořadatelů začal v neděli v nizozemském Enschede. Účastní se ho zhruba osmdesát posádek z celé Evropy. Do cíle na zámku Hellbrunn u Salzburgu mají účastníci dojet po zdolání až 2 250 kilometrů v pátek 25. ledna.

Veteránský orientační závod Winter Trial projel českem. S číslem 93 jede
Veteránská rally Winter Trial projela Českem, Startuje v Nizozemí a cíl je u
Bentley 3 1/2 litre z roku 1936 jede závod Winter Trial




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.