Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dětských snů: popeláře nahradí oranžoví roboti

aktualizováno 
Bez řinčení a bouchání popelnic a odfrkávání oranžového popelářského vozu si některá rána v týdnu mnohdy ani nelze představit. Nad dětmi obdivovanou profesí se však stahují mračna. Na stupátko, na kterém se chtěl svézt snad každý kluk, si dělají chutě roboti.

Tak vypadá jedna z možných podob robotického uklízení odpadků podle Volva. Systém ROAR by měl být již příští rok otestován v reálném silničním provozu. | foto: Volvo

Těžko říct, proč malí kluci tak často touží být popelářem, každopádně této romantické představě bude pravděpodobně velice brzo konec. Švédský výrobce náklaďáků Volvo totiž ve spolupráci s několika univerzitami intenzivně pracuje na robotickém systému, který bude kontejnery uklízet bez doteku lidské ruky.

Představte si, jak roboti potichu vjedou k vám před dům a bez rušivého zvuku vyprázdní popelnice do vozu, se kterým pak opět neslyšně zmizí. Právě tak by měla vypadat finální podoba vyklízení odpadků s pomocí systému ROAR (Robot-based Autonomous Refuse handling), který vyvíjí Volvo společně se dvěma technickými univerzitami ze Švédska a Pennsylvánskou univerzitou ze Spojených států.

Cílem projektu je vyrobit robota, který s pomocí operačního systému popelářského vozu sám najde popelnici, vysype ji a pak opět vrátí na stejné místo. Řidič vozu by měl mít nad celým procesem kontrolu a mohl by zabránit například vyhození nevhodného nebo těžkého odpadu, který by roboty mohl poškodit.

Popelář Jan Skalický

Na klasické popeláře by se díky Volvu mohlo brzy jen vzpomínat .

Autorům projektu ovšem nejde primárně jen o vybírání popelnic, pro roboty dokáží najít i další zaměstnání. „Ve Volvu předpovídáme automatickým systémům velkou budoucnost,“ říká Per-Lage Götvall z Volvo group, který má aktuální vývoj na starosti. „Tento projekt postupně umožní přetavit naši představivost ve skutečnost a podrobně si vyzkoušet nové koncepty zítřka.“

Design robota-popeláře budou vytvářet studenti švédské Mälardalenské univerzity, komunikační systém a kontrolní panel řidiče vznikne na Pennsylvánské univerzitě, operační systém pak mají na starosti studenti Chalmers University v Göteborgu. Hotovo by mělo být v příštím roce, kdy proběhne testování v reálném silničním provozu.

Automatický popelář by měl být jen zlomkem výzkumů automatických systémů, na kterých Volvo začíná spolupracovat s celkem dvanácti univerzitami po celém světě. „Pro studenty je to velká příležitost, jak se naučit týmové práci, novým technologiím, a to vše zasadit do skutečné průmyslové praxe,“ říká Mikael Ekström z Mälardalenské Univerzity.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Najdete na iDNES.cz