Švédská automobilka, která je v rukou čínské společnosti Geely, nabídne své odborné znalosti v oblasti moderních technologií v automobilovém průmyslu, zatímco Baidu poskytne svou platformu pro autonomní řízení Apollo. Dlouhodobým cílem partnerů je prodávat vozidla odpovídající tomu, co automobilový průmysl označuje za čtvrtou úroveň samořízení, která je pouhý jeden stupeň pod plně autonomním řízením.
Šéf Baidu Ja-čchin Čang a Volva Hakan Samuelsson
Volvo Cars předpokládá, že podíl samořízených vozů na jejích ročních prodejích bude do roku 2025 zaujímat třetinu. Aktivitami v segmentu autonomního řízení cílí zejména na trh takzvaných robotaxíků.
V první řadě jde o sféru sdílené přepravy, která se už dnes podílí na globálním trhu taxislužby více než třetinou.
Analytici společnost Goldman Sachs předpovídají, že trh alternativní taxislužby se může do roku 2030 rozrůst osminásobně a dosáhnout hodnoty 285 miliard dolarů (6,5 bilionu korun).
Automobilky neuvedly, kdy by vůz vyvíjený s Baidu měl být připraven pro trh, její prodejní program každopádně závisí na dohodě s alternativní taxislužbou Uber, které má v letech 2019 až 2021 dodat 24 000 automobilů s nižším stupněm autonomního řízení.
Uber však kvůli smrtelným nehodám svůj program samořízených vozů nedávno pozastavil a podle zdrojů agentury Reuters tolik aut od Volva kupovat nehodlá.
Stupně autonomního řízeníPodle asociace SAE International - Úroveň 0:Automatický systém pouze varuje, ale nemá kontrolu nad vozem.
- Úroveň 1 (“hands on“): Řidič a automatický systém sdílejí kontrolu nad vozidlem. Příkladem může být adaptivní tempomat (ACC) nebo parkovací asistent, kdy je otáčení kol řízeno automaticky, zatímco rychlost ovládá řidič.
- Úroveň 2 (“hands off“): Automatizovaný systém plně ovládá vozidlo (zrychlování, brzdění a řízení). Řidič však musí sledovat řízení a být připraven k okamžitému zásahu, pokud systém nereaguje správně. Označení „bez rukou“ není míněno doslova. Ve skutečnosti je většinou nutné, aby řidič držel volant a byl připraven k zásahu.
- Úroveň 3 (“eyes off“): Řidič může bezpečně odvrátit pozornost od jízdních úkolů, například psát textové zprávy nebo sledovat film. Vozidlo zvládne situace vyžadující okamžitou reakci, jako je nouzové brzdění. Řidič však musí být i nadále připraven k zásahu během určitého časového limitu, který specifikuje výrobce.
- Úroveň 4 (“mind off“): Podobné jako u stupně 3, avšak pozornost řidiče již není nutná vůbec, tzn. řidič může bezpečně jít spát nebo opustit sedadlo řidiče. Autonomní jízda je podporována pouze ve vymezených oblastech nebo za zvláštních okolností, jako jsou dopravní zácpy. Mimo tyto oblasti nebo okolnosti musí být vozidlo schopné bezpečně přerušit jízdu, tj. zaparkovat, pokud se kontroly neujme řidič.
- Úroveň 5 (“řízení volitelné“): Není nutný žádný zásah člověka. Příkladem je robotické taxi.
Zdroj: Wikipedia |