Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naděje pro elektromobily: Volvo chce skladovat elektřinu v karoserii

aktualizováno 
Baterie, které potřebují elektromobily, jsou těžké a zabírají místo. Jejich prodeje se ne a ne rozběhnout, protože výrobci i zákazníci čekají na průlom v uchovávání elektřiny. Volvo se podílí na projektu, který chce elektřinu ukládat v karoserii vozu.

Víko zavazadlového prostoru ukrývající baterii je u prototypu lehčí než běžný díl. | foto: Volvo

"Konvenční baterie jsou minulostí," hlásí švédská automobilka. "Materiál, který se skládá z uhlíkových vláken, nanostrukturovaných baterií a superkondenzátorů, umožňuje skladování energie při nižší hmotnosti a menším potřebném prostoru ve vozidle," vysvětluje.

Vývojáři totiž vymysleli, že když zabalí superkondenzátory, které se zdají být dobrým řešením pro ukládání elektřiny pro auta, do pevného materiálu, může vlastně akumulátor fungovat i jako kus karoserie a snad i jako nosný prvek.

Mezi vrstvy karbonové tkaniny umístili nanobaterie a kondenzátory, ve kterých...

Mezi vrstvy karbonové tkaniny umístili nanobaterie a kondenzátory, ve kterých se ukládá elektřina.

Volba byla jasná, materiálem aut budoucnosti je dnes uhlík. Je to pevný a lehký materiál, který zatím kromě vysoké ceny naráží na jediný problém. Na stavbě karbonových dílů je velký podíl ruční práce, což stavbu prodlužuje a prodražuje.

Fotogalerie

Panely, ze kterých je možné tvarovat třeba víko kufru nebo různé původně plastové díly,  tedy kombinují tkaninu z uhlíkových vláken napuštěnou polymerní pryskyřicí a superkondenzátory. Nová baterie je tedy zabalena do vrstev karbonu, které ji chrání a dávají jí požadovaný tvar.

Díly ze speciálního materiálu pak mohou být použity třeba na výplně dveří nebo podběhy kol, což výrazně šetří prostor.

Může se hodit

Máte zájem o volvo a nechcete obcházet všechny autobazary v okolí? Vyberte si svůj nový vůz z široké nabídky na Automodul.cz.

Materiál se nabíjí pomocí rekuperace brzdné energie, nebo zapojením do zásuvky. Vývojový tým tvrdí, že se tento materiál nejen nabíjí a ukládá energii rychleji než konvenční baterie, ale že je také pevný a poddajný.

Práce na projektu trvaly více než 3,5 roku a nyní se "karoseriová baterie" testuje ve Volvu S80. Víko zavazadlového prostoru, ukrývající baterii, je u prototypu lehčí než běžný díl.

Víko kufru z nového materiálu je velmi pevné a lehké.

Netradiční baterie nahradila ještě i plast kryjící motorový prostor pod čelním oknem. Dokáže uživit elektrickou síť vozu a zároveň ušetří hmotnost, nahradí totiž klasický akumulátor a také vzpěru mezi horním uložením tlumičů.

"Očekává se, že úplná náhrada stávajících komponent elektromobilů novým materiálem by mohla snížit celkovou hmotnost o více než 15 procent," uvádí Volvo.

Díl velikosti krytu části motorového prostoru nahradí plně klasickou...

Díl velikosti krytu části motorového prostoru nahradí plně klasickou autobaterii.

To otevírá nové možnosti i pro designéry a konstruktéry elektromobilů. Díly z nového materiálu jsou totiž velmi lehké, tenké a pevné.

Na projektu financovaném v rámci výzkumného projektu Evropské unie pracuje Královská univerzita v Londýně spolu s osmi dalšími partnery od Švédska přes Belgii a Německo až po Řecko. Jedinou automobilkou, která se na projektu podílela, bylo právě Volvo.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.