Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo C30: Nová tvář mezi malými snoby

  15:54aktualizováno  4. ledna 17:17
Volvo se pod mateřskými křídly koncernu Ford již několik let úporně snaží prosadit mezi prémiové značky. Podobně jako u Saabu, dirigovaného konkurenčním GM, se však začalo u cen, takže zákazníci zatím nekupují švédské individualisty s modrým oválným srdcem v takové míře, jak by si (nejen) američtí bossové přáli. Pomoci ke změně by mělo nové stylové malé kupé.

Cesta k úspěchu vede přes širokou nabídku, a proto se Volvo rozhodlo po 12 letech vrátit mezi čtyřmetrové kompakty, kde se už nějakou dobu slušně daří velké německé trojce.

Futurismus míří do praxe
Největší devizou Volva je kromě příslovečné tradiční bezpečnosti nově i značně avantgardní design, takže na co se novinka zaměří v první řadě, bylo jasné již od prvopočátku.

Předobrazem se podle očekávání stala futuristická studie SCC, která zaujala kromě takřka vypasované zádi především vzpomínkou na některé slavné starší sporťáky - díky značné šířce se všechna tři sedadla vešla vedle sebe, ačkoliv se to prostřední odsunulo o pár desítek cm vzad.

Nové volvo vychází z konceptů
SCC a 3CC


Volvo SCC: přečte si tlukot vašeho srdce

Volvo 3CC: jde to i bez benzinu

V Detroitu se představuje předsériová podoba malého volva, pojmenovaná C30 Design Concept, která si od SCC půjčila tvář. Finální verze bude k vidění v září na pařížském autosalonu.

Tři jsou málo
Sériový vůz se tohoto zajímavého experimentu pochopitelně vzdal; méně než čtyřmístná auta se dnes v kompaktní třídě prosazují těžko, ačkoliv hodnota průměrné obsazenosti vozů je hluboko pod touto hodnotou.

Zásadně se tedy změnila topologie interiéru, ovšem méně již design; vznikl velice dynamicky tvarovaný třídveřový hatchback, podle firemní nomenklatury a označení "C" považovaný za coupé, což zní vznešeněji. Geniální - nic to nestojí a cena může hned o kousek povyskočit.

Velikost není všechno
Nový benjamínek si s krychlovými decimetry očividně hlavu neláme; hodně jich obětoval efektním vystupujícím zadním blatníkům, další zmizely s nízkou a dozadu se ještě svažující střechou.

Rodinný vůz to tedy jistě nebude, ostatně také díky ceně, která bude - podobně jako u konkurentů - kopírovat spíše objemné a slušně vybavené kombíky střední třídy od méně sebevědomých výrobců.

Vše se točí kolem focuse
Všechny menší modely kdysi svébytné automobilky používají dnes techniku vpravdě globálního modelu Ford Focus. Zatímco řada S40/V50 se dá s trochou nadsázky považovat za překarosovaný focus, trochu údivu vyvolává tato technika i u drahého modelu C70.

Aby toho nebylo dost, nápravy, převodovky a motory s oválným emblémem dostane i malý nováček, ač s poněkud zkráceným rozvorem. C30 tedy mimo jiné obdrží znamenitou čtyřprvkovou nápravu, což lze považovat ve společnosti Audi A3, BMW 1 či Mercedesu A za nezbytnost.

I pohonné jednotky budou kopírovat kompaktního forda; zážehové položky uvede atmosférická šestnáctistovka, vrcholem bude přeplňovaný pětiválec T5 z nového Focusu ST. O vznětových lze zatím pouze spekulovat, nový výkonný čtyřválec 2,2 l TDCi by sportovně laděnému coupé-hatchbacku ostudu jistě neudělal.

 


Vznikla další velká individualita na malé ploše, záměrně připomínající stylový model 480 z roku 1985. Někomu se ovšem může při pohledu vybavit i třídveřové stilo, jiný uvidí Mazdu 3 či třídveřový Citroen C4. S originalitou je to dnes už zkrátka těžké, přesto švédští designéři projevili větší než malé množství odvahy.

 Detroitské Volvo C30 Design Concept v číslech

Nové malé volvo je 424 centimetrů dlouhé a 178 centimetrů široké.
Pod kapotou má řadový pětiválcový přeplňovaný motor se zdvihovým objemem 2,4 litru, který nabízí výkon 260 koní (190 kW) při 5500 ot./min. a maximální točivý moment 350 Nm v rozmezí od 2100 do 5000 ot./min. Motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou.
Auto zrychlí z nuly na stovku za 6 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
19-palcová kola z lehkých slitin obouvají pneumatiky rozměru 225/35.

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Volvo C30 Design Concept

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz