Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo: i nenarozené dítě potřebuje ochranu

  16:26aktualizováno  16:26
Péče konstruktérů aut o bezpečnost dospělé posádky i dětí je evidentní, úroveň jejich ochrany se za poslední dekádu znatelně pozvedla. Nyní začínají někteří výrobci myslet i na děti ještě nenarozené. Toto platí zejména pro automobilku vždy upřednostňující vysoké bezpečnostní standardy - švédské Volvo.

Jeho vývojové středisko nově používá počítačový model, který dokáže simulovat síly působící na plod v matčině lůně v případě nehody. "Je to opravdu nezastupitelný nástroj. Péče o matku a hlavně její nenarozené dítě bude nyní na podstatně vyšší úrovni," říká Camilla Palmertz, specialistka na bezpečnost. Velkou výhodou softwaru je dle ní zejména možnost variabilně nastavit výšku a další parametry virtuálních figurín.

Pomocí modelu tak lze simulovat i bezpečnost žen v pozdních stádiích těhotenství, kdy je riziko poškození plodu i v případě méně významného střetu velmi vysoké. Švédští inženýři se zaměřují především na obvyklé bezpečnostní prvky, tedy pásy a airbagy, které však pro plod mohou skýtat určitá nebezpečí. Zatím však pouze studují jejich vliv, případné změny v konstrukci přijdou prý později.

Simulace již potvrdily v současnosti doporučované zásady. Těhotná žena by měla být vždy připoutána bezpečnostním pásem, a to i v pozdních stádiích těhotenství. Pro zmírnění následků nehody je ale velmi důležité správné užití tříbodového pásu. Jeho horní část musí vést přes hruď, dolní bederní pás by měl být naopak co nejníže, určitě pod bříškem ženy. Špatně nastavený pás přes břicho je pro plod nebezpečný!

Při nehodě a správném připoutání pásy zadrží horní partii těla i boky. Pružné prostředí matčina břicha a dělohy jsou pro utlumení nárazu a přetížení pro nenarozené děcko záchranou právě tehdy, netísní-li je zpředu bezpečnostní pás.

Přesto ale při nehodě k poranění plodu dojít může. Nejčastější bývá poškození placenty, což omezí přívod kyslíku. Lékaři se ale setkávají i se zraněním plodu, který se při těžším nárazu poškodí o některou z matčiných kostí (nejčastěji pánevní).

Právě tyto smutné případy švédští specialisté studují, aby mohli pomocí nového softwaru současné bezpečnostní prvky v automobilu optimalizovat. Jde prý především právě o bezpečnostní pásy, airbagy tak problematické nejsou.


 

Camilla Palmertz, specialistka společnosti Volvo na bezpečnost

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.