Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo: i nenarozené dítě potřebuje ochranu

  16:26aktualizováno  16:26
Péče konstruktérů aut o bezpečnost dospělé posádky i dětí je evidentní, úroveň jejich ochrany se za poslední dekádu znatelně pozvedla. Nyní začínají někteří výrobci myslet i na děti ještě nenarozené. Toto platí zejména pro automobilku vždy upřednostňující vysoké bezpečnostní standardy - švédské Volvo.

Jeho vývojové středisko nově používá počítačový model, který dokáže simulovat síly působící na plod v matčině lůně v případě nehody. "Je to opravdu nezastupitelný nástroj. Péče o matku a hlavně její nenarozené dítě bude nyní na podstatně vyšší úrovni," říká Camilla Palmertz, specialistka na bezpečnost. Velkou výhodou softwaru je dle ní zejména možnost variabilně nastavit výšku a další parametry virtuálních figurín.

Pomocí modelu tak lze simulovat i bezpečnost žen v pozdních stádiích těhotenství, kdy je riziko poškození plodu i v případě méně významného střetu velmi vysoké. Švédští inženýři se zaměřují především na obvyklé bezpečnostní prvky, tedy pásy a airbagy, které však pro plod mohou skýtat určitá nebezpečí. Zatím však pouze studují jejich vliv, případné změny v konstrukci přijdou prý později.

Simulace již potvrdily v současnosti doporučované zásady. Těhotná žena by měla být vždy připoutána bezpečnostním pásem, a to i v pozdních stádiích těhotenství. Pro zmírnění následků nehody je ale velmi důležité správné užití tříbodového pásu. Jeho horní část musí vést přes hruď, dolní bederní pás by měl být naopak co nejníže, určitě pod bříškem ženy. Špatně nastavený pás přes břicho je pro plod nebezpečný!

Při nehodě a správném připoutání pásy zadrží horní partii těla i boky. Pružné prostředí matčina břicha a dělohy jsou pro utlumení nárazu a přetížení pro nenarozené děcko záchranou právě tehdy, netísní-li je zpředu bezpečnostní pás.

Přesto ale při nehodě k poranění plodu dojít může. Nejčastější bývá poškození placenty, což omezí přívod kyslíku. Lékaři se ale setkávají i se zraněním plodu, který se při těžším nárazu poškodí o některou z matčiných kostí (nejčastěji pánevní).

Právě tyto smutné případy švédští specialisté studují, aby mohli pomocí nového softwaru současné bezpečnostní prvky v automobilu optimalizovat. Jde prý především právě o bezpečnostní pásy, airbagy tak problematické nejsou.


 

Camilla Palmertz, specialistka společnosti Volvo na bezpečnost

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

Najdete na iDNES.cz