Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo: i nenarozené dítě potřebuje ochranu

  16:26aktualizováno  16:26
Péče konstruktérů aut o bezpečnost dospělé posádky i dětí je evidentní, úroveň jejich ochrany se za poslední dekádu znatelně pozvedla. Nyní začínají někteří výrobci myslet i na děti ještě nenarozené. Toto platí zejména pro automobilku vždy upřednostňující vysoké bezpečnostní standardy - švédské Volvo.

Jeho vývojové středisko nově používá počítačový model, který dokáže simulovat síly působící na plod v matčině lůně v případě nehody. "Je to opravdu nezastupitelný nástroj. Péče o matku a hlavně její nenarozené dítě bude nyní na podstatně vyšší úrovni," říká Camilla Palmertz, specialistka na bezpečnost. Velkou výhodou softwaru je dle ní zejména možnost variabilně nastavit výšku a další parametry virtuálních figurín.

Pomocí modelu tak lze simulovat i bezpečnost žen v pozdních stádiích těhotenství, kdy je riziko poškození plodu i v případě méně významného střetu velmi vysoké. Švédští inženýři se zaměřují především na obvyklé bezpečnostní prvky, tedy pásy a airbagy, které však pro plod mohou skýtat určitá nebezpečí. Zatím však pouze studují jejich vliv, případné změny v konstrukci přijdou prý později.

Simulace již potvrdily v současnosti doporučované zásady. Těhotná žena by měla být vždy připoutána bezpečnostním pásem, a to i v pozdních stádiích těhotenství. Pro zmírnění následků nehody je ale velmi důležité správné užití tříbodového pásu. Jeho horní část musí vést přes hruď, dolní bederní pás by měl být naopak co nejníže, určitě pod bříškem ženy. Špatně nastavený pás přes břicho je pro plod nebezpečný!

Při nehodě a správném připoutání pásy zadrží horní partii těla i boky. Pružné prostředí matčina břicha a dělohy jsou pro utlumení nárazu a přetížení pro nenarozené děcko záchranou právě tehdy, netísní-li je zpředu bezpečnostní pás.

Přesto ale při nehodě k poranění plodu dojít může. Nejčastější bývá poškození placenty, což omezí přívod kyslíku. Lékaři se ale setkávají i se zraněním plodu, který se při těžším nárazu poškodí o některou z matčiných kostí (nejčastěji pánevní).

Právě tyto smutné případy švédští specialisté studují, aby mohli pomocí nového softwaru současné bezpečnostní prvky v automobilu optimalizovat. Jde prý především právě o bezpečnostní pásy, airbagy tak problematické nejsou.


 

Camilla Palmertz, specialistka společnosti Volvo na bezpečnost

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Najdete na iDNES.cz