Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo najde jelena ve tmě a samo před ním zastaví

aktualizováno 
Řidiči se střetu s divokou zvěří děsí. Pojišťovna Generali uvádí, že každou dvacátou nehodu řešenou v loňském roce způsobila srážka s lesní zvěří. Volvo vyvíjí technologii, která jim má zabránit. Novinku chce nabídnout do pěti let.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří | foto: Volvo

Systém dokáže najít jelena ve tmě u silnice, řidiče na něj upozornit a dokonce před ním vůz automaticky zastavit.

Volvo si dalo ambiciózní cíl: v roce 2020 by žádný cestující v novém voze švédské značky vyhlášené svými bezpečnými vozy neměl být usmrcen ani vážně zraněn. Do bezpečnostních vychytávek tedy investuje obrovskou energii. Některé si prohlédněte zde

Nový systém vychází z technologie použité u systému rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění, který mají nejmodernější modely značky.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

"Systém se skládá ze dvou částí: radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem," vysvětluje Andreas Eidehall, odborník přes bezpečnostní systémy Volva.

U "hledače zvěře" je klíčové, aby fungoval i za tmy. K většině kolizí s divokou zvěří totiž dochází za soumraku či za rozbřesku a během tmavých zimních měsíců.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Infrakamera sleduje silnici před vozidlem a pokud najde zvíře, upozorní na ně řidiče zvukovým signálem. Pokud šofér nereaguje, auto začne samo brzdit.

"Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a k snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko závažného poranění cestujících," říká Andreas Eidehall.

Největším problémem je naučit systém rozpoznávat různé druhy zvěře. Vývojáři tak tráví večery v safari parku, kde pomocí digitální kamery zaznamenávají filmové sekvence pohybu zvířat a odlišnosti ve způsobu jejich chování.

"Projekt probíhá teprve něco přes rok a stále nás čeká spousta práce. V současnosti jsou vyhodnocovány různé technologie, vyvíjí se software a zatímco se systém učí rozpoznávat různá zvířata, probíhá vývoj potřebných rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat," uvádí švédská značka.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit řidiči nebo cestujícím vážnější zranění.

Pouze ve Švédsku je každoročně hlášeno víc než 40 000 kolizí se zvířaty. Největší nebezpečí představuje srážka s losem. "Při ní existuje poměrně značné riziko poranění cestujících ve vozidle, neboť zvíře často po nárazu dopadne na příď vozu a na čelní sklo," popisuje Andreas Eidehall.

"Z našich statistik o nehodách vidíme, že toto je důležitá oblast, které je zapotřebí věnovat značnou pozornost. Navíc víme, že na trhu je po tomto typu bezpečnostního systému velká poptávka," dodává Eidehall. "Komerční verzi systému představíme do pěti let," slibuje.

Jelenovi čelem

Nebezpečí střetu se zvířetem číhá především v časných hodinách a v místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při cestě za potravou. Podle odhadu myslivců vzrůstá riziko střetu až o desítky procent se změnou času ze zimního na letní.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Když je střet se zvířetem nevyhnutelný, je lepší do něj najet, než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr. Podle odhadů expertů autoklubu ADAC může až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout zvířeti. Co dělat v případě střetu se zvířetem čtěte zde

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.