Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Volva je s velkými motory konec, začíná doba čtyřválcová

  8:13aktualizováno  8:13
Automobilka Volvo představila zbrusu novou řadu motorů Drive-E. Jde o očekávané agregáty, které byly doposud známé pod pojmenováním Volvo Engine Architecture. Jsou to úsporné vznětové i zážehové čtyřválce stejného konstrukčního základu. Motory používají řadu špičkových moderních řešení a lze je použít jako základ hybridního ústrojí.

Nový motor Volvo řady Drive-E | foto: Volvo

Volvo s novými motory Drive-E začíná novou kapitolu v oblasti vlastních pohonných jednotek Volva. Jde totiž o zcela nově vyvinuté čtyřválcové jednotky. Čtyřválce Drive-E postupně nahradí všechny stávající motory, pěti, šesti nebo dokonce osmiválce už Volvo v budoucnu používat nebude.

Malé přeplňované čtyřválce mají už v současnosti poskytnout výkon srovnatelný se šestiválcovými motory a ve spojení s elektromotory nebo setrvačníkovým KERS  systémem by pak měla hybridní ústrojí nahradit i nejsilnější osmiválce. V současnosti uvádí Volvo do výroby tři motory, které se pod kapotou vybraných modelů objeví ještě letos na podzim.

Fotogalerie

Jde o jeden turbodiesel a dva zážehové agregáty; vždy s objemem dva litry a s velmi blízce příbuznou konstrukcí. Díky tomu mohou všechny motory nové řady vznikat na jedné výrobní lince. Celkem má řada Drive-E v případě vznětových motorů pokrývat spektrum výkonů od 120 do 230 koní, zážehové jednotky pak od 140 do více než 300 koní.

Trojice už letos

První motory architektury Drive-E si budou moci volvisté pořídit už letos, a to v modelech S60, V60, XC60, V70, XC70 a S80. Prozatím jediný turbodiesel ponese označení D4 a z objemu dva litry bude dávat výkon 181 koní. Motor se navíc bude pyšnit novým revolučním vstřikováním paliva i-ART.

Nové motory do roku 2015

Volvo začne s výrobou první Drive-E agregátů už letos, plánuje jich asi 20 000 kusů. Postupně se paleta motorů Drive-E rozšíří a nahradí dosavadní paletu agregátů osmi různých konstrukcí. Od konce roku 2013 chce Volvo vyrábět 2 000 nových motorů týdně. Paleta nové rodiny motorů se přitom bude rozšiřovat až do roku 2015, k současné trojici agregátů přibude ještě celá řada dalších. Navíc i po tomto datu se bude nová architektura nadále rozvíjet, Volvo bude přidávat především kombinace s různými druhy hybridního pohonu.

U něj si každý vstřikovač měří tlaky ve válci a těm přizpůsobuje dávku paliva. Chod motoru je tak výrazně vyrovnanější než u dosavadních agregátů a navíc tím jednotka uspoří zatím blíže neurčené množství paliva. Systém pracuje s maximálními vstřikovacími tlaky 2 500 Bar.

Benzinové čtyřválce budou mít výkon 245 a 306 koní. Slabší verze by měla dostat turbodmychadlo, silnější provedení jej pak bude kombinovat s kompresorem. Podobně jako u původního motoru 1,4 TSI od Volkswagenu má kompresor zajistit dostatečný tlak v nižších otáčkách, ve vyšších bude odpojován a plnění obstará turbodmychadlo.

Nová technika

Agregáty nové řady budou spojeny s novou šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovku. Samotné agregáty pak mají celou řadu nových technických řešení, která mají pomoci snížit spotřebu paliva a vylepšit chování motorů. Benzinové verze mají vysokorychlostní variabilní časování ventilů a inteligentní systém práce s odpadním teplem, jehož součástí je například variabilní elektrické čerpadlo. Obě verze motorů mají maximálně snížené hodnoty tření, turbodiesely mají chladící systém konstruován tak, aby se co nejrychleji zahřály na provozní teplotu.

Hybridy jsou budoucnost

Motory Drive-E jsou od počátku konstruovány tak, aby mohly být zapojeny do hybridního ústrojí. Součástí návrhu konstrukce je tak jednoduchá zástavba startéru s integrovaným generátorem, který nahradí klasický startér a zároveň alternátor. Vzhledem k zástavbovým poměrům je možné případný elektromotor připojit libovolně na přední nebo zadní nápravu, baterie mají být v nové konstrukci vozů uloženy okolo jeho středu.

Jisté je, že nejprve se objeví klasické elektrické hybridy značky Volvo, které budou vycházet ze zkušeností s zatím jediným hybridním modelem, Volvem V60 Plug-in-Hybrid (o prvním svezení s Volvem V60 Plug-in-Hybrid čtěte zde). Časem ovšem automobilka nejspíš přidá i další minimálně jednu možnost. Firma totiž vyvíjí setrvačníkový KERS systém, který by měl být montován na zadní nápravu. Teoreticky bychom se tak mohli dočkat dokonce i dvojitého hybridu se spalovacím motorem a elektromotorem vpředu a KERS vzadu.

Dostanou novou techniku Číňané?

Z techniky vyvinuté inženýry Volva by mohla profitovat i čínská společnost Geely, která je od roku 2010 majitelem švédské automobilky. Představitelé Geely totiž před časem oznámili, že firma začne od roku 2015 vyrábět automobily vyvinuté společně právě s Volvem. Podoba společnými silami vyvinutého automobilu zatím známa není a je možné, že první výsledky spolupráce nemusí novou architekturu používat.

Je ovšem spíše otázkou času, kdy se technika vyvinutá primárně pro potřeby švédské prémiové značky dostane i do vozů mateřské čínské automobilky. U Geely si ovšem budou muset dát velice pozor, aby tímto tahem nepoškodili image švédské značky.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.