Nový motor Volvo řady Drive-E

Nový motor Volvo řady Drive-E | foto: Volvo

U Volva je s velkými motory konec, začíná doba čtyřválcová

  • 60
Automobilka Volvo představila zbrusu novou řadu motorů Drive-E. Jde o očekávané agregáty, které byly doposud známé pod pojmenováním Volvo Engine Architecture. Jsou to úsporné vznětové i zážehové čtyřválce stejného konstrukčního základu. Motory používají řadu špičkových moderních řešení a lze je použít jako základ hybridního ústrojí.

Volvo s novými motory Drive-E začíná novou kapitolu v oblasti vlastních pohonných jednotek Volva. Jde totiž o zcela nově vyvinuté čtyřválcové jednotky. Čtyřválce Drive-E postupně nahradí všechny stávající motory, pěti, šesti nebo dokonce osmiválce už Volvo v budoucnu používat nebude.

Malé přeplňované čtyřválce mají už v současnosti poskytnout výkon srovnatelný se šestiválcovými motory a ve spojení s elektromotory nebo setrvačníkovým KERS  systémem by pak měla hybridní ústrojí nahradit i nejsilnější osmiválce. V současnosti uvádí Volvo do výroby tři motory, které se pod kapotou vybraných modelů objeví ještě letos na podzim.

Jde o jeden turbodiesel a dva zážehové agregáty; vždy s objemem dva litry a s velmi blízce příbuznou konstrukcí. Díky tomu mohou všechny motory nové řady vznikat na jedné výrobní lince. Celkem má řada Drive-E v případě vznětových motorů pokrývat spektrum výkonů od 120 do 230 koní, zážehové jednotky pak od 140 do více než 300 koní.

Trojice už letos

První motory architektury Drive-E si budou moci volvisté pořídit už letos, a to v modelech S60, V60, XC60, V70, XC70 a S80. Prozatím jediný turbodiesel ponese označení D4 a z objemu dva litry bude dávat výkon 181 koní. Motor se navíc bude pyšnit novým revolučním vstřikováním paliva i-ART.

Nové motory do roku 2015

Volvo začne s výrobou první Drive-E agregátů už letos, plánuje jich asi 20 000 kusů. Postupně se paleta motorů Drive-E rozšíří a nahradí dosavadní paletu agregátů osmi různých konstrukcí. Od konce roku 2013 chce Volvo vyrábět 2 000 nových motorů týdně. Paleta nové rodiny motorů se přitom bude rozšiřovat až do roku 2015, k současné trojici agregátů přibude ještě celá řada dalších. Navíc i po tomto datu se bude nová architektura nadále rozvíjet, Volvo bude přidávat především kombinace s různými druhy hybridního pohonu.

U něj si každý vstřikovač měří tlaky ve válci a těm přizpůsobuje dávku paliva. Chod motoru je tak výrazně vyrovnanější než u dosavadních agregátů a navíc tím jednotka uspoří zatím blíže neurčené množství paliva. Systém pracuje s maximálními vstřikovacími tlaky 2 500 Bar.

Benzinové čtyřválce budou mít výkon 245 a 306 koní. Slabší verze by měla dostat turbodmychadlo, silnější provedení jej pak bude kombinovat s kompresorem. Podobně jako u původního motoru 1,4 TSI od Volkswagenu má kompresor zajistit dostatečný tlak v nižších otáčkách, ve vyšších bude odpojován a plnění obstará turbodmychadlo.

Nová technika

Agregáty nové řady budou spojeny s novou šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovku. Samotné agregáty pak mají celou řadu nových technických řešení, která mají pomoci snížit spotřebu paliva a vylepšit chování motorů. Benzinové verze mají vysokorychlostní variabilní časování ventilů a inteligentní systém práce s odpadním teplem, jehož součástí je například variabilní elektrické čerpadlo. Obě verze motorů mají maximálně snížené hodnoty tření, turbodiesely mají chladící systém konstruován tak, aby se co nejrychleji zahřály na provozní teplotu.

Hybridy jsou budoucnost

Motory Drive-E jsou od počátku konstruovány tak, aby mohly být zapojeny do hybridního ústrojí. Součástí návrhu konstrukce je tak jednoduchá zástavba startéru s integrovaným generátorem, který nahradí klasický startér a zároveň alternátor. Vzhledem k zástavbovým poměrům je možné případný elektromotor připojit libovolně na přední nebo zadní nápravu, baterie mají být v nové konstrukci vozů uloženy okolo jeho středu.

Jisté je, že nejprve se objeví klasické elektrické hybridy značky Volvo, které budou vycházet ze zkušeností s zatím jediným hybridním modelem, Volvem V60 Plug-in-Hybrid (o prvním svezení s Volvem V60 Plug-in-Hybrid čtěte zde). Časem ovšem automobilka nejspíš přidá i další minimálně jednu možnost. Firma totiž vyvíjí setrvačníkový KERS systém, který by měl být montován na zadní nápravu. Teoreticky bychom se tak mohli dočkat dokonce i dvojitého hybridu se spalovacím motorem a elektromotorem vpředu a KERS vzadu.

Dostanou novou techniku Číňané?

Z techniky vyvinuté inženýry Volva by mohla profitovat i čínská společnost Geely, která je od roku 2010 majitelem švédské automobilky. Představitelé Geely totiž před časem oznámili, že firma začne od roku 2015 vyrábět automobily vyvinuté společně právě s Volvem. Podoba společnými silami vyvinutého automobilu zatím známa není a je možné, že první výsledky spolupráce nemusí novou architekturu používat.

Je ovšem spíše otázkou času, kdy se technika vyvinutá primárně pro potřeby švédské prémiové značky dostane i do vozů mateřské čínské automobilky. U Geely si ovšem budou muset dát velice pozor, aby tímto tahem nepoškodili image švédské značky.