Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo, o kterém nikdo nic neví. Ani továrna

aktualizováno 
Jen tak na ulici parkuje v Estonsku úplně běžné kupé Volvo 242, jakých jezdí po světě desetitisíce. Jenže tohle má malou zvláštnost: když k němu přijdete z druhé strany, kupé to není. Vpravo má totiž o dveře navíc jako klasický sedan. O popleteném volvu nevědí nic ani v továrně.

Unikátní kupé-sedan Volvo | foto: motivemag.com

Na fóru volvistů na serveru motivemag.com se píše, že podle estonského majitele této rarity je to vůz z roku 1987. Do Estonska se prý dostalo v roce 1996. O své raritě se majitel pokoušel něco zjistit přímo u výrobce, ale nepochodil.

Kolem zajímavého auta koluje několik pověstí; podle té nepříliš pravděpodobné, ale nejzajímavější se v roce 1982 cosi porouchalo na výrobní lince a nedopatřením došlo ke svaření levé bočnice z kupé 242 s pravou ze sedanu 244, které jsou si velice podobné a vzájemně zaměnitelné. Protože prý vzniklo 30 "zmetků", kterým ale jinak nic nebylo, byly vozy normálně dokončeny a prodány s plnou zárukou do Estonska.

Unikátní kupé-sedan Volvo

Druhá, trochu uvěřitelnější pověst vypráví o švédské policii, která si objednala speciální asymetrická volva. Levá strana prý byla přivařena ručně mimo výrobní linku.

Může se hodit

Nové i ojeté uutomobily Volvo můžete koupit na www.automodul.cz

O raritě neví nic ani Claes Rydholm, který má u Volva na starosti vše, co se týká historie této švédské automobilky. Nemůže říct ani ano, ani ne. "Ano, občas mohou chyby ve výrobě vypustit takové "bastardy", ale velmi pochybuji o tom, že by Volvo takové auto pustilo do prodeje," řekl Rydholm.

A třetí - a asi nejpravděpodobnější - vysvětlení této automobilové anomálie? To říká, že si prostě šikovný kutil pohrál se svářečkou.

Anomálie světa aut

Asymetrické osobní automobily však nejsou ničím novým. Nejnověji se staly bublinou nového tisíciletí; hned zkraje se pochlubilo BMW konceptem nesouměrného sporťáku X Coupé, nedlouho poté pak dokonce uvedlo sériovou verzi svého nového Mini Clubman, které má vpravo dveře navíc.

MINI Clubman

Mini Clubman

Ani z historického hlediska to není nic převratného. Dřívější osobní automobily rámové konstrukce mohly mít - a také často mívaly - nejroztodivnější kombinace dveří. Každý Čech si jistě vybaví staré "stejšny" Škoda 1200 – 1202 STW; když ne odjinud, tak třeba ze seriálu Sanitka.

V historii nechybí dokonce dvoumístné automobily s jedinými dveřmi, například závodní Bentley Blower z třicátých let 20. století.

Saturn SC

Saturn SC

Po nástupu z hlediska pevnosti mnohem citlivějších samonosných karoserií však jako když utne; objevit sériový model z 20. století je prakticky nemožné, přesto však několik asymetrických automobilů vzniklo.

Jedním z nich je v Evropě málo známé americké kupé Saturn SC, jež v roce 1999 dostalo na straně řidiče druhé, malé dveře, které se otevíraly proti směru jízdy (tzv. "suicide doors"). Nestejný počet dveří zdobí i některé verze Mitsubishi Space Wagon/Chariot/Expo z roku 1992.

AMC Pacer

AMC Pacer

Bonbonkem je potom kultovní AMC Pacer (známý například z filmu Křidýlko nebo stehýnko), který měl sice obvyklý počet dveří, ale ty u spolujezdce byly o 101 mm delší kvůli snazšímu nastupování.

A ještě zajímavější je i u nás dobře známý Renault 16, který měl na levé straně o plných 60 milimetrů delší rozvor...

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.