Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo zatočí s turbodírou. Použije k tomu bombu se stlačeným vzduchem

aktualizováno 
Nové Volvo S90 s nejsilnějším dieselovým motorem dostane technologii pro odstranění prodlevy turba. Díky tomu má mít S90 se vznětovým čtyřválcem lepší dynamiku než šestiválci osazení konkurenti.

Volvo PowerPulse | foto: Volvo

Prodleva turbodmychadla je dlouhodobým problémem přeplňovaných motorů. Řidič sešlápne plynový pedál, ale chvíli trvá, než motor zabere. Je to způsobeno tím, že výfukové plyny, které roztáčejí turbínu, nemají v případě náhlé potřeby výkonu dostatečný tlak a chvíli trvá, než se tento tlak vytvoří. V autařské hantýrce se tomu říká „turbodíra“.

Může se hodit

volvo

Volvo V60 D5 2.4 2011. Cena 550 000 Kč.

Další vozy značky Volvo na Automodul.cz.

Výsledkem je náhlý příval síly, kdy motor v určitých otáčkách prudce zabere. Potíže s prodlevou turba trápí typicky více přeplňované výkonné motory, menší agregáty s lehkým přeplňováním se mohou už dnes pochlubit relativně plynulým nástupem síly.

Výrobci řeší problém s prodlevou různými způsoby, od obtokových ventilů přes variabilní geometrii turbodmychadel až po nová elektrická dmychadla, která chystá do sériové výroby zavést jako první automobilka Audi. U Volva teď přišli s vlastním systémem, který má turbodíru odeslat do propadliště dějin. A rovněž k tomu použije elektrický kompresor, ale zcela jinak než Audi.

Fotogalerie

Princip je vlastně docela jednoduchý. Volvo k motoru instalovalo nezávislý elektrický kompresor a menší tlakovou nádobu. Kompresor bere ve chvíli, kdy není třeba plný výkon, vzduch ze sání a natlakuje jím nádobu. Z té pak může ventil natlakovaný vzduch vypustit do výfuku těsně před turbínu turbodmychadla, která se tak roztočí okamžitě a není třeba čekat, až se ve výfukovém potrubí vytvoří potřebný tlak.

Reakce motoru na pokyny řidiče, které dává přes plynový pedál, tak mají být okamžité. V době, kdy se čeká na nástup elektricky přímo asistovaných dmychadel (elektromotor jej roztočí na potřebné otáčky), působí řešení Volva trochu zvláštně, ale mohlo by mít své výhody. Jak dokazují příklady z Formule 1, pohon dmychadla elektromotorem není vůbec jednoduchá a levná záležitost, správně to zvládá asi jen agregát Mercedesu. Potíží je například velké tepelné namáhání elektromotoru, což může vést k nespolehlivosti. Systém Volva toto eliminuje.

V praxi si si tento systém budeme moci vyzkoušet v novém Volvu S90 s dvoulitrovým čtyřválcem v provedení D5. Je otázkou, zda půjde o standardní verzi D5, nebo o vylepšené provedení motoru, které má výkon 173 kW a točivý moment 480 Nm. S ním má S90 s automatickou převodovkou a pohonem všech kol zrychlit na stovku za 7,3 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 230 km/h, to vše při průměrné spotřebě 5,1 litru nafty na 100 kilometrů.

To na lepší dynamiku než u šestiválcové konkurence nevypadá, ale kdo ví, možná se u Volva chlubí pružným zrychlením. Třeba Audi A6 s třílitrovým šestiválcem o výkonu 160 kW zrychluje na stovku za 6,6 sekundy a kombinovanou spotřebu slibuje navlas stejnou jako S90.





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.