Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo zatočí s turbodírou. Použije k tomu bombu se stlačeným vzduchem

aktualizováno 
Nové Volvo S90 s nejsilnějším dieselovým motorem dostane technologii pro odstranění prodlevy turba. Díky tomu má mít S90 se vznětovým čtyřválcem lepší dynamiku než šestiválci osazení konkurenti.

Volvo PowerPulse | foto: Volvo

Prodleva turbodmychadla je dlouhodobým problémem přeplňovaných motorů. Řidič sešlápne plynový pedál, ale chvíli trvá, než motor zabere. Je to způsobeno tím, že výfukové plyny, které roztáčejí turbínu, nemají v případě náhlé potřeby výkonu dostatečný tlak a chvíli trvá, než se tento tlak vytvoří. V autařské hantýrce se tomu říká „turbodíra“.

Může se hodit

volvo

Volvo V60 D5 2.4 2011. Cena 550 000 Kč.

Další vozy značky Volvo na Automodul.cz.

Výsledkem je náhlý příval síly, kdy motor v určitých otáčkách prudce zabere. Potíže s prodlevou turba trápí typicky více přeplňované výkonné motory, menší agregáty s lehkým přeplňováním se mohou už dnes pochlubit relativně plynulým nástupem síly.

Výrobci řeší problém s prodlevou různými způsoby, od obtokových ventilů přes variabilní geometrii turbodmychadel až po nová elektrická dmychadla, která chystá do sériové výroby zavést jako první automobilka Audi. U Volva teď přišli s vlastním systémem, který má turbodíru odeslat do propadliště dějin. A rovněž k tomu použije elektrický kompresor, ale zcela jinak než Audi.

Fotogalerie

Princip je vlastně docela jednoduchý. Volvo k motoru instalovalo nezávislý elektrický kompresor a menší tlakovou nádobu. Kompresor bere ve chvíli, kdy není třeba plný výkon, vzduch ze sání a natlakuje jím nádobu. Z té pak může ventil natlakovaný vzduch vypustit do výfuku těsně před turbínu turbodmychadla, která se tak roztočí okamžitě a není třeba čekat, až se ve výfukovém potrubí vytvoří potřebný tlak.

Reakce motoru na pokyny řidiče, které dává přes plynový pedál, tak mají být okamžité. V době, kdy se čeká na nástup elektricky přímo asistovaných dmychadel (elektromotor jej roztočí na potřebné otáčky), působí řešení Volva trochu zvláštně, ale mohlo by mít své výhody. Jak dokazují příklady z Formule 1, pohon dmychadla elektromotorem není vůbec jednoduchá a levná záležitost, správně to zvládá asi jen agregát Mercedesu. Potíží je například velké tepelné namáhání elektromotoru, což může vést k nespolehlivosti. Systém Volva toto eliminuje.

V praxi si si tento systém budeme moci vyzkoušet v novém Volvu S90 s dvoulitrovým čtyřválcem v provedení D5. Je otázkou, zda půjde o standardní verzi D5, nebo o vylepšené provedení motoru, které má výkon 173 kW a točivý moment 480 Nm. S ním má S90 s automatickou převodovkou a pohonem všech kol zrychlit na stovku za 7,3 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 230 km/h, to vše při průměrné spotřebě 5,1 litru nafty na 100 kilometrů.

To na lepší dynamiku než u šestiválcové konkurence nevypadá, ale kdo ví, možná se u Volva chlubí pružným zrychlením. Třeba Audi A6 s třílitrovým šestiválcem o výkonu 160 kW zrychluje na stovku za 6,6 sekundy a kombinovanou spotřebu slibuje navlas stejnou jako S90.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Najdete na iDNES.cz