Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo pracuje na elektromobilu na benzinové palivové články

  11:00aktualizováno  11:00
Automobilka Volvo pracuje na neobvyklém elektromobilu. Vůz poháněný elektromotory má mít palivové články pro dobíjení baterií. Elektřina v článcích se bude vyrábět z benzínu. Vedení Volva se mezi tím hádá s novými čínskými majiteli.

Volvo C30 BEV | foto: Volvo

Ve Švédsku vymysleli velmi neobvyklé pohonné ústrojí. Prototyp, který chce automobilka Volvo minimálně ve dvou exemplářích testovat v reálném provozu od roku 2012, bude vpravdě zvláštním hybridem. Vůz by měl být postaven na základě konceptu C30 BEV.

V podstatě Volvo vyvíjí takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem. Tedy vlastně hybridní vůz, u kterého se o pohon kol starají výhradně elektromotory zásobované energií z baterií. Pro delší dojezd ale bateriím dodává energii jiný zdroj. Tento druh pohonu v posledních letech zpopularizoval Chevrolet Volt, u kterého dobíjení baterií zajišťuje běžný spalovací motor.

Volvo hledá jiný způsob, jak baterie dobíjet. A nevydalo se ani směrem mikroturbín, které zkouší třeba Jaguar, ani Wankelu, který naopak budou testovat u Audi. Volvo zvolilo palivové články. A nespoléhá na vodíkovou budoucnost, takže elektřinu v článcích systém nebude získávat z vodíku, ale z obyčejného benzínu. Tedy přesněji, systém z benzínu nejprve reformací získá vodík, který pak bude pohánět palivový článek.

Při tomto způsobu výroby elektřiny nevzniká žádný oxid uhelnatý, oxidy dusíku, síry ani částice. Systém ale produkuje dnes tak "nepopulární" CO2. Díky vysoké účinností celého procesu je jeho produkce ve srovnání s běžnými motory výrazně nižší. Na vývoji tohoto na první pohled neobvyklého způsobu pohonu spolupracují inženýři Volva se specialisty ze společnosti PowerCell Sweden AB.

Mezitím, co inženýři usilovně pracují na novém způsobu pohonu, se šéfové automobilky hádají s novými majiteli z Číny. Prezident koncernu Geely, Li Shufu, před nedávnem prozradil, že se s vedením Volva neshodne v plánech na budoucí produkty. Šéfové Volva by raději vyráběli menší a úsporná vozidla, zatímco Li by rád viděl velké modely pro čínský trh. To by ještě nemusel být takový problém, protože specifické modely pro určité trhy jsou spíše otázkou investice.

Ale čínští majitelé se domnívají, že by Volvo mělo být přímým konkurentem značek BMW a Mercedes-Benz, zatímco management Volva tvrdí, že jeho zákazníci jsou odlišní. Li Shufu ale přiznává, že bude nadále s vedením Volva vyjednávat a je připraven ze svých představ ustoupit. Podle něj totiž musí mít management pro současné směřování automobilky své důvody. To jsou trochu netaktická prohlášení, která jistě jeho vyjednávací pozici nevylepší.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.