Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo S40 - bezpečnost až na prvním místě

  22:03aktualizováno  22:03
Staré Volvo S40 dostalo ve Frankfurtu nad Mohanem více než důstojného nástupce. Nová "eS-čtyřicítka" přichází po dlouhých osmi letech (premiéra předchozího modelu proběhla v roce 1995), plně se drží designerského střihu, který na kabátech moderních vozů Volvo zdomácněl.
Volvo S40 - červený krasavec

Volvo S40 - červený krasavec - Konstrukce karoserie v přední části Volva S40 byla rozdělena do několika zón, z nichž každá plní v procesu deformace odlišný úkol. | foto: Volvo

Z vnějšku stylisté linie známé z S60 a S80 spíše tříbili, než radikálně rozbíjeli. O to větší překvapení však nabízí interiér. Nechybí ani nezbytná porce bezpečnostních prvků.

Volvo má s nejnovějším modelem ambiciózní plány: v příštím roce chce švédská automobilka prodat 70 tisíc vozů, z toho 28 tisíc by mělo své zákazníky nalézt v USA.

Nové Volvo S40 je kompaktní čtyřdveřový sedan s dynamickým designem, vyvolávající však pocit mnohem většího a luxusnějšího vozu. Zdůrazněny jsou ostré, sportovní linie.

Oproti předchůdci je kratší, ale současně širší a vyšší a nabízí tak v interiéru větší prostor. Kapota je krátká a na voze je zřetelná koncepce s kabinou posunutou vpřed. Vůz vytváří dojem rychlosti i tehdy, pokud automobil stojí na místě.

Staré versus nové
Nové Volvo S40 je kratší než jeho předchůdce, avšak ve všech ostatních ohledech je větší:

Délka 4468 mm (o 48 mm kratší než předchozí model S40)
Šířka 1770 mm (o 54 mm širší)
Výška 1452 mm (o 44 mm vyšší)
Rozvor 2640 mm (o 78 mm delší)
Rozchod kol vpředu 1535 mm (o 63 mm širší)
Rozchod kol vzadu 1531 mm (o 57 mm širší)

Rozchod i rozvor kol byly zvětšeny, takže kola (ta nejsportovnější s průměrem osmnácti palců jsou obutá do ultranízkých pneumatik 215/45) se prakticky nacházejí v rozích vozu. Toto řešení přispívá ke sportovnímu vzhledu a především zlepšuje stabilitu automobilu na silnici. Dlouhý rozvor rovněž umožnil pohodlné umístění širokých zadních dveří.

Jak vidí S40 u Volva...
"Karoserie při pohledu shora připomíná tvar trupu člunu se zaoblenou přídí, širokou střední částí a zužující se zádí. Společně se širokými boky tento člunovitý tvar zdůrazňuje kompaktní a sportovní charakter vozu a navíc přispívá k jeho vynikajícím aerodynamickým vlastnostem. Dveře Volva S40 jsou v profilu konvexní (vypouklé ven), zatímco u větších modelů Volvo mají dveře tvar konkávní (klenuté dovnitř). Toto konvexní zakřivení zdůrazňuje kompaktní dojem a zvyšuje šířku kabiny."


Interiér
Filozofie, které se konstruktéři při projektování interiéru drželi, vycházela z požadavků na útulnost vozu kombinovanou s dostatkem prostoru pro cestující. Při tvorbě samozřejmě nesměli návrháři zapomenout ani na čistotu tvarů a užitnou hodnotu.

Dominantním prvkem celého interiéru je supertenká, volně umístěná středová

Středobod vesmíru S40
Samostatně umístěná středová konzola prezentuje nový přístup k designu interiéru v podání švédského výrobce. Ten mohla veřejnost poprvé vidět na nedávno představeném konceptu Volvo VCC (Versatility Concept Car).

Hlavní myšlenkou bylo, aby cestující měli možnost vnímat prostornost a vzdušnost bez ohledu na střídmé rozměry vozu. 
Konzola jakoby "visí ve vzduchu" mezi koleny řidiče a spolujezdce. Tvoří ji vlastně pouze supertenká deska opisující ladnou křívku mezi výdechy klimatizace na přístrojové desce a rámečkem hostícím řadící páku.

Ovládací prvky na středové konzoli jsou uspořádány s důrazem na ergonomii a funkčnost. Většina z těchto prvků má více funkcí, které jsou logické a pohodlně k dispozici. Vrchní polovina ovládacího panelu se používá pro ovládání audiosystému a integrovaného telefonu, zatímco ve spodní polovině je umístěno ovládání klimatizační jednotky. Hlavní funkce systému se ovládají prostřednictvím čtyř velkých otočných ovládacích prvků.

Za středovou konzolí se nachází odkládací schránka na osobní předměty, která je snadno přístupná z obou stran vozu. Tento prostor je i diskrétně osvětlen. Lehce diskutabilní je však jeho využitelnost. Odkládací prostor je totiž velmi mělký a nezakrytovaný. Při razantnější jízdě tak pravděpodobně bodou řidič a spolujezdec všechny odložené nezbytnosti lovit po podlaze vozu.

konzola spojující středový panel a přístrojovou desku. Její originální řešení vyzdvihuje interiér vozu do mezi automobily nejvyšších tříd. Snoubí se zde hi-tech technologie s minimalistickým pojetím designu. Napomáhá tak k velmi vzdušnému vyznění interiéru.

Zapomenout však nelze ani na zbytek "obývacího prostoru": interiér se vyžívá v kombinacích kvalitních materiálů (v nabídce budou 3 barvy a 4 druhy čalounění, z nichž 1 seženete jen u Volva). Na praktickou notu hraje konstrukce zadních sedaček. Zadní sedadla jsou dělena na dvě části a jejich opěradla lze sklopit. Sedadlo spolujezdce vpředu může být také objednáno ve verzi se sklopným opěradlem. Pokud jsou sedadla sklopena, je plocha pro přepravu nákladu zcela plochá. 

Divadelní osvětlení
Interiér nového Volva S40 má řadu tlumených osvětlovacích prvků. Ty vytváří celkový dojem divadelního osvětlení, kdy jsou různé části interiéru měkce osvětleny. Například středová konzole je trvale osvětlena ze střechy, přičemž osvětlení je tak měkké a jemné, že světlo řidiče neruší. Světlo je rozpoznatelné pouze tehdy, pokud řidič přiloží ruku na ovládací prvek.

Srdce
Vlajkovou lodí mezi pohonnými jednotkami budou pětiválcové benzínové agregáty o zdvihových objemech 2,4 a 2,5 litru. Řadové motory velmi malých rozměrů budou uloženy napříč. Jistě není bez zajímavosti, že v zájmu dosažení jízdních vlastností srovnatelných s většími sedany Volvo byl souběžně s novými motory vyvíjen i podvozek.
Většina vnějších součástí motoru byla konstruována a umístěna tak, aby motor zaujímal co nejméně prostoru.

Výsledkem vývoje je motor, který je o 200 mm užší a o 25 mm kratší než agregáty velkých modelů Volvo a je také lehčí. Uložení pohonné jednotky napříč též přispívá k vysoké bezpečnosti v případě nárazu, neboť v motorovém prostoru zbývá více místa pro deformační zóny. V případě kolize se motor může posunout nejméně o 150 mm vzad, než dojde ke kontaktu klikového hřídele s příčníkem v blízkosti stěny mezi motorovým prostorem a prostorem pro cestující.

Mezi hlavou válců a kapotou je vzdálenost 70 mm, která umožňuje mírnou deformaci kapoty a snižuje tak riziko poranění hlavy v případě kolize vozidla s chodcem nebo cyklistou.
Pětiválce jsou založeny na stejné technologii jako motory větších automobilů Volvo:
* čtyři ventily na válec a dvojitý vačkový hřídel
* proměnlivé časování ventilů (CVVT)
* systém elektronického řízení motoru s přesnou a adaptivní kontrolou 

T5 Turbo, později i čtyřkolka
Volvo S40 T5 bude nejsportovněji laděný model své řady. Je vybaven benzinovým motorem o objemu 2,5 litru doplněným nízkotlakým turbodmychadlem. Motor T5 nabízí maximální výkon 220 koní a točivý moment 320 Nm.

Později bude T5 nabízeno také s pohonem všech kol. Verze se systémem AWD bude představena v roce 2004. Vůz bude vybaven stejným typem elektronicky řízené hydraulické spojky jako větší "čtyřkolové" modely Volvo.

A dále...?
Po svém představení bude nové Volvo S40 nabízeno se dvěma pětiválcovými atmosférickými motory o výkonu 170 k a 140 k. Oba motory mají zdvihový objem 2,4 litru.

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje také zcela nový čtyřválcový dieselový motor 2,0 D, využívající systém Common Rail. V roce 2004 přibude také menší dieselový agregát se zdvihovým objemem 1,6 litru.

V plánech je zahrnuta i široká řada motorů na dvě paliva (Bi-Fuel), což jsou motory, které mohou používat zemní plyn i benzín.

Převodovky z modelů „R“
Šestistupňová manuální převodovka vyvinutá pro Volvo S60 R a V70 R se nyní představí i ve Volvu S40 T5.  Atmosférické motory budou standardně spřaženy s pětistupňovou manuální převodovkou.

Automatická převodovka pro Volvo S40 je shodná s tou, která je použita ve větších modelech Volvo. Jedná se o pětirychlostní převodovku s adaptivním řazením - převodovka se přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy.
 
Šest stupňů i pro diesel
Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou (nejedná se o stejnou převodovku jako u modelu T5).

Motor

Uspořádání

Výkon (kW/koní)

Točivý moment (Nm)

Uvedení na trh

2,4

řadový

5 válců

104/140

220

při představení

(Frankfurt 2003)

2,4i

řadový

5 válců

127/170

230

při představení

(Frankfurt 2003)

T5

řadový

5 válců

164/220

320

při představení

(Frankfurt 2003)

2,0D (turbodiesel)

řadový 

4 válce

101/136

340

při představení

(Frankfurt 2003)

1,8

řadový

4 válce

89/120

160

jaro 2004

1,6

řadový

4 válce

75/100

145

podzim 2004

1,6D (turbodiesel)

řadový

4 válce

82/110

240

podzim 2004

Bezpečnost až na prvním místě
Konstrukce karoserie v přední části Volva S40 byla rozdělena do několika zón, z nichž každá plní v procesu deformace odlišný úkol. Za největší část deformací jsou odpovědné vnější zóny. Čím více se síly vznikající při kolizi blíží k prostoru pro cestující, tím méně se použité materiály deformují. Záměrem bylo, aby prostor pro cestující zůstal při většině nehod nedotčený. Aby každá z těchto zón měla požadované vlastnosti, jsou na různých místech použity čtyři různé druhy oceli s odstupňovanou pevností.

Systém rozdělení do zón umožňuje důmyslné a efektivní pohlcení sil vznikajících při kolizi:

Deformační zóna pro nízké rychlosti
Součástí předního nárazníku je extrémně pevný příčník vyrobený z oceli legované borem. Napojení nárazníku na podélné prvky karoserie je provedeno prostřednictvím deformačních prvků, které pohlcují síly vznikající při nehodách při nízké rychlosti bez poškození zbytku karoserie. Deformační prvky mohou být snadno a za přiměřenou cenu vyměněny.

Deformační zóna pro vysoké rychlosti
Přímé části bočních prvků jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli, která je optimalizována pro pohlcování vysokých energií. Toto je oblast, ve které při kolizi probíhá největší množství deformací.

Navíc se konstruktéři rozhodli zabudovat do vozu také horní boční prvky, které poskytují nezbytnou ochranu v případě nárazu vozidla například do návěsu nebo do nakládací plošiny kamionu.

Pomocná zóna
Průřez prvku, který se vychyluje ven směrem k A-sloupku, byl navržen tak, aby tento prvek fungoval jako bariéra chránící prostor kabiny a jako pomocný prvek proti deformacím. Konstrukce rovněž napomáhá při minimalizaci pravděpodobnosti průniku předního kola do interiéru – namísto toho kolo pomáhá při absorpci sil vznikajících při nárazu. Tento profil je mimořádně pevný a je vyroben ze speciální oceli.

Trojité upevnění
A-sloupky a spodní boční prvky jsou spojeny pevným příčníkem. Na každé straně je tak vytvořeno mimořádně pevné trojité uchycení, které výrazně přispívá k zachování nedotčené kabiny pro cestující.

Ochrana dalších účastníků silničního provozu
Konstrukce přídě vozu je charakterizována čistými, hladkými povrchy a zaoblenými rohy. Křivky a panely jsou tvarovány tak, aby přispívaly ke snížení rizika poranění chodců a cyklistů v případě nehody. Příď je navíc vybavena prvkem pohlcujícím energii, který je umístěn před nárazníkem a který pomáhá snižovat riziko poranění nohou.
Kapota a přední blatníky jsou konstruovány tak, aby při nehodě pohlcovaly energii. To pomáhá snižovat riziko poranění hlavy. Díky novým kompaktním benzinovým motorům navíc zůstává mezi hlavou válců a kapotou velkorysý prostor 70 mm.

Karoserie nového Volva S40 je díky moderní konstrukci o 68 procent tužší než karoserie jeho předchůdce. Tato torzní tuhost přispívá ke stabilním, předvídatelným a neměnným jízdním vlastnostem.
Všechna kola jsou nezávisle zavěšena. Přední nápravy jsou vybaveny vzpěrami McPherson, zatímco zadní náprava systémem multilink. Zavěšení zadních kol zajišťuje určitou míru pasivního natáčení za účelem vyrovnání případné tendence ke smyku.

Volvo S40 může být vybaveno:
* protiprokluzovým systémem STC (Stability and Traction Control).
* protismykovým systémem DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), který koriguje směr jízdy vozu a zasáhne pokaždé, když se objeví příznaky začínajícího smyku.

Brzdy jsou vybaveny systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly na zadní kola a s automatickým asistentem EBA (Emergency Brake Assistance) pro brzdění v nouzových situacích. Přední kola jsou vybavena kotouči s vnitřním chlazením. Velikost kotoučů závisí na motoru (průměr až 16,5“).

 

Volvo chytřejší řidiče
IDIS – inteligentní informační systém řidiče (Intelligent Driver Information System) je novinkou v automobilovém průmyslu a jeho kořeny pocházejí z technologií používaných ve vojenských letadlech. Systém zabraňuje zbytečnému rozptylování řidiče v průběhu jízdy. Pokud doprava vyžaduje plnou pozornost a soustředění řidiče (například při předjíždění nebo brzdění), jsou signály z integrovaného telefonu GSM a určité méně významné informace pozdrženy do okamžiku, než se situace uklidní.
IDIS nepřetržitě sleduje činnost řidiče tím, že monitoruje pohyby volantu, pedálu plynu, ukazatelů směru, brzdění atd. Tyto údaje jsou zpracovávány a při dosažení určité úrovně aktivity jsou pozdrženy některé informace, které nejsou důležité z hlediska bezpečnosti. Za normálních podmínek může řidič kdykoliv přijmout telefonní hovor, textové zprávy a informace o dopravě.

IDIS bude součástí standardní výbavy ve všech verzích nového Volva S40 bez ohledu na to, zda vůz je, či není integrovaným telefonem vybaven.

Nové Volvo S40 bude vyráběno v Belgii. První dodávky půjdou ke švédským zájemcům. zákazníci v ostatních zemích budou muset vydržet do začátku roku 2004.

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.