S60: elegantní atlet fanoušky volv překvapí a okouzlí jízdou

Volvu se podařilo postavit auto, které nezapře švédské geny a na první pohled to je typické volvo. Ale už na ten druhý... Po pár hodinách jízdy s S60 prožijte své automobilové déjà vu.
Volvo S60 se cítí stejně dobře na dálnicích i na cestách v horách.

Volvo S60 se cítí stejně dobře na dálnicích i na cestách v horách. | foto: Volvo Cars

Byla jednou jedna automobilka, jež dělala velká rodinná auta pro lidi, kteří moc neřeší peníze ani jízdní vlastnosti. Pohodové a houpavé svezení s nádechem luxusu si své zákazníky našlo. Ale tato automobilka už neexistuje.

Pohádka skončila, Volvo 21. století už nemá se Švédem plujícím po silnicích v hranatém parníku moc společného. A nejlepší ukázkou toho, kam se automobilka od dob zdivočelých maringotek posunula, je model S60.

Tak nějak se ví, že Volvo má specifickou klientelu. Ačkoli to rozhodně není malá automobilka, vždyť od roku 1927 až do listopadu 2019 vyrobila víc než 21 milionů aut, dá se označit za kultovní. Volvař má peníze, volvař si zakládá na bezpečnosti, volvař nehoní poslední módní trendy, volvařovi nevadí, že se neprojede po okresce s plynem na podlaze. A volvař bude tak trochu v šoku, když ho posadíte do S60.

A hlavně proto, že asi nejsilnější stránkou toho uhlazeného atleta je jízda samotná. Pro test se podařilo získat model řady S60 s druhým nejslabším motorem, což může vypadat jako menší zklamání. Zbytečně. Druhý nejhorší totiž u S60 znamená 250 koní a stovku za šest sekund. Pokud chcete zarazit do sedačky, máte možnost. Taky díky továrnímu tuningu pod hlavičkou Polestar má motor doslova bleskové reakce a ve sportovním režimu má toto auto od občas spíš ospalých volv z minulého století stejně daleko jako traktor od caterhamu.

Jasně, okruhový závodní speciál to není, ale v tom je právě jeho největší plus. V autě, s nímž lze užívat adrenalin i třeba na okruhu, totiž jen těžko svezete rodinu a užijete si pohodlí luxusu, který nabízí dnešní moderní technologie. Volvo S60 je kombinací nejlepších technologií, které se v automobilovém průmyslu za poslední dobu objevily. Můžete namítnout, že v tom není samo a že podobně vyspělé vozy lze s přehledem vybrat například z nabídky německých prémiových značek. Ano. Ale potom to nemáte s cenovkou pod milion a půl.

Takže máte celkem prostorný sedan s tuhým podvozkem, s kterým se můžete vydat do zatáček bez náklonů a přetáčivosti. Celkem tvrdé tlumiče vás sice mohou obzvlášť po městě trochu naklepat, kanál i tramvajové koleje pocítíte, žádné velké rány se však nekonají. S tím souvisí i fakt, že řízení je přesné a pozdní odezvy se nedočkáte. 

Ve Volvu S60 funguje všechno tak nějak přirozeně a nenásilně... Od první chvíle máte v tomhle autu pocit, že s ním jezdíte už dlouho, že k vám tak nějak patří. Po pár hodinách jízdy prožijete své automobilové déjà vu. Švédskému výrobci se podařilo postavit auto, ve kterém se za všech okolností cítíte příjemně.

Volvo S60 R-design
Volvo S60 R-design

Už dávno neplatí, že volva jdou v otázce designu schválně o půl kroku zpět.

A krásně se na vůz kouká. Pokud patříte mezi ty, kteří volva kvůli jejich kontejnerovému vzhledu moc nemuseli, u S60 vyskočíte nadšením. Jeden z nejtalentovanějších designerů dnešních časů Thomas Ingenlath vtiskl autu až neseverskou ladnost a pohodovou tvář. Dnešní šéf Polestaru, tedy divize, která staví luxusní kupé a zaměřuje na sportovní úpravy vozů značky Volvo, má na svém kontě mimo jiné dvojkovou Škodu Octavii a Roomster a doma českou manželku. Takže není divu, že S60 má k nudě hodně daleko.

Volvo S60

  • motor: přeplňovaný benzinový čtyřválec 1 969 cm3
  • výkon: 250 koní při 5 500 ot./min
  • točivý moment: 350 Nm v 1 800 – 4 800 ot./min
  • maximální rychlost: 240 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s
  • objem zavazadlového prostoru: 442 l
  • průměrná spotřeba (udávaná): 6,8 l/100 km
  • cena od: 1 032 900 Kč

Co ale zůstalo z předchozích generací, to je rozhodně bezpečnost. Konkurence sice nespí a v základních parametrech Volvo dohnala, ale to se jako průkopník bezpečnosti snaží vždy být o krok dál. Tým pro výzkum dopravních nehod byl založený v roce 1970 a každoročně prostuduje obrovské množství informací o reálných dopravních nehodách. Z těchto dat zjišťuje faktory ovlivňující průběh havárií a zranění, která utrpěla posádka. Volvo udává, že jen během posledních 10 let to vedlo ke snížení počtu vážně zraněných o padesát procent.

Vkusný, a přitom jednoduchý interiér doplňuje nový infotainment. Často bývá spíš na obtíž. Všechna ta supermoderní hejblátka a mačkátka jsou spíš pro zlost, a u některých vozů máte pocit, že konstruktéři považují každého řidiče za ajťáka. Stejně, jako si párkrát nastavíte navigaci, a potom se vrátíte k mobilu, protože byste cíl cesty hledali delší dobu, než k němu jeli.

Volvo S60 R-design
Volvo S60 R-design

U Volva je to trochu jinak. A dost překvapivě. Kdo si vzpomene na „chytré“ ovládání původního provedení infotainmentu v XC90, asi ho ještě dnes bolí prsty a hlava. Jenže palubní deska a doteková obrazovka S60 je tak intuitivní, že žádný návod nepotřebujete. Tady se zdá, že se pokusili řidiči opravdu pomoct, a ne mu přidávat vrásky. A to samé platí pro jízdní asistenty. Ne. Ani jednou za celou cestu jsme je nevypnuli. Auto vás bezchybně provede zácpami i tunely, hlídání mrtvého úhlu nepůsobí otravně, a stejně tak inteligentní tempomat, díky kterému na dálnici zjistíte, že lepší je řízení jen lehce dozorovat.

Volvo S60 R-design

Autonomní řízení je skvělá věc, ale v Česku zatím není povoleno nechat auto jet bez dozoru, proto musíte nechat ruce na volantu. Ten vám nicméně bude svévolně klouzat v dlaních a za chvíli zjistíte, že už jen sledujete, jak S60 bezpečně projíždí zatáčky i nájezdy a orientuje se v dálničním provozu i ve městech téměř bezchybně.

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Cestovatelé vyměnili trabanty za obojživelná auta. Míří s nimi do Mongolska

8. dubna 2024  7:58

Skupina cestovatelů vedená Danem Přibáněm odstartovala v neděli 7. dubna po 15:00 od pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...