Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo S60 umí zabránit srážce s chodcem, zastaví samo

aktualizováno 
Volvo odhaluje na ženevském autosalonu ve světové premiéře dlouho očekávaný sedan Volvo S60. Vůz se sportovním designem má zabudovaný systém ochrany chodců, který dokáže zabránit srážce. Začne se vyrábět v létě.

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

"Sportovní design poskytuje vizuální příslib vynikajících jízdních vlastností a mohu vás ujistit, že nová S60 tento příslib bezezbytku naplňuje. Jízdní vlastnosti tohoto modelu jsou lepší než u jakéhokoli předchozího vozu značky Volvo. Nové moderní technologie, kterými je automobil vybaven, vám navíc pomohou stát se lepším a bezpečnějším řidičem," bájí o novém volvu Stephen Odell, šéf automobilky.

"Nové Volvo S60 je bezpochyby nejdynamičtějším a nejsportovnějším modelem naší automobilky," řekl. Volvo plánuje, že roční prodej novinky by se mohl dostat na 90 tisíc kusů. Vyrábět se bude v belgickém Gentu.

Automobilka zdůrazňuje, že vůz bude mít vysokou úroveň bezpečnosti. Přispěje k tomu zejména systém ochrany chodců, který sleduje pohyb lidí kolem auta. V případě, že někdo neočekávaně vstoupí do vozovky, je auto schopno samo zcela zastavit a zabránit tak srážce. "Do rychlosti 35 kilometrů v hodině auto zabrzdí úplně, ve vyšších rychlostech pak maximálně zpomalí," podotkl Odell.

Systém je tvořen radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Úkolem radaru je detekovat objekty před vozidlem a určovat jejich vzdálenost. Kamera má následně za úkol určit, o jaký typ objektu se jedná. Systém je naprogramován tak, aby reagoval i na automobily před vozidlem, které stojí, nebo které se pohybují stejným směrem. "Systém dokáže rozpoznat chodce od výšky 80 cm, tedy i poměrně malé děti," vysvětluje Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce u Volva.

V nouzové situaci dostane řidič nejdřív upozornění zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Aby co nejrychleji intuitivně zareagoval, připomíná tento výstražný signál brzdové světlo jiného vozidla. Ve stejném okamžiku se zvýší tlak v brzdném systému. Pokud řidič ani přes upozornění nereaguje a srážka se stane nevyhnutelnou, vůz začne automaticky intenzivně brzdit.

"Najezdili jsme přes půl milionu kilometrů v reálném provozu, abychom systém naučili rozpoznávat vzory pohybu chodců a jejich vzhled v různých zemích a kulturách," vysvětluje Broberg.

K polovině srážek s chodci dochází při rychlostech nižších než 25 km/h, zjistili vývojáři. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je kladen důraz především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíc snížila. Systém dokáže snížit rychlost až o 35 km/h.

Při nižší rychlosti nárazu se významně snižuje riziko vzniku závažných poranění. "Pokud se rychlost jízdy zmenší například z 50 km/h na 25 km/h, sníží systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění riziko usmrcení chodce o plných 20 procent; v některých případech se riziko snižuje až o 85 procent," uvádí Volvo.

V druhé polovině roku se Volvo ještě chystá představit kombiverzi, označenou V60 Sports Wagon.

Samotnou společnost Volvo Car letos čekají velké změny. Její mateřská americká automobilka Ford Motor se dohodla na konci loňského roku na jejím prodeji čínské firmě Geely. Dokončení prodeje se očekává ve druhém čtvrtletí letošního roku. Hodnota transakce nebyla zveřejněna, podle různých odhadů by se nicméně mohla pohybovat od 1,8 do 2,3 miliardy dolarů (zhruba 33 miliard až 42,5 miliardy korun).

Ford koupil divizi Volvo Car v roce 1999 za 6,45 miliardy dolarů (téměř 120 miliard Kč) od švédské společnosti Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.