Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo SCC: přečte si tlukot vašeho srdce

  7:45aktualizováno  7:45
Poprvé se koncept Volva nazvaný SCC představil před dvěma lety na autosalonu v Detroitu. Švédská automobilka zůstává věrná své pověsti - superbezpečné výpočetní středisko na čtyřech kolech oslovilo i v Brně všechny, komu není bezpečnost na silnici lhostejná. Severské "tanky" navíc nechrání jen posádku, ale i "křehké" účastníky silničního provozu.
Volvo SCC - Volvo Personal Communicator (VPC)

Volvo SCC - Volvo Personal Communicator (VPC) - Jednotka dálkového ovládání byla modifikována na Volvo Personal Communicator (VPC) a disponuje množstvím funkcí. | foto: Volvo

Koncept SCC v Brně zářil, na studii VCC, co by hvězdu letošního ženevského autosalonu, si budeme muset pravděpodobně počkat další dva roky na Autosalon Brno 2005. Hlavním tématem studie bezpečného automobilu Volvo Safety Concept Car (SCC) je "dokonalejší vidění". Vůz disponuje celou řadou technologických prvků, které zvyšují bezpečnost cestujících tím, že používají do extrému zdokonalené systémy pasivní bezpečnosti.

Vývoj "eS-Cé-Céčka" vychází z faktu, že více než 90 % všech důležitých informací se k řidiči dostává formou vizuálního vstupu čelním a bočními okny. Úkolem konstruktérů Volva proto  bylo zvýšit kvalitu těchto informací, což povede ke zlepšení schopnosti řidiče činit správná rozhodnutí v obtížných situacích a předejít tak kolizím.

Zrak - středobod Volva SCC
Volvo Safety Concept Car je konstruován tak, aby se jeho středem staly oči řidiče, a tím byla zajištěna lepší viditelnost a výhled. Jestliže řidič usedne do sedadla, určený senzor identifikuje polohu jeho očí. Sedadlo se pak samočinně nastaví tak, aby se přizpůsobilo poloze očí. Řidič tak má k dispozici nejširší zorné pole. Následně se poloze řidiče přizpůsobí poloha podlahy, pedálů, volantu a středového panelu včetně řadicí páky. Všechny ovládací prvky se pro něj stanou pohodlně dosažitelné. V tento okamžik má řidič nejlepší přehled nejen o dění kolem vozidla, ale dobře přečte i všechny údaje z panelu přístrojů.

Pryč s širokými sloupky karoserie
Řidič se může dívat skrz boční části rámu čelního skla (A-sloupky karoserie), díky jejich komorové konstrukci v kombinaci s průhledným plexisklem. B-sloupky karoserie (sloupky mezi předními a zadními dveřmi) jsou zaobleny směrem dovnitř. Sledují obrysy rámu sedadla, aby řidič měl k dispozici ničím neomezovaný pohled šikmo dozadu.

Elektronika v praxi
Čidlo měří vzdálenost od vozidel jedoucích vzadu a vedle automobilu a upozorní řidiče, jestliže se v jeho zadním, tzv. mrtvém úhlu nacházejí vozidla. Kromě toho kamery, které jsou integrovány do vnějších zpětných zrcátek, sledují provoz za vozidlem. Mohou tak řidiči zobrazit, co se děje v tomto "mrtvém úhlu".
 
Paprsky hlavních světlometů se přizpůsobují konfiguraci vozovky, například nasměrováním toku světla do směru jízdy. Infračervený zesilovač světla zlepšuje vidění v noci za hranici dosahu hlavních světlometů. Kamera nasměrovaná dopředu monitoruje pozici automobilu na silnici a upozorní řidiče, jestliže zjistí jakoukoliv tendenci ke změně směru jízdy.

Brzdová světla začnou při ostrém brzdění blikat, aby tak důrazněji upozornila řidiče jedoucí vzadu. Rámy předního sedadla tvoří spolu s B-sloupky karoserie bezpečnostní klec, která je stejně efektivní jako konvenční B-sloupky jak při převrácení automobilu, tak při bočních kolizích.

Používáte bezpečnostní pásy?!
Automobil je vybaven dvěma různými typy čtyřbodových bezpečnostních pásů: X4 Criss Cross Belt (bezpečnostní pás vedený křížem přes sebe, do X) a konvenční tříbodový bezpečnostní pás, který je doplněn dodatečným diagonálním hrudním pásem. Tento V4 Centre Buckle Belt (bezpečnostní pás se středovou sponou) je nový čtyřbodový bezpečnostní pás, který má centrálně umístěný zámek a také ramenní pásy, které tvoří sestavu "V" vedoucí přes hrudník. Zadní sedadlo má dva elektricky nastavitelné sedáky, jejichž výšku lze plynule měnit, aby byla zajištěna co nejkomfortnější a nejbezpečnější poloha pro sedící děti, bez ohledu na jejich tělesnou výšku.

Chodci jsou součástí provozu
Na čelní části vozu se nachází tzv. kapotový airbag - skrytý externí airbag, který se aktivuje v případě kolize s chodcem nebo cyklistou.

Výpočetní středisko Volvo
Jednotka dálkového ovládání byla modifikována na Volvo Personal Communicator (VPC) a disponuje množstvím funkcí:
- identifikační senzor individualizuje jednotku dálkového ovládání (jedině řidič je proto oprávněn uchopit kliku dveří, aby dveře odemkl a motor automobilu mohl být spuštěn bez použití klíčku)
- VPC přijme osobní parametry řidiče automobilu a samočinně provede nutná nastavení sedadla řidiče, volantu, pedálů apod. (i když je řidič vzdálen od vozu více než 100 metrů, VPC může tuto informaci stále předat - prostřednictvím mobilního telefonu. Je rovněž možné předávat informace z osobního počítače nebo notebooku)
- k hi-tech vozu samozřejmě patří systém satelitní navigace GPS. Do kterého může být v případě SCC předem naprogramována celá řada cílů,  navigační přístroj je tak nastaven už v okamžiku, kdy řidič odemkne dveře
- senzor srdečního tepu registruje tep jak lidského, tak i zvířecího srdce, jestliže je automobil zaparkován. Senzor je aktivován tehdy, pokud někdo vnikne do automobilu a chce se v něm skrýt. Zasáhne i tehdy když je v automobilu omylem zapomenuto dítě či zvíře.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Najdete na iDNES.cz