Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

  15:51aktualizováno  15:51
Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední zastaví, je hitem internetu. I samotní experti si ale lámou hlavu: zachránil nepozorného školáka řidič, nebo Volvo?

Skupinka pěti školáků vystoupila z autobusu a dva z nich, aniž by se rozhlédli a zjistili, jestli v protisměru něco nejede, vběhli přímo do cesty nákladnímu autu. Incident zachytila kamera na palubní desce kamionu jedoucího za autobusem (více čtěte zde).

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Už roky tak mají dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění nebo taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Řidič, který video natočil, se snažil řidiče kamionu schovaného za autobusem varovat. Blesková reakce na nepozorného školáka ovšem mohla být také zásluhou bezpečnostního systému moderního tahače. „Z videa není jasné, jestli zabrzdil systém, nebo řidič,“ potvrzuje Jurajda.

Tahač, který na poslední chvíli dobrzdil před malým Norem, je z aktuální generace tahačů Volva vyráběné od roku 2013. Jurajda na podnět iDNES.cz ověřil u lotyšského přepravce Kreiss, že vozidlo je vybaveno systémem automatického brzdění. „Ten používá duální systém kamery a radaru, takže má vysoké rozlišení a velmi přesně detekuje objekty, tedy i lidi,“ popisuje. Oproti systémům pracujícím jen s radarem, které umí měřit pouze vzdálenost od překážky a její rychlost, umí provedení doplněné o kameru také zjistit tvar překážky a její pozici.

V takových případech podle Jurajdy úřaduje systém záchranného brzdění (emergency braking). Systém vyvine maximální brzdnou sílu 8 m/s² a s nejvyšší intenzitou zpomaluje až do úplného zastavení. Systém se aktivuje při překročení patnáctikilometrové rychlosti a podle testů Volva dokáže za dobrých podmínek (suchá silnice) většině střetů zabránit nebo zmírnit jejich následky.

Jestli zachránil malého Nora sám, nebo mu výrazně pomohl digitální „anděl strážný“ kamionu, pravděpodobně nezjistí ani sám řidič. Systém totiž funguje nezávisle na řidiči. Bezpečnostní asistent pracuje v několika stupních, pokud má dostatek času, nejprve řidiče jen varuje zvukovými a světelnými signály, a až když jde do tuhého, tak sám brzdí. 

Velkou výhodou proti živému řidiči je to, že systém dokáže vyvinout v nejkratším možném čase maximální intenzitu brzdění a udržet ji po celou dobu (instruktoři bezpečné jízdy mají zkušenost, že běžní řidiči obecně nedokážou maximálně brzdit - rozpakují se pořádně dupnout na pedál). 

Systém Volva je nastavený tak, že brzdění dokáže řidič „přeprat“ šlápnutím na pedál plynu. A pokud kamion zastaví, je brzdný manévr jednoduše ukončen šlápnutím na plynový pedál nebo uvolněním brzdového pedálu, případně sepnutím parkovací brzdy, zařazením zpátečky či vytažením klíče ze zapalování.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz