Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

  15:51aktualizováno  15:51
Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední zastaví, je hitem internetu. I samotní experti si ale lámou hlavu: zachránil nepozorného školáka řidič, nebo Volvo?

Skupinka pěti školáků vystoupila z autobusu a dva z nich, aniž by se rozhlédli a zjistili, jestli v protisměru něco nejede, vběhli přímo do cesty nákladnímu autu. Incident zachytila kamera na palubní desce kamionu jedoucího za autobusem (více čtěte zde).

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Už roky tak mají dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění nebo taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Řidič, který video natočil, se snažil řidiče kamionu schovaného za autobusem varovat. Blesková reakce na nepozorného školáka ovšem mohla být také zásluhou bezpečnostního systému moderního tahače. „Z videa není jasné, jestli zabrzdil systém, nebo řidič,“ potvrzuje Jurajda.

Tahač, který na poslední chvíli dobrzdil před malým Norem, je z aktuální generace tahačů Volva vyráběné od roku 2013. Jurajda na podnět iDNES.cz ověřil u lotyšského přepravce Kreiss, že vozidlo je vybaveno systémem automatického brzdění. „Ten používá duální systém kamery a radaru, takže má vysoké rozlišení a velmi přesně detekuje objekty, tedy i lidi,“ popisuje. Oproti systémům pracujícím jen s radarem, které umí měřit pouze vzdálenost od překážky a její rychlost, umí provedení doplněné o kameru také zjistit tvar překážky a její pozici.

V takových případech podle Jurajdy úřaduje systém záchranného brzdění (emergency braking). Systém vyvine maximální brzdnou sílu 8 m/s² a s nejvyšší intenzitou zpomaluje až do úplného zastavení. Systém se aktivuje při překročení patnáctikilometrové rychlosti a podle testů Volva dokáže za dobrých podmínek (suchá silnice) většině střetů zabránit nebo zmírnit jejich následky.

Jestli zachránil malého Nora sám, nebo mu výrazně pomohl digitální „anděl strážný“ kamionu, pravděpodobně nezjistí ani sám řidič. Systém totiž funguje nezávisle na řidiči. Bezpečnostní asistent pracuje v několika stupních, pokud má dostatek času, nejprve řidiče jen varuje zvukovými a světelnými signály, a až když jde do tuhého, tak sám brzdí. 

Velkou výhodou proti živému řidiči je to, že systém dokáže vyvinout v nejkratším možném čase maximální intenzitu brzdění a udržet ji po celou dobu (instruktoři bezpečné jízdy mají zkušenost, že běžní řidiči obecně nedokážou maximálně brzdit - rozpakují se pořádně dupnout na pedál). 

Systém Volva je nastavený tak, že brzdění dokáže řidič „přeprat“ šlápnutím na pedál plynu. A pokud kamion zastaví, je brzdný manévr jednoduše ukončen šlápnutím na plynový pedál nebo uvolněním brzdového pedálu, případně sepnutím parkovací brzdy, zařazením zpátečky či vytažením klíče ze zapalování.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Najdete na iDNES.cz