Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

aktualizováno 
Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Volvo Concept Truck | foto: Volvo

Nový koncept od Volva ukazuje, jak by se v budoucnosti dala zvýšit úroveň produktivity v přepravě na dlouhé vzdálenosti. Za úsporu paliva můžou hlavně novinky v aerodynamickém designu kamionů a nižší pohotovostní hmotnost.

Fotogalerie

Aerodynamickou efektivitu se výzkumnému týmu podařilo zvýšit o těžko uvěřitelných 40 procent. „Upravili jsme úplně celou soupravu. Podřídili jsme její podobu lepší aerodynamice, jak jen to šlo. Místo zpětných zrcátek jsme například použili kamery. Dosáhli jsme tím nižšího odporu vzduchu, takže pohyb soupravy má menší nároky na potřebu energie,” říká Åke Othzen, hlavní manažer projektu.

Konceptu také výrazně pomáhají nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem. A návěs je o dvě tuny lehčí než běžný návěs stejného typu, což se může do provozu promítnout v podobě nižší spotřeby, nebo vyššího užitečného zatížení. Vylepšení se dočkalo i hnací ústrojí.

Volvo Concept Truck

Práce na vývoji vozidla Volvo Concept Truck začaly už před pěti lety. Zkušební jízdy soupravy probíhaly loni na podzim na švédských silnicích. Podle automobilky koncept v této podobě do výroby nemíří, některé z představených novinek se ale už teď používají na sériově vyráběných vozidlech a jejich počet bude v dalších letech přibývat.

Autor:


Témata: design, práce, kamion, Volvo


Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.