Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

aktualizováno 
Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Volvo Concept Truck | foto: Volvo

Nový koncept od Volva ukazuje, jak by se v budoucnosti dala zvýšit úroveň produktivity v přepravě na dlouhé vzdálenosti. Za úsporu paliva můžou hlavně novinky v aerodynamickém designu kamionů a nižší pohotovostní hmotnost.

Fotogalerie

Aerodynamickou efektivitu se výzkumnému týmu podařilo zvýšit o těžko uvěřitelných 40 procent. „Upravili jsme úplně celou soupravu. Podřídili jsme její podobu lepší aerodynamice, jak jen to šlo. Místo zpětných zrcátek jsme například použili kamery. Dosáhli jsme tím nižšího odporu vzduchu, takže pohyb soupravy má menší nároky na potřebu energie,” říká Åke Othzen, hlavní manažer projektu.

Konceptu také výrazně pomáhají nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem. A návěs je o dvě tuny lehčí než běžný návěs stejného typu, což se může do provozu promítnout v podobě nižší spotřeby, nebo vyššího užitečného zatížení. Vylepšení se dočkalo i hnací ústrojí.

Volvo Concept Truck

Práce na vývoji vozidla Volvo Concept Truck začaly už před pěti lety. Zkušební jízdy soupravy probíhaly loni na podzim na švédských silnicích. Podle automobilky koncept v této podobě do výroby nemíří, některé z představených novinek se ale už teď používají na sériově vyráběných vozidlech a jejich počet bude v dalších letech přibývat.

Autor:


Témata: design, práce, kamion, Volvo


Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.