Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo ušetří pětinu paliva, bude jezdit na setrvačník

aktualizováno 
Technologie KERS používaná ve Formuli 1 míří i do běžných automobilů. A to dokonce v podobě, ve které se zatím ve sportu neprosadila. Volvo začne na podzim testovat setrvačníkový KERS a slibuje si úsporu až 20 procent paliva.

Setrvačníkový KERS Volvo | foto: Volvo Cars

Systém rekuperace kinetické energie při brzdění se ve Formuli 1 používá už několik sezon. Ovšem především v jeho elektrické formě, která připomíná řadu elektrických hybridů. Existuje ale také varianta se setrvačníkem, kterou vyvíjí Williams a třeba Porsche ji používá ve svém okruhovém speciálu GT3 R Hybrid.

Automobilka Volvo vyvíjí vlastní verzi setrvačníkového KERSu, který nebude nasbíranou energii měnit v elektřinu. Volvo chce systém začít testovat na silnicích už ve druhé polovině letošního roku. Pomoci k tomu má grant ve výší 6,57 milionu švédských korun, který automobilka získala od švédské energetické agentury. Společně s automobilkou se na projektu podílí Volvo Powertrain a SKF.

Jak KERS funguje

Na setrvačník nejezdí jen dětská autíčka – čtěte více

KERS automobilky Volvo má čtyřválcovému motoru přinést výkon šestiválce a přitom oproti běžné jednotce uspořit až 20 procent paliva. Systém bude pracovat trochu jinak než běžné hybridy nebo KERS jiných výrobců. Umístí jej na zadní nápravu, kterou bude v případě potřeby přímo pohánět. Při brzdění se setrvačník od zadních kol přes soustavu převodů, spojku a CVT převodovku roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při potřebě akcelerace se pak energie ze setrvačníku přes stejnou soustavu dostává zpět na zadní kola. 

Spalovací motor, který bude pohánět přední kola vozu, se vypne už ve chvíli, kdy začne brzdění a zůstane vypnutý, dokud bude na akceleraci auta stačit pouze energie setrvačníku. Ten také může auto chvíli pohánět při konstantní rychlosti, motor opět může zahálet. Systém přinese největší úspory paliva v případech časté akcelerace a opětovného brzdění, tedy nejčastěji v městském provozu.

Volvo počítá, že setrvačník dovede spalovacímu motoru přidat krátkodobě až 80 koní výkonu, což výrazně urychlí akceleraci. Systém, který bude Volvo zanedlouho testovat, je unikátní nejen kvůli umístění na druhé poháněné nápravě, ale také díky konstrukci. Setrvačník je vyroben z uhlíkových vláken, má v průměru asi 20 centimetrů a váží jenom šest kilogramů.

Pokud bude testování úspěšné, Volvo doufá, že se systém v jeho autech rozšíří během několika let. Automobilka tvrdí, že setrvačníkový KERS je podstatně levnější a jednodušší než plug-in hybridy a může být využíván v daleko širším spektru vozů. Ke své proslulé bezpečnosti tak možná volva do svého repertoáru brzy přidají i nebývalou úspornost.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.