Setrvačníkový KERS Volvo

Setrvačníkový KERS Volvo | foto: Volvo Cars

Volvo ušetří pětinu paliva, bude jezdit na setrvačník

  • 182
Technologie KERS používaná ve Formuli 1 míří i do běžných automobilů. A to dokonce v podobě, ve které se zatím ve sportu neprosadila. Volvo začne na podzim testovat setrvačníkový KERS a slibuje si úsporu až 20 procent paliva.

Systém rekuperace kinetické energie při brzdění se ve Formuli 1 používá už několik sezon. Ovšem především v jeho elektrické formě, která připomíná řadu elektrických hybridů. Existuje ale také varianta se setrvačníkem, kterou vyvíjí Williams a třeba Porsche ji používá ve svém okruhovém speciálu GT3 R Hybrid.

Automobilka Volvo vyvíjí vlastní verzi setrvačníkového KERSu, který nebude nasbíranou energii měnit v elektřinu. Volvo chce systém začít testovat na silnicích už ve druhé polovině letošního roku. Pomoci k tomu má grant ve výší 6,57 milionu švédských korun, který automobilka získala od švédské energetické agentury. Společně s automobilkou se na projektu podílí Volvo Powertrain a SKF.

Jak KERS funguje

Na setrvačník nejezdí jen dětská autíčka – čtěte více

KERS automobilky Volvo má čtyřválcovému motoru přinést výkon šestiválce a přitom oproti běžné jednotce uspořit až 20 procent paliva. Systém bude pracovat trochu jinak než běžné hybridy nebo KERS jiných výrobců. Umístí jej na zadní nápravu, kterou bude v případě potřeby přímo pohánět. Při brzdění se setrvačník od zadních kol přes soustavu převodů, spojku a CVT převodovku roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při potřebě akcelerace se pak energie ze setrvačníku přes stejnou soustavu dostává zpět na zadní kola. 

Spalovací motor, který bude pohánět přední kola vozu, se vypne už ve chvíli, kdy začne brzdění a zůstane vypnutý, dokud bude na akceleraci auta stačit pouze energie setrvačníku. Ten také může auto chvíli pohánět při konstantní rychlosti, motor opět může zahálet. Systém přinese největší úspory paliva v případech časté akcelerace a opětovného brzdění, tedy nejčastěji v městském provozu.

Volvo počítá, že setrvačník dovede spalovacímu motoru přidat krátkodobě až 80 koní výkonu, což výrazně urychlí akceleraci. Systém, který bude Volvo zanedlouho testovat, je unikátní nejen kvůli umístění na druhé poháněné nápravě, ale také díky konstrukci. Setrvačník je vyroben z uhlíkových vláken, má v průměru asi 20 centimetrů a váží jenom šest kilogramů.

Pokud bude testování úspěšné, Volvo doufá, že se systém v jeho autech rozšíří během několika let. Automobilka tvrdí, že setrvačníkový KERS je podstatně levnější a jednodušší než plug-in hybridy a může být využíván v daleko širším spektru vozů. Ke své proslulé bezpečnosti tak možná volva do svého repertoáru brzy přidají i nebývalou úspornost.