V posledních zhruba patnácti letech vyrobilo švédské Volvo hned několik outdoorových modelů. V roce 1997 to začal velký kombík V70 se stejným označením Cross Country. Pak už následovaly verze s přídomkem XC: opravdová SUV XC90 a XC60 a nafouklý kombík XC70 s výraznějšími úpravami pro provoz mimo běžné komunikace.
Nové Volvo V40 Cross Country se poslední produkci ale poněkud vymyká a spíš navazuje na pradědečka V70 se stejným označením. Úpravy mají spíš kosmetický než praktický dopad. Ale to by nemuselo zákazníkům vadit, trochu zvýšený podvozek se může hodit i ve městě.
Povedený hatchback, či spíš crossover hatchbacku a kombi V40 má sám o sobě atraktivní kabát, který je navíc zatím neokoukaný. Auto se prodává teprve pár týdnů. Pro novou verzi Cross Country zvolilo Volvo osvědčený recept. Zvedlo podvozek o čtyři centimetry a kolem dokola přidalo plasty na spodní části karoserie.
Výsledek je ale poměrně decentní. Na bocích přibyly jen stříbrno-černé prahy, plechy dveří a blatníků nechal výrobce bez úprav. Přední spoiler je upravený výrazněji, ale jde spíš o barevnou mutaci než zásadní přepracování nárazníku. Vodorovná světla ve spodní liště nárazníku se přestěhovala výše a mají nyní horizontální orientaci. Úpravám přední části sekunduje jiný vzorek přední masky. Tentokrát připomíná tahokov a stejnou mřížku použil výrobce na průduch v nárazníku.
Zcela tradiční pojetí oplastovaných aut najdeme v zadní části. Nárazník má trochu pozměněný tvar a je z větší části vytvořen z černého plastu. Vespod je opět ozdoben stříbrným krytem s vylisovaným nápisem Cross Country. Už jen drobným detailem je lišta ve vybrání pod pátými dveřmi. V40 Cross Country má v základní výbavě i podélné střešní nosiče a drobnými úpravami prošel i interiér, který dostal jiné barvy a materiály čalounění.
Kdo by ovšem očekával sériově dodávaný pohon všech kol, bude zklamán. Čtyřkolkou bude jen nejvýkonnější provedení T5 s přeplňovaným zážehovým pětiválcem s výkonem 187 kW. Tato verze bude k mání jen s šestistupňovým automatem a asistenty pro sjezd a výjezd do kopce. Dynamika nejsilnější verze je velmi slušná, na stovku se dostane za 6,1 sekundy při udávané kombinované spotřebě osm litrů na sto kilometrů.
Všechny ostatní verze budou v prodeji jen s pohonem přední nápravy, jak je tomu u standardního provedení Volva V40. Téměř stejná je i paleta dodávaných motorů s výjimkou základního benzinového čtyřválce T3, který se alespoň zatím do Cross Country nedostane. Z benzinových motorů tak dojde na motor T4, což je přeplňovaný čtyřválec objemu 1,6 litru s výkonem 132 kW.
Paleta dieselových motorů je pak s "obyčejnou" V40 zcela totožná. Začíná se u šestnáctistovky D2 s výkonem 82 kW přes pětiválcový dvoulitr D3 s 110 kW až po jeho výkonnější verzi D4 s 130 kW. Nejsilnější dieselový motor dokáže na stovku dosprintovat s manuální převodovkou za 8,6 sekundy.
U všech motorizací bude na výběr mezi šestistupňovou manuální a šestistupňovou automatickou převodovkou. V případě automatu to je ale až na jednu výjimku postarší skříň Geartronic. Pouze motor T4 může být na přání spojený s dvouspojkovým automatem Powershift od Fordu.
Nová verze Volva V40 se začne vyrábět ještě letos v belgickém Genku, kde se vyrábí i základní varianta auta.