Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo V50: nástupce modelu V40 odhalen

  18:46aktualizováno  18:46
S koncem roku se s novými modely roztrhl pytel. Pod vánoční stromeček automobilky postupně snášejí dárky pro potěchu řidiček a řidičů. Jste rodina s dětmi a je vám něco mezi 30 a 40 lety? Pak právě pro Vás je nejideálnějším vozem (alespoň dle mínění Volva) nový kombík nesoucí označení V50.

Volvo V50 je nástupcem modelu V40, oproti němu však vykročilo směrem k většímu luxusu - vzorem je pro něj velké kombi V70. Švédská automobilka si s novým modelem rozhodně neklade malé cíle. Chce totiž dosáhnout průměrného prodeje 74 000 "Vé-padesátek" ročně. Největší objem prodejů si slibuje od evropských trhů. Nejvíce si slibuje zejména od německých motoristů, kde chce prodat v průměru 15 tisíc aut ročně. Druhý v pořadí je pak domácí - švédský trh (10 tisíc V50).

Nový model automobilka charakterizuje jako: "moderní sportovní kombi, se sportovními liniemi, řadou inteligentních řešení a flexibilním interiérem."

Vnější vzhled
Design plně odpovídá ostatním modelům automobilky a drží se plně stylistické linie, díky které jsou Volva na první pohled identifikovatelná. Procházku okolo auta začneme protentokrát od zádi. Ta je v porovnání s V70 měkčí a má sportovněji zaměřený design. Kombinace zaoblených linií střechy a extrémně ostré zádi má za cíl vytvářet moderní a dynamický vzhled.

Při pohledu zboku zaujme především dlouhý rozvor. Díky němu mohli konstruktéři do profilu karoserie zastavět dostatečně široké zadní dveře pro pohodlnější nastupování. U dveří ještě na chvíli zůstaneme. Dveře Volva V50 jsou totiž v profilu konvexní (vypouklé ven), zatímco u větších modelů Volvo mají dveře tvar konkávní (klenuté dovnitř). Toto konvexní zakřivení především zvětšuje prostor v kabině vozu.

Zepředu je pak V50 typické volvo, ze kterého čiší bezpečnost a důstojnost. Mřížka se svou charakteristickou diagonálou nesoucí znak automobilky má chromovaná svislá žebra. Ta model odlišují od nové S40 s horizontálně žebrovanou mřížkou. Oba modely se liší také tvarem mlhových světlometů, které jsou u V50 obdélníkové.
Kapota má klasický tvar písmene V. Dědictvím po ostatních Volvech jsou i obrysy karoserie, především rozšířené boky, které mají symbolizovat výkon a především bezpečnost.

Za povšimnutí stojí i směrovky zabudované do vnějších zpětných zrcátek. Celkový dojem pak podtrhují osmnáctipalcová kola, která jsou u té "nejnadupanější" V50 obuta do nízkoprofilových pneumatik 215/45.

Pro ty, kteří budou chtít zdůraznit sportovního ducha svého kombíku, bude v nabídce sada sportovních doplňků. Zahrnuje speciálně navržený přední a zadní spojler, boční prahy a zadní střešní spojler. Součástí bude i sada pro snížení podvozku, která zmenší světlou výšku vozu o 20 mm.

Interiér a zavazadelník
Interiér Volva V50 je tvořen několika vizuálními vrstvami. První vrstva je tvořena obvodovou lištou kolem celého interiéru, kolem bočních oken a čelního skla. Toto řešení má navozovat pocit bezpečí uvnitř ochranné konstrukce. Další vrstva je tvořena přístrojovou deskou. Hlavní přístroje jsou shromážděny do dvou kulatých číselníků lemovaných kontrastními kovovými kroužky.

Při nastoupení však pohled spočine především na supertenké středové konzole, která se poprvé představila v modelu S40 (čtěte ZDE). Zmiňme však alespoň audiosystém, který může být vybaven systémem Dolby Surround Pro Logic II.

Interiér nového Volva V50 má řadu tlumených osvětlovacích prvků, kdy jsou různé části interiéru měkce osvětleny. Například středová konzola je trvale osvětlena ze střechy, přičemž osvětlení je tak měkké a jemné, že světlo řidiče nikdy neruší. Světlo je rozpoznatelné pouze tehdy, pokud řidič přiloží ruku na ovládací prvek, což přispívá ke snazšímu ovládání při jízdě za tmy.

Konstrukce s kabinou posunutou vpřed, dlouhý rozvor a architektura s napříč uloženým motorem činí kabinu Volva V50 mimořádně prostornou. Zadní sedadla jsou dělena na dvě části a jejich opěradla je možné sklopit. Také sedadlo spolujezdce vpředu je vybaveno sklopným opěradlem. Pokud jsou opěradla sedadel sklopena, je plocha pro přepravu nákladu zcela rovná.

Výbava a bezpečnost
Volvo je synonymem pro bezpečnost, nový kombík V50 proto nemůže zůstat reputaci "severské oceli" nic dlužen.  Struktura prvků pasivní a aktivní bezpečnosti vychází z modelu S40 (ZDE).

Řekněme jen, že motory pro Volvo V50 jsou o 200 mm užší a o 25 mm kratší. Vzhledem k tomu, že jsou uloženy napříč, zůstává mezi motorem a prostorem pro cestující k dispozici více místa. Při kolizi se může motor posunut o plných 150 mm vzad, než se jeho blok dostane do kontaktu s příčníkem mezi motorovým prostorem a prostorem pro nohy řidiče.

Sloupek řízení se  může deformovat až o 140 mm. Při deformaci se pohybuje vodorovně, aby byla zachována optimální poloha airbagu.

Systém pro prevenci poranění krku WHIPS (Whiplash Protection System) v případě závažného nárazu zezadu zajistí to, že opěradlo sedadla a opěrka hlavy sledují pohyb těla cestujícího.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšena. Přední nápravy jsou vybaveny vzpěrami McPherson, zatímco zadní náprava je vybavena systémem multilink. Zavěšení zadních kol pomáhá vyrovnávat případnou tendenci ke smyku.

Zapomenout u Volva nemohli ani na brzdy vybavené systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly a brzdovým asistentem – EBA (Emergency Brake Assistance) pro brždění v nouzových situacích. Přední kola jsou vybavena brzdovými kotouči s vnitřním chlazením.

Pohonné jednotky
Vlajkovou lodí modelu V50 bude provedení T5 s přeplňovaným 2,5 litrovým, pětiválcovým motorem v kombinaci se systémem pohonu všech kol. Motor varianty T5 dosahuje maximálního výkonu 220 koní a točivého momentu 320 Nm. T5 AWD bude vybaveno stejným typem pohonu všech kol jako větší "čtyřkolová" Volva. Výkon motoru je automaticky rozdělován mezi kola přední a zadní nápravy pomocí elektricky řízené hydraulické spojky Haldex.

Ostatní motory v nabídce budou napříč uložené, řadové čtyř- nebo pětiválce. Najdete je v tabulce:

Motor uspořádání výkon (kw/koně) max. kroutící moment (Nm)
2,4 5 válců, řadový 103/140 220
2,4i 5 válců, řadový 140/170 230
T5 5 válců, řadový 161/220 320
2,0 D (turbodiesel) 4 válce, řadový 100/136 340
1,8 4 válce, řadový 92/125 165
1,6 4 válce, řadový 74/100 145
1,6D (turbodiesel) 4 válce, řadový 81/110 240

V roce 2004 bude představen také menší dieselový agregát se zdvihovým objemem 1,6 litru.

Šestistupňová manuální převodovka, která byla původně vyvinuta pro Volvo S60 R a V70 R, se nyní představí i ve Volvu V50 T5. Atmosférické motory pak spolupracují s pětistupňovou manuální převodovkou.

Automatická převodovka pro Volvo V50 je shodná s tou, která je použita ve větších modelech Volvo. Jedná se o pětirychlostní převodovku s adaptivním řazením (převodovka se přizpůsobuje aktuálnímu stylu jízdy).

Turbodiesel je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou (nejedná se o stejnou převodovku jako u modelu T5).

Na první kousky se mohou příznivci této značky těšit v první polovině roku 2004. Podobně jako ve frankfurtu představené Volvo S40, také Volvo V50 bude vyráběno v závodě v belgickém Gentu.

Volvo V50 v číslech:

Délka (mm) 4514
Šířka (mm) 1770
Výška (mm) 1452
Rozvor (mm) 2640
Rozchod vpředu (mm) 1535
Rozchod vzadu (mm) 1531

   

Design plně odpovídá ostatním modelům automobilky a drží se plně stylistické linie, díky které jsou Volva na první pohled identifikovatelná.

Kombinace zaoblených linií střechy a extrémně ostré zádi má za cíl vytvářet moderní a dynamický vzhled.

Záď V50 je v porovnání s V70 měkčí a má sportovněji zaměřený design.

Volvo V50 je nástupcem modelu V40, oproti němu však vykročilo směrem k většímu luxusu - vzorem je pro něj velké kombi V70.

Vlajkovou lodí modelu V50 bude provedení T5 s přeplňovaným 2,5 litrovým, pětiválcovým motorem v kombinaci se systémem pohonu všech kol.

Při pohledu zboku zaujme především dlouhý rozvor. Díky němu mohli konstruktéři do profilu karoserie zastavět dostatečně široké zadní dveře pro pohodlnější nastupování.

Zepředu je V50 typické volvo, ze kterého čiší bezpečnost a důstojnost.

Motor varianty T5 dosahuje maximálního výkonu 220 koní a točivého momentu 320 Nm. T5 AWD bude vybaveno stejným typem pohonu všech kol jako větší "čtyřkolová" Volva. Výkon motoru je automaticky rozdělován mezi kola přední a zadní nápravy pomocí elektricky řízené hydraulické spojky Haldex.

Mřížka chladiče se svou charakteristickou diagonálou nesoucí znak automobilky má chromovaná svislá žebra. Ta model odlišují od nové S40 s horizontálně žebrovanou mřížkou.

Všechna kola modelu V50 jsou nezávisle zavěšena. Přední nápravy jsou vybaveny vzpěrami McPherson, zatímco zadní náprava je vybavena systémem multilink. Zavěšení zadních kol pomáhá vyrovnávat případnou tendenci ke smyku.

Interiér nového Volva V50 má řadu tlumených osvětlovacích prvků, kdy jsou různé části interiéru měkce osvětleny. Například středová konzola je trvale osvětlena ze střechy, přičemž osvětlení je tak měkké a jemné, že světlo řidiče nikdy neruší.

Hlavní přístroje jsou shromážděny do dvou kulatých číselníků lemovaných kontrastními kovovými kroužky.

Zapomenout u Volva nemohli ani na brzdy vybavené systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly a brzdovým asistentem – EBA (Emergency Brake Assistance) pro brždění v nouzových situacích. Přední kola jsou vybavena brzdovými kotouči s vnitřním chlazením.

Crash test

Motory pro Volvo V50 jsou o 200 mm užší a o 25 mm kratší. Vzhledem k tomu, že jsou uloženy napříč, zůstává mezi motorem a prostorem pro cestující k dispozici více místa. Při kolizi se může motor posunut o plných 150 mm vzad, než se jeho blok dostane do kontaktu s příčníkem mezi motorovým prostorem a prostorem pro nohy řidiče.

Crash test

Bezpečnostní řízení

Volvo je synonymem pro bezpečnost, nový kombík V50 proto nemůže zůstat reputaci "severské oceli" nic dlužen. Struktura prvků pasivní a aktivní bezpečnosti vychází z modelu S40.

Airbagy

Variabilita interieru

Variabilita interieru

Variabilita interieru

Variabilita interieru

Přední náprava varianty T5 s pohonem všech kol.

Zadní náprava varianty T5 s pohonem všech kol.

Sloupek řízení se může deformovat až o 140 mm. Při deformaci se pohybuje vodorovně, aby byla zachována optimální poloha airbagu.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.