Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo V90 Cross Country dokazuje, že kombík je lepší než SUV

aktualizováno 
Zvýšená kombi od Volva mají punc ideálního rodinného auta. Nejnovější volvo s přídomkem Cross Country tuto pozici potvrzuje a navíc dokazuje, že i za volantem takto velkého a praktického auta si můžete řízení užít.

I když zvýšená kombi s pohonem všech kol, jak je známe dnes, Volvo dělá už dvacet let, jejich robustnost a praktičnost je těmto švédským stěhovákům vlastní takřka od nepaměti. Ale časy se ale mění, a tak již dlouho nestačí nějakou vlastnost prostě mít, ale je potřeba ji umět také dobře předvést. A to volva umějí, protože právě zvětšení světlé výšky, masivnější oplastování, jiná kůže a dekory v interiéru s image těchto aut velmi dobře ladí.

Volvo V90 Cross Country v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4939 x 1879 x 1543 x 2941
  • objem kufru: 560 – 1953 litrů
  • kola: základní 18palcová
  • světlá výška: 210 mm
  • objem nádrže: 60 litrů
  • základní cena: 1 526 100 korun

    Motory
  • benzinové
    T5 – 187 kW/254 k, 350 Nm,
    T6 – 235 kW/320 k, 400 Nm
  • diesely
    D3 – 110 kW/150 k, 350 Nm
    D4 – 140 kW/190 k, 400 Nm
    D5 – 173 kW/235 k, 480 Nm

Nejnovější V90 Cross Country se však od zbytku zvýšených vozů Volvo liší. Je v hierarchii automobilového trhu postavené výše. To platí nejen pro rozměry, které s délkou atakují pětimetrovou hranici, ale samozřejmě také cenu, která začíná na sebevědomé částce 1,5 milionu korun.

Cross Country je přirozeně postaveno na základě kombi V90, které svoji techniku sdílí se sedanem S90 a velkým SUV XC90. Je to od základu nově vyvinutá platforma vlastní konstrukce určená pro velké modely Volvo. Na ní je postavena i aktuální novinka SUV XC60.

Volvo tento technický základ neustále zdokonaluje a vyvíjí, což je důvod, proč vás řízení nového Cross Country bude bavit. Nejde teď o uspokojování sportovních ambicí, to ani v nejmenším, ale spíše o to, jak pohodově se toto auto řídí. Podvozek je zvýšený o 65 mm a má světlou výšku 210 mm. Část z tohoto zvýšení mají na svědomí větší kola s vyššími pneumatikami a část úprava zavěšení.

Volvo V90 Cross Country

Výsledkem je velmi poddajný podvozek, který si s nadhledem poradí s rozbitými silnicemi. To se ideálně ukázalo na švédských silnicích, na nichž byly během končící zimy zmrazky. Stabilita kombinovaná s komfortem a pocitem naprosté jistoty a stability za volantem nejsilnější verze T6 byly dominantními projevy.

Na jezeře

Skutečně na dřeň podvozku a pohonu všech kol jsme se dostali na trati postavené na zamrzlém jezeře. Ve standardním nastavení bezpečnostních systémů Volvo V90 Cross Country s enormní snahou následovalo směr daný volantem a na kluzkém povrchu využívalo limitů daných fyzikálními zákony. V nastavení Dynamic se stabilizačním systémem v módu Sport přitom automobil posílá více síly k zadní nápravě a automobil je možné v zatáčkách řídit plynovým pedálem v táhlých smycích.

Volvo V90 Cross Country

Zásluhou značné délky se tento vůz i v takto extrémních podmínkách ovládá s naprostou samozřejmostí. I v těchto situacích přitom nad řidičem bdí ochranná elektronická síť systémů podvozku, které se okamžitě aktivují, jakmile zaznamenají nejistotu řidiče (nesouhru mezi plynovým pedálem a volantem).

Zásluhou větší světlé výšky se V90 CC nezalekne ani středního terénu, v němž je přirozeně největším limitem hlavně dlouhý rozvor a přední převis. Svými terénními schopnostmi si však toto zvýšené kombi v ničím nezadá s běžnými SUV modely.

Většina verzí Cross Country Volva V90 je standardně vybavena elektronicky řízeným pohonem všech kol. Pouze u tří základních motorů lze pořídit také verzi s pohonem pouze předních kol. K pohonu slouží výhradně dvoulitrové přeplňované čtyřválce. Připraveny jsou dvě zážehové a tři vznětové verze.

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country

Mezi technické zajímavosti nejvýkonnějšího zážehového motoru T6 patří kombinované přeplňování pomocí turbodmychadla a mechanicky poháněného kompresoru. Vznětový motor D5 je naopak vybaven unikátním systémem Power Pulse s tlakovým zásobníkem vzduchu. Stlačený vzduch se při přidání plynu používá pro rychlejší roztočení turbodmychadla, a tím pádem k rychlejšímu nástupu hnací síly a reakcí. Nabídku doplňuje plug-in hybridní provedení T8 s benzinovým motorem a elektromotorem s možností dobíjení.

Masivní seveřan

Uvnitř je V90 Cross Country klasickým volvem. Působí bytelně, používá kvalitní materiály a vůbec celkovou atmosféru lze označit jako nevtíravě luxusní. Tedy přesně ve švédském stylu. Prostornost a praktičnost jsou i vzhledem k velikosti karoserie na dostatečné úrovni, přestože V90 nepatří k prostorovým rekordmanům. Zejména zavazadlový prostor má spíše průměrnou výšku. Zaujme však zpracováním detailů a například i kvalitou čalounění. Na rozměrných sedadlech v přední i druhé řadě se pohodlně usadí osoby různého vzrůstu a tělesných konstitucí.

Volvo V90 Cross Country

V souvislosti s vozy Volvo je často diskutovaným tématem ovládání většiny funkcí, které přímo nesouvisí s jízdou, pomocí velkoplošného centrálně umístěného displeje. Ve srovnání s verzí XC90 prošel celý systém drobnými úpravami, díky nimž je opět o něco srozumitelnější. Stačí si zapamatovat několik základních gest a tahů prstem a máte vždy rychle připraven přístup k požadovaným informacím nebo nastavení. Obecně platí, že čím více času za volantem strávíte, tím samozřejmější obsluha různých funkcí bude.

Ochránce

Může se hodit

Silnou stránkou vozů Volvo je tradičně bezpečnost. Naštěstí jsme ji v praxi přímo neotestovali, a tak se musíme spokojit s informacemi od automobilky a nezávislých testovacích institucí. Volvo V90 je například premiantem v hodnocení v testech Euro NCAP, stejně jako v crashtestech na jiných kontinentech. Samozřejmostí je tuhá (a poměrně těžká) karoserie využívající vysokopevnostní ocel a mnoho specifických detailů. Jedním z nich je třeba deformovatelný člen, na němž jsou umístěna přední sedadla, jehož funkce se ukáže po dopadu z výšky – dojde k jeho deformaci, a tím omezení sil působících na páteř posádky.

Fotogalerie

Mimořádná je též nabídka prvků aktivní bezpečnosti v sériové výbavě. Systém přednárazového brzdění dokáže rozpoznávat nejen potenciálně nebezpečné chodce, ale také velká zvířata. Nechybí ani systém udržování v jízdním pruhu s funkcí rychlého navrácení v případě rizika srážky s protijedoucím vozem, ani adaptivní tempomat s asistentem jízdy v kolonách.

Dokonalý univerzál?

Volvo V90 Cross Country je autem, které svými vlastnostmi plně nahradí běžné modely SUV, ale přitom nabízí jízdní projev odpovídající „nízkým“ vozům. Verze Cross Country má navíc vlastní osobitý styl a díky větším kolům poskytuje i mimořádný komfort, což platí především pro verze se vzduchovým odpružením zadní nápravy a aktivními tlumiči. Je však třeba počítat s tím, že Volvo se s novými modely vydalo do boje s tradičními prémiovými značkami, čemuž odpovídá i cenová úroveň.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.