Volvo V90 Cross Country dokazuje, že kombík je lepší než SUV

aktualizováno 
Zvýšená kombi od Volva mají punc ideálního rodinného auta. Nejnovější volvo s přídomkem Cross Country tuto pozici potvrzuje a navíc dokazuje, že i za volantem takto velkého a praktického auta si můžete řízení užít.

I když zvýšená kombi s pohonem všech kol, jak je známe dnes, Volvo dělá už dvacet let, jejich robustnost a praktičnost je těmto švédským stěhovákům vlastní takřka od nepaměti. Ale časy se ale mění, a tak již dlouho nestačí nějakou vlastnost prostě mít, ale je potřeba ji umět také dobře předvést. A to volva umějí, protože právě zvětšení světlé výšky, masivnější oplastování, jiná kůže a dekory v interiéru s image těchto aut velmi dobře ladí.

Volvo V90 Cross Country v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4939 x 1879 x 1543 x 2941
  • objem kufru: 560 – 1953 litrů
  • kola: základní 18palcová
  • světlá výška: 210 mm
  • objem nádrže: 60 litrů
  • základní cena: 1 526 100 korun

    Motory
  • benzinové
    T5 – 187 kW/254 k, 350 Nm,
    T6 – 235 kW/320 k, 400 Nm
  • diesely
    D3 – 110 kW/150 k, 350 Nm
    D4 – 140 kW/190 k, 400 Nm
    D5 – 173 kW/235 k, 480 Nm

Nejnovější V90 Cross Country se však od zbytku zvýšených vozů Volvo liší. Je v hierarchii automobilového trhu postavené výše. To platí nejen pro rozměry, které s délkou atakují pětimetrovou hranici, ale samozřejmě také cenu, která začíná na sebevědomé částce 1,5 milionu korun.

Cross Country je přirozeně postaveno na základě kombi V90, které svoji techniku sdílí se sedanem S90 a velkým SUV XC90. Je to od základu nově vyvinutá platforma vlastní konstrukce určená pro velké modely Volvo. Na ní je postavena i aktuální novinka SUV XC60.

Volvo tento technický základ neustále zdokonaluje a vyvíjí, což je důvod, proč vás řízení nového Cross Country bude bavit. Nejde teď o uspokojování sportovních ambicí, to ani v nejmenším, ale spíše o to, jak pohodově se toto auto řídí. Podvozek je zvýšený o 65 mm a má světlou výšku 210 mm. Část z tohoto zvýšení mají na svědomí větší kola s vyššími pneumatikami a část úprava zavěšení.

Volvo V90 Cross Country

Výsledkem je velmi poddajný podvozek, který si s nadhledem poradí s rozbitými silnicemi. To se ideálně ukázalo na švédských silnicích, na nichž byly během končící zimy zmrazky. Stabilita kombinovaná s komfortem a pocitem naprosté jistoty a stability za volantem nejsilnější verze T6 byly dominantními projevy.

Na jezeře

Skutečně na dřeň podvozku a pohonu všech kol jsme se dostali na trati postavené na zamrzlém jezeře. Ve standardním nastavení bezpečnostních systémů Volvo V90 Cross Country s enormní snahou následovalo směr daný volantem a na kluzkém povrchu využívalo limitů daných fyzikálními zákony. V nastavení Dynamic se stabilizačním systémem v módu Sport přitom automobil posílá více síly k zadní nápravě a automobil je možné v zatáčkách řídit plynovým pedálem v táhlých smycích.

Volvo V90 Cross Country

Zásluhou značné délky se tento vůz i v takto extrémních podmínkách ovládá s naprostou samozřejmostí. I v těchto situacích přitom nad řidičem bdí ochranná elektronická síť systémů podvozku, které se okamžitě aktivují, jakmile zaznamenají nejistotu řidiče (nesouhru mezi plynovým pedálem a volantem).

Zásluhou větší světlé výšky se V90 CC nezalekne ani středního terénu, v němž je přirozeně největším limitem hlavně dlouhý rozvor a přední převis. Svými terénními schopnostmi si však toto zvýšené kombi v ničím nezadá s běžnými SUV modely.

Většina verzí Cross Country Volva V90 je standardně vybavena elektronicky řízeným pohonem všech kol. Pouze u tří základních motorů lze pořídit také verzi s pohonem pouze předních kol. K pohonu slouží výhradně dvoulitrové přeplňované čtyřválce. Připraveny jsou dvě zážehové a tři vznětové verze.

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country

Mezi technické zajímavosti nejvýkonnějšího zážehového motoru T6 patří kombinované přeplňování pomocí turbodmychadla a mechanicky poháněného kompresoru. Vznětový motor D5 je naopak vybaven unikátním systémem Power Pulse s tlakovým zásobníkem vzduchu. Stlačený vzduch se při přidání plynu používá pro rychlejší roztočení turbodmychadla, a tím pádem k rychlejšímu nástupu hnací síly a reakcí. Nabídku doplňuje plug-in hybridní provedení T8 s benzinovým motorem a elektromotorem s možností dobíjení.

Masivní seveřan

Uvnitř je V90 Cross Country klasickým volvem. Působí bytelně, používá kvalitní materiály a vůbec celkovou atmosféru lze označit jako nevtíravě luxusní. Tedy přesně ve švédském stylu. Prostornost a praktičnost jsou i vzhledem k velikosti karoserie na dostatečné úrovni, přestože V90 nepatří k prostorovým rekordmanům. Zejména zavazadlový prostor má spíše průměrnou výšku. Zaujme však zpracováním detailů a například i kvalitou čalounění. Na rozměrných sedadlech v přední i druhé řadě se pohodlně usadí osoby různého vzrůstu a tělesných konstitucí.

Volvo V90 Cross Country

V souvislosti s vozy Volvo je často diskutovaným tématem ovládání většiny funkcí, které přímo nesouvisí s jízdou, pomocí velkoplošného centrálně umístěného displeje. Ve srovnání s verzí XC90 prošel celý systém drobnými úpravami, díky nimž je opět o něco srozumitelnější. Stačí si zapamatovat několik základních gest a tahů prstem a máte vždy rychle připraven přístup k požadovaným informacím nebo nastavení. Obecně platí, že čím více času za volantem strávíte, tím samozřejmější obsluha různých funkcí bude.

Ochránce

Může se hodit

Silnou stránkou vozů Volvo je tradičně bezpečnost. Naštěstí jsme ji v praxi přímo neotestovali, a tak se musíme spokojit s informacemi od automobilky a nezávislých testovacích institucí. Volvo V90 je například premiantem v hodnocení v testech Euro NCAP, stejně jako v crashtestech na jiných kontinentech. Samozřejmostí je tuhá (a poměrně těžká) karoserie využívající vysokopevnostní ocel a mnoho specifických detailů. Jedním z nich je třeba deformovatelný člen, na němž jsou umístěna přední sedadla, jehož funkce se ukáže po dopadu z výšky – dojde k jeho deformaci, a tím omezení sil působících na páteř posádky.

Fotogalerie

Mimořádná je též nabídka prvků aktivní bezpečnosti v sériové výbavě. Systém přednárazového brzdění dokáže rozpoznávat nejen potenciálně nebezpečné chodce, ale také velká zvířata. Nechybí ani systém udržování v jízdním pruhu s funkcí rychlého navrácení v případě rizika srážky s protijedoucím vozem, ani adaptivní tempomat s asistentem jízdy v kolonách.

Dokonalý univerzál?

Volvo V90 Cross Country je autem, které svými vlastnostmi plně nahradí běžné modely SUV, ale přitom nabízí jízdní projev odpovídající „nízkým“ vozům. Verze Cross Country má navíc vlastní osobitý styl a díky větším kolům poskytuje i mimořádný komfort, což platí především pro verze se vzduchovým odpružením zadní nápravy a aktivními tlumiči. Je však třeba počítat s tím, že Volvo se s novými modely vydalo do boje s tradičními prémiovými značkami, čemuž odpovídá i cenová úroveň.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Když rolls svlékne střechu, je z něj výletní jachta na rozpálený asfalt

Rolls-Royce Dawn

Není osobitějšího krále automobilového světa. Rolls-Royce je esencí dokonalosti a stárne stejně dobře jako víno....

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Najdete na iDNES.cz