Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo VCC: koncept z budoucnosti

  18:52aktualizováno  18:52
K nejzajímavějším exponátům, které automobilky do Ženevy přivezly, patří určitě projekt Versatility Concept Car (VCC) v podání švédského Volva. Na chytrém a elegantním designu kombíku spolupracovala dvě designérská studia automobilky - první ve španělské Barceloně a druhé přímo doma v Göteborgu.
Volvo VCC - maska z budoucnosti

Volvo VCC - maska z budoucnosti | foto: Volvo

I přes dostatečně "studiový" design se návrhářům podařilo zachovat prvky charakteristické pro značku. Díky nim nebude nikdo ani na okamžik pochybovat o tom, že jde o vůz značky Volvo -  široké stupňovité boky, kapota s charakteristickým tvarem V vycházející od mřížky chladiče plynule navazuje do rámu střechy.

K nejextravagantnějším momentům patří bezesporu úzké, vertikálně umístěné světlomety. Vnitřní ze dvou pásků, které světlomety tvoří, využívá systém „Static Bending Light“ (světlo  se statickým ohybem). Vnější světlomety pak plní funkci dálkových a parkovacích světel.

Systém Static Bending Light tvoří tři světelná tělesa namířená pod různými úhly. Nejvýše umístěné těleso míří přímo vpřed a slouží pro běžné osvětlení tlumenými světly. Pokud vozidlo zatáčí na jednu nebo na druhou stranu, snímače napojené na řízení aktivují  druhé a poté i třetí těleso osvětlující směr, kterým vozidlo zatáčí.
Dvacetipalcová kola jsou vybavena pneumatikami odolnými proti defektu “Run Flat” 245/40/20 značky Pirelli.

Hitem posledních sezon mezi studiemi je absence B-sloupku. Pozadu tak nezůstává ani Volvo. Podle výrobce se však tohoto dozajista velmi pohodlného a efektního řešení u sériových Volv hned tak nedočkáme. Z bezpečnostních důvodů totiž není tato konstrukce vhodná pro sériově vyráběná vozidla.

Dalším neméně  překvapujícím prvkem je volant s pevným středem, který dovoluje umístění většího  množství ovládacích prvků, včetně voličů automatické převodovky. To je výhodné nejen z hlediska ergonomie, ale především bezpečnosti. Všechna tlačítka a ovládací prvky jsou tak vždy ve stejné poloze a především, řidič nemusí sundávat ruce z volantu při jejich používání.

Volvo VCC rovněž reaguje na trend hromadění ovladačů na středovém panelu. Množství tlačítek je tady zredukováno na klimatizační jednotku a bezpečnostní funkce, řidič se tak může plně věnovat řízení.

O dění pod kapotou, uvnitř a okolo vozu je řidič informován prostřednictvím zobrazovacího modulu, který zahrnuje digitální ukazatele s analogovým vzhledem – rychloměr, otáčkoměr, ukazatel teploty motoru a stavu paliva.

Na štíhlé středové konzoli z eloxovaného hliníku jsou umístěny dva dotykové posuvné ovladače, kterými se nastavuje teplota v prostoru řidiče a spolujezdce. Letmým dotykem se ovladač posune nahoru či dolů podle toho, zda řidič nebo spolujezdec požaduje teplejší nebo chladnější vzduch. Teplota je indikována LED diodami, které mění barvu od chladné modré až po teplou červenou.

Na výrobu luxusních sedadel u Volva použili sedlářskou kůži, interiér tak dostal punc kvality a originality. Přední sedadla jsou upevněna na kolejnicích integrovaných do vnějších prahů a do středového tunelu. Tím se vytvořila absolutně rovná podlaha pro cestující na zadních sedadlech. Do rámů sedadel jsou vestavěny bezpečnostní pásy - toto řešení si vyžádala konstrukce bez B-sloupku.

Sklápěcí opěrky hlavy zlepšují výhled, za loketní opěrkou pak čeká na cestující překvapení v podobě dětské sedačky určené pro děti od tří let.
Osvětlená loga WHIPS (systém ochrany před hyperflexí krční páteře) a SIPS (systém ochrany při bočním nárazu) na sedadlech pak slouží jako připomínka nejmodernějších bezpečnostních systémů, kterými je vozidlo vybaveno.

Pohodlí pro cestující i pro zavazadla

Na první pohled velmi efektní řešení splňující nejpřísnější kritéria jak na kvalitu, tak na  barevné sladění materiálů je nejmarkantnějším důkazem toho, že Volvo VCC je stále jen studie. Do takto vyvedeného zavazadlového prostoru by se každý zdráhal jen posadit, natož do něj uložit zavazadla. Příkladem může být jeho podlaha, která je pokryta speciální měkkou kůží. Další technickou lahůdkou zavazadelníku je podlaha ovládáná elektricky tlačítky na D-sloupku. Podlaha se vysune ze zavazadlového prostoru, nakládání je pak pohodlnější. Pod podlahou zavazadlového prostoru se ukrývají dvě odkládací skříňky, jedna chlazená a jedna vyhřívaná.
 
Zavazadelník je dále vybaven taky bezpečnostní schránkou vestavěnou do pravého bočního panelu, na druhé straně pak cestující naleznou vyjímatelný kufřík na cestovní potřeby potažený kůží, ladící s barvou interiéru.
 
Kryt zavazadlového prostoru je samozřejmě také ovládaný elektricky. Jeho ovládání je možné buď ze sedadla řidiče, nebo pomocí ovladače umístěného na D-sloupku. Po stisknutí tlačítka se tak roletka ukryje ve skrytém prostoru v zadním sedadle.

S nebem nad hlavou

Nezbytnou podmínkou úspěchu je u dnešních konceptů prosklenná střecha. To dobře vědí i u  Volva, prosklená střecha u VCC toho však umí o něco více: solární panel ve střeše je  poloprůhledný a kromě toho, že můžete při nočním cestování hledat Malý a Velký vůz, zajišťuje panel napájení systému Volvo Ambient Air Cleaner (VAAC). Tento systém nepřetržitě čistí vzduch v automobilu, a to dokonce ikdyž je motor vypnutý.

EKOLOGIE NA PRVNÍM MÍSTĚ...
---------------------------------------------------
...Volvo Ambient Air Cleaner
- Odstraňuje uhlovodíky a oxidy dusíku z okolního vzduchu
- Ve znečištěných městských podmínkách neutralizuje emise odpovídající až třem automobilům
- Parkující vůz je napájen solárními články

...Absorpce oxidů dusíku a uhlovodíků Podstatou VAAC je nádoba umístěná v motorovém prostoru, ve které jsou umístěny dva filtry.  Při jízdě ventilátor větracího systému nasává vzduch z okolního prostředí, který je veden  přes tyto filtry. Ty zachycují oxidy dusíku a uhlovodíky. Tímto způsobem systém zároveň  čistí vzduch přiváděný do prostoru pro cestující.
Když je kapacita filtrů vyčerpána, dojde k jejich zahřátí na teplotu 150 °C teplem z  výfukového systému automobilu. Oxidy dusíku a uhlovodíky se při této teplotě z filtrů uvolní  a jsou přivedeny do motoru.  Uhlovodíky jsou v motoru spáleny, zatímco oxidy dusíku jsou  redukovány na katalyzátoru vozidla.
Aby bylo možné zvýšit účinnost systému VAAC, je Versatility Concept Car vybaven senzorem,  který sleduje, zda bylo v okolním vzduchu dosaženo dané úrovně znečištění. V takovém případě  dojde k aktivaci ventilátoru.
Tento proces probíhá bez ohledu na to, zda vůz právě jede, nebo parkuje. Ve druhém případě  je pohon ventilátoru zajištěn solárními články zabudovanými ve střeše. Systém tak může  adsorbovat uhlovodíky a oxidy dusíku i tehdy, pokud je motor vozidla vypnut.
Systém VAAC může v normálních městských podmínkách pracovat nepřetržitě po dobu dvou dnů.  Poté dojde k zaplnění filtrů a k uvolnění jejich obsahu do motoru.

...PremAirâ
PremAirâ je název pro známý „požírač ozónu“ vyvinutý právě Volvem.  Přízemní ozón vzniká ve  znečištěných přízemních vrstvách atmosféry účinkem slunečního záření. U lidí způsobuje  bolesti hlavy a problémy dýchacího ústrojí a může také zpomalovat růst rostlin. Chladič automobilu je pokryt vrstvou katalyzátoru, který je schopen ve vzduchu procházejícím  přes chladič přeměnit až 75 % přízemního ozónu na kyslík.

Možná u tuningových firem, které své vozy ověšují velkým množstvím světel a zářících neonů, se konstruktéři inspirovali při montáži panelů osvětlujících dveře.
Panely dveří obsahují velké vyklápěcí odkládací prostory a speciální  osvětlení horní hrany čalounění dveří.

Kůže vévodí celému interiéru, nalezneme ji nejen na přístrojové desce, na dveřích, sedadlech, ale i na podlaze (sic!). Toto řešení lahodící spíše oku, než logice dává interiéru elegantní a především velmi luxusní vzhled.

Volvo VCC ukrývá pod kapotou řadový přeplňovaný šestiválec o objemu 2,6 litru a s výkonem 250 koní. Nejdůležitějším údajem je však u auta stavěného s ohledem na ekologii spotřeba. Ta u "vé-cé-céčka" činí 6,5 litru paliva na 100 kilometrů.
Na velmi nízké spotřebě se podílí i malá hmotnost, která činí asi 1300kg (umožněná rozsáhlým využitím hliníku a uhlíkových vláken, výsledkem je o deset procent nižší hmotnost  v porovnání s Volvem S80, které má podobnou velikost).

O přenos výkonu motor na vozovku se stará automaticky řazená manuální převodovka. Jde o  běžnou manuální převodovku, která může být řazena automaticky pomocí elektronicky ovládaných servomotorů. Řidič ji tedy může využívat stejně jako běžnou automatickou převodovku.

Problém ztráty točivého momentu, ke kterému  v okamžiku přeřazení dochází, byl u koncepčního motoru vyřešen elektrickou hnací jednotkou ED (Electric Drive). Jednotka ED, která je napájena samostatnou 42voltovou baterií, zajišťuje přísun dodatečného hnacího výkonu při nižších otáčkách (než turbodmychadlo dosáhne potřebného plnícího tlaku), a tak odstraňuje  problém prodlevy při zrychlení, které je charakteristické pro přeplňované motory.

Elektrická hnací jednotka rovněž zajišťuje nabíjení baterie. Když řidič kvůli zpomalení sundá nohu z plynového pedálu, je při setrvačné jízdě vozidla vyráběna energie, která tuto jednotku napájí. Tato energie může být využita například pro jízdu na krátké vzdálenosti pouze na elektrický pohon – například při velmi malých rychlostech při pomalé jízdě hustou dopravou. 

* Základní jednotka, je vybavena novou technologií přeplňování, kladoucí důraz na účinnost  spalování. Daná technologie více využívá kladného plnícího tlaku k vyčištění spalovacího  prostoru od všech výfukových plynů, tím se zvyšuje účinnost motoru.
* Přímé spuštění a zastavení motoru znamená, že motor je vypnut vždy, když vozidlo zastaví,  například na semaforech, nebo ve stojící koloně vozidel. Jakmile je zapotřebí se znovu  rozjet, je v okamžiku, kdy se spojka dostane do polohy záběru, do motoru přímo vstříknuta  palivová směs. Poté dojde k jejímu vznícení a vůz se dá do pohybu.
* Samočinné kompresní zapalování (Compression Auto Ignitron – CAI) zachovává výhody velkého  motoru a současně snižuje spotřebu paliva a emise výfukových plynů. Pokud motor běží při  částečném zatížení v nízkých až středních otáčkách, vytváří systém chudou a homogenní směs  paliva a vzduchu, která se po stlačení vznítí.
Jednotka ED může být instalována buď na poháněnou nápravu, nebo přímo na zadní kola.

Zhýčkaní pasažéři budoucnosti nenaleznou ve Volvu Versatility Concept Car tradiční audiosystém nebo přehrávač DVD. Namísto toho je automobil nepřetržitě spojen s vaší  domácností, kde jsou hudba a filmy uloženy jako elektronické soubory. Vozidlo se k domovu  připojí prostřednictvím sítí W-LAN, 3G, nebo pomocí služby GPRS.

Ve Versatility Concept Car má každý cestující k dispozici bezdrátový displej s dotykovým  ovládáním – webpad. Pomocí tohoto displeje mohou jednotliví cestující snadno poslouchat vybranou hudbu, sledovat filmy, pracovat s internetem nebo zadávat cíl cesty do navigačního  systému. Webpad rovněž slouží pro přenos informací mezi vozem, domácností a kanceláří.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.