Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Volvo slaví devadesát let, ze švédských krabic jsou dnes krasavci

  16:43aktualizováno  16:43
Assar Gabrielsson, prodejce kuličkových ložisek švédského výrobce SKF, který byl dodavatelem pro autoprůmysl, viděl při sledování rozrůstajícího se nadšení pro motorismus v USA a v Německu velkou obchodní příležitost. Tak vzniklo Volvo, první vůz značky vyjel na den přesně před 90 lety, 14. dubna 1927.

Gabrielsson vystavěl svůj plán na dostupné švédské oceli, levné pracovní síle a kvalifikovaných inženýrech. Na to SKF slyšelo a dohodli se. Výrobce ložisek tedy zainvestoval do výroby automobilů pod značkou AB Volvo.

Volvo ÖV4

Volvo ÖV4

Tak vznikla dnes ikonická automobilka Volvo, jejíž jméno znamená latinsky „valím se“. Prvního Volva ÖV4 vzniklo 275 kusů, což je skromné množství dokonce i na jeho časy.

První masově vyráběný švédský model byl vcelku konvenčním vozem s americkými designovými prvky, s dřevěným rámem z jasanového a bukového dřeva, čtyřválcovým 1,9litrovým motorem s rozvodem SV a se sadou kol s dřevěnými paprsky. K dispozici byla pouze jedna barevná varianta: tmavě modrá s černými blatníky. Pro drsné severské klima se ale neosvědčil, byl to totiž kabriolet (název byl zkratkou slov čtyřválcový otevřený vůz, švédsky öppen vagn) a nebyl příliš silný, měl 28 koní.

Automobilka se definitivně prosadila na samém konci 20. let, kdy se objevil model PV651 se šestiválcem o výkonu 55 koní; tento motor pak automobilka používala s úpravami až do konce 50. let. Ke stabilitě firmy ale pomohly ve 30. letech zejména nákladní automobily a autobusy; první nákladní vůz představilo Volvo už v roce 1928.

„Automobilka Volvo je velmi hrdá na svou historii. Dosavadních 90 let naší minulosti bylo vzrušujících, ale těch dalších deset, která zbývají do stoletého výročí značky, přinese podle všeho ještě větší vzrušení, protože se průmysl soustředí na posun směrem k autonomnímu řízení, elektrifikaci a konektivitě,“ předpovídá Håkan Samuelsson, generální ředitel automobilky.

Symbol kvality a bezpečnosti

Zlom ve výrobě osobních vozů znamenal rok 1949, kdy Volvo slavilo úspěchy s modelem PV444, automobilem amerického střihu, jehož se mezi lety 1944 a 1958 vyrobilo téměř 200 000 kusů. Jeho nástupce, model PV544, během dalších sedmi lety sjel z výrobních pásů téměř ve čtvrtmilionu exemplářů. Oba typy se úspěšně prodávaly také v USA, kde se později stal oblíbeným elegantní model P120 Amazon, jehož se v letech 1957 až 1970 prodalo přes 660 000 kusů.

V polovině 60. let přišla firma s vozem, který předznamenal design značky na dalších skoro 20 let. Volvo 144 - elegantní hranatý automobil - sice nebyl žádný zázrak moderní techniky, stal se ale symbolem bezpečí.

Bezpečnosti cestujících se firma Volvo věnovala dlouhá léta. Z jejích dílen pochází například tříbodový bezpečnostní pás (1958), dětská pojistka v zadních dveřích (1966), tříbodové pásy vzadu (1967), bezpečnostní opěrky hlav (1968) či výztuhy dveří, které chrání posádku při bočním nárazu.

V 80. letech přišla éra hranatých krabic, pro někoho nejošklivějších vozů se značkou Volvo, pro řadu fandů ale nejdokonalejších a nejosobitějších aut, která kdy z továrny vyjela. Po řadě 700 (a později 900) přišlo v roce 1991 Volvo 850, které mělo pod kapotou nejlepší motory, jaké v té době firma mohla nabídnout.

Nová éra značky Volvo nastala s rokem 1999, kdy divizi Volvo Car koupil za 6,45 miliardy dolarů (zhruba 161 miliard Kč) americký koncern Ford Motor. Volvo definitivně opustilo tradiční hranatý design a pod kapotou se objevily pohonné jednotky z produkce Fordu. Mezi společné díly s jinými značkami koncernu patří i podvozky.

V roce 2009 Ford nabídl svou ztrátovou švédskou divizi k prodeji, za preferovaného zájemce o převzetí podniku zvolil čínskou automobilku Geely. Závaznou smlouvu o převzetí Volvo Car od Fordu podepsala Geely v březnu 2010, čínská společnost koupila Volvo za 1,8 miliardy USD (44 miliard Kč).

Fotogalerie

Volvo pod čínskými křídly zažívá rozkvět. Výsledkem investičního programu za 75 miliard švédských korun jsou například nové verze populárních modelů do lehčího terénu XC90 a XC60.

Vloni firma zvýšila provozní zisk o dvě třetiny na 11 miliard švédských korun (31,4 miliardy Kč) a prodala rekordních 534 332 vozů, o 6,2 procenta více než před rokem. Prodej aut byl přitom už třetí rok za sebou rekordní.

Volvo se také v současnosti chystá po dvou desetiletích k návratu na akciový trh. Přesto automobilka na domácím trhu jeden primát v loňském roce ztratila. Ve Švédsku totiž poprvé za více než 50 let nebyl nejprodávanějším automobilem vůz značky Volvo, ale Volkswagen Golf.

Češi volva uznávají

Celkový počet osobních vozů značky Volvo na českých silnicích vzrostl za poslední rok o desetinu na 44 000 aut. Prémiová švédská značka je tak 22. nejrozšířenější na trhu. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Kolem 20. místa se Volvo pohybuje i v aktuální prodejní statistice. Za první čtvrtletí se prodej zvýšil o 17 procent na 558 aut. Pro srovnání, konkurenční Audi ve stejném období prodala 1 320 vozů a nejprodávanější Škoda Auto 20 200. Mezi dováženými ojetinami patří značce 14. místo s 211 registrovanými vozy za první čtvrtletí.

Vozy švédské značky se do Česka dovážely i před sametovou revolucí prostřednictvím podniku Tuzex. V nabídce byly v 80. letech například typy 340 a 360.

Společnost Volvo vyrábí také nákladní vozy, autobusy a stavební techniku nebo oblíbené lodní motory Volvo Penta a je druhým největším výrobcem nákladních vozů na světě (po firmě Daimler AG). Nákladní auta vyrábí i pod značkami Renault, Mack, UD Trucks a Eicher. Volvo je čtvrtým největším prodejcem nákladních aut na českém trhu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.