Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Voňavé stromečky v autech prý zvyšují riziko rakoviny

  17:00aktualizováno  17:00
Voňavé stromečky, které mají v autech kuřáků neutralizovat vzduch, jsou prý zdraví nebezpečné. Celosvětově oblíbený kýč prý výrazně zvyšuje nebezpečí rakoviny u kuřáků.
Voňavé stromečky

Voňavé stromečky | foto: Little Trees

Němečtí lékaři podle deníku Die Welt zjistili, že látky prchající z voňavých stromků nebo olejových lampiček usnadňují usazovaní cigaretového kouře v těle.

"Voňavé stromky v autech kuřáků nebezpečí rakoviny rovnou znásobují," tvrdí předseda svazu německých odborníků na krční a nosní choroby Michael Jaumann.

Osvěžovače vzduchu v podobě tvrdé lepenky ve tvaru borovice napuštěné voňavou esencí vynalezl v roce 1951 v USA biochemik a obchodník švýcarského původu Julius Sämann.

Od 60. let se stromečky vyráběly v Německu a poté ve Švýcarsku pod licenční značkou Wunder-baum, proslavenou hlavně ve střední Evropě.

Kuřáky však zdaleka neohrožují jen voňavé stromečky. Stejné účinky mohou mít chemické plyny z olejových lamp, levných koberců, počítačů nebo tiskáren v bytech kuřáků.

Usnadňují údajně vázání nebezpečných částic jemného prachu s celkem 4000 částečně "extrémně nebezpečnými" látkami z cigaretového kouře, a tím jejich usazování v organismu.

"Kuřáci proto musejí pravidelně větrat, jinak se riziko rakoviny ještě dále zvyšuje," upozorňuje Jaumann.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.