Voxan Wattman

Voxan Wattman | foto: Voxan

Francouzská střela, elektrický Wattman vystřelí na 160 za 5,9 sekundy

  • 29
Na elektrické automobily jsme si již zvykli, dokonce i elektrické skútříky nejsou dnes ničím neobvyklým. Ale silný silniční elektrický cruiser je stále rarita. Francouzská značka Voxan však v takovém stroji vidí budoucnost. Zajímavý stroj má být podle výrobce nejsilnějším elektromotocyklem na světě.

Wattman by se neztratil jako motocykl v nějakém sci-fi filmu. Má nízkou stavbu, kompletně zakrytovaný agregát a mohutná kola. A jak název napovídá, je to elektromotocykl, což z něj dělá stále velkou raritu.

Za designem Wattmana stojí Sacha Lakic, který je ve světě designu vcelku známou osobností. Stojí za designem několika motocyklů Voxanu, spolupracuje s Venturi, ale navrhl i motorky pro Yamahu, Piaggio nebo Bimotu. K tomu navrhuje i nábytek a je i architektem.

Wattmanu chybí obvyklý rám, místo něj má samonosný hliníkový skelet, který rám nahrazuje a současně nese veškeré agregáty a baterie. Osmnáctipalcové karbonové ráfky nese vpředu běžná vidlice, vzadu pak dvě dvojité vidlice. Brzdy jsou od značky Beringer. Stroj je pouze jednomístný a váží 350 kilogramů, což je s ohledem na elektrickou výzbroj docela slušná hodnota.

Elektromotor má maximální výkon 147 kW, a to v rozmezí od 7 500 do 10 500 otáček. Maximum točivého momentu 200 Nm nabídne motor od nuly do 6 500 otáček. Eletromotor má v tomto směru nesporné výhody. Voxan udává, že motorka zrychlí na stovku za 3,4 sekundy a na 160 kilometrů za hodinu se dostane za 5,9 sekundy. Druhý sprint je prakticky na rychlostní limit stroje, který je 170 kilometrů za hodinu.

Voxan Wattman

Dynamika elektromotoru je výborná, ale jsou tu i obvyklá omezení. Wattman nese li-ion akumulátory s kapacitou 12,8 kWh. To stačí na stoosmdesátikilometrový dojezd, což je docela slušný výsledek, ale na celodenní jízdu to rozhodně není. Samotné nabíjení přes konektor Combo II je docela rychlé, na 80 procent kapacity stačí půlhodinové připojení. Ze standardní zásuvky pak nabíjení bude trvat mnohem déle, v tomto případě už výrobce podrobnosti neuvádí. Ale nabíječka je integrovaná, takže teoreticky bude možné nabíjet kdekoliv.

Produkce Wattmana bude kusová na zakázku, o ceně se výrobce nezmiňuje, ale zcela jistě nebude nízká. Výrobce hrdě uvádí, že motocykl bude montován ve Francii. Design však vznikl v Monaku, kde dnes značka Voxan sídlí. Jejím majitelem je totiž malá automobilka Venturi, která se aktuálně specializuje na elektrická auta všech možných kategorií.

Voxan byl založen v roce 1995 a vyprodukoval několik malosériových strojů: Roadster, Cafe Racer, Scrambler, Street Scrambler, Black Magic a další. Firmě se příliš nedařilo, takže byla poprvé prodána v roce 2002 a v roce 2009 přešla pod firmu Venturi.