Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vozit se jako Mussolini. Jedinečná Lancia Astura v aukci

  9:26aktualizováno  9:26
Benito Mussolini řídil dříve letadla než auta. Když objevil kouzlo automobilu, stal se z něj vášnivý "alfista". Unikát, který italského vůdce vozil a je nyní k mání v dražbě, ovšem nosi značku jiné italské automobilky - Lancia. Za jediný exemplář Lancie Astury byla stanovena vyvolávací cena 25 tisíc dolarů. Výtěžek půjde na pomoc nemocným dětem.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

11. října 2005: Lancia fašistického diktátora Benita Mussoliniho byla v internetové aukci prodána za 140 tisíc dolarů. V aukci se sešlo 86 nabídek.

V Lancii Astuře, kterou oblékl do ladného tmavomodrého kabátu slavný Pininfarina, začal "vůdce národa" jezdit v roce 1939.

Auto, které za nejasných okolností skončilo po válce v amerických rukou, je v perfektním originálním stavu k mání v internetové aukci.

Do roku 1962 stálo auto italského diktátora v expozici muzea automobilů u Niagarských vodopádů.

Poté se stopy Mussoliniho Lancie ztrácejí v garáži neznámého soukromého sběratele.

Znovu se Lancia Astura objevila až nyní, kdy ji jako charitativní dar dostala kanadská organizace SickKids, pečující o nemocné děti. Desetidenní aukce začala 30. září 2005 na www.eBay.com, vyvolávací cena byla stanovena na 25 tisíc dolarů (cca 770 tisíc korun).

***

3/10/2005 13:00 - Po třiceti přihozeních se čtvrtý den aukce cena prozatím vyšplhala na 61 077 dolarů.

***

Auto je v perfektním stavu, nový majitel k němu dostane také kompletní provozní dokumentaci od roku narození, které se datuje k roku 1939, nebo také 18 podle kalendáře fašistického režimu.

Za chromovou mřížkou chladiče, která je sama o sobě uměleckým dílem, bije třílitrové osmiválcové srdce, ovládané s pomocí čtyřstupňové převodovky.

O "Duceho" pohodlí a bezpečnost pečovaly všechny nejmodernější výdobytky techniky své doby. Na autě tak najdeme nastavitelné zadní odpružení nebo kotoučové brzdy na všech kolech. Uvnitř nechybí chrom a ušlechtilé materiály, nastavitelná zadní sedadla nebo čtecí lampičky.

Před slunečními paprsky a zvídavými pohledy chránily "Duceho" soukromí záclonky z čistého hedvábí. Myslelo se také na praktičnost, v interiéru tak najdeme množství kapes, kapsiček a dalších odkládacích prostor.

Řidič sedával na sedadle v kombinaci modré a krémové kůže, zasunovacím sklem oddělený zadní prostor pro fašistického vládce Itálie je vyveden v jemné béžové kůži. Pracoviště řidiče zdobí elegantní hranaté budíky s ciferníky barvy slonové kosti.

Mussolini: Alfista tělem i duší

Benito Mussolini dostal řidičské oprávnění relativně pozdě, do automobilů se ale vzápětí zamiloval. Měl rád především Alfy Romeo. Ty nejkrásnější kousky své doby si koupil, nebo je dostal. Za volantem Alfy Romeo 6C 1750 karosované Zagatem dokonce poznal svou milenku Clarettu Petacciovou.

Mussolini dostal řidičský průkaz v 39 letech v roce 1922. Jeho prvním vozem bylo Bianchi 15, které dostal od jedné ze svých přítelkyň po čtyřleté známosti.

Ještě dříve než řidičské oprávnění získal "Duce" pilotní průkaz. Za knipl letadla usedal od roku 1920. 

Mnohé alfy z Mussoliniho sbírky byly kabriolety. Všechny nové modely, které z milánské fabriky vyjely, byly ještě před oficiální premiérou předvedeny právě jemu.

Zachoval se dopis adresovaný majiteli automobilky Nicolovi Romeovi, ve kterém Mussolini píše, že auto "jede velmi dobře, má ale příliš zahraničních součástí: švýcarské hodinky, francouzský klakson, německou elektrovýzbroj..." V tomto případě se jednalo o šestiválcový spider Alfa Romeo z roku 1926, karosovaný Zagatem.

Podle "Ruote Classiche"

Mussoliniho Lancia Astura

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.