Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vozit v autě rezervu už možná nebude povinné

Ušetřit místo pro náklad tím, že z kufru vyndáte rezervní kolo? Dnes za to hrozí pokuta až do 2 000 korun. V létě už to zřejmě bude jinak. Ministerstvo dopravy totiž připravuje změnu povinné výbavy, v níž se už s náhradním kolem nepočítá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Science and Mechanics

Proč to půjde bez náhradního kola

Jízda bez rezervy, která je v Česku součástí povinné výbavy od roku 1972, je v řadě evropských zemích běžnou záležitostí. Lídrem je v tomto směru Německo, kde více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy.

"Moderní pneumatiky jsou odolnější, prakticky každý má mobilní telefon, díky němuž si může zavolat pomoc známého nebo asistenční služby, je tu široká síť pneuservisů a především existují výrobky, které autu i přes defekt dovolí pokračovat v jízdě," objasňuje nápad ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka, podle něhož je nezanedbatelný i ekologický pohled na věc. "Auto bez rezervy je lehčí, má nižší spotřebu a z toho vyplývají i nižší emise oxidu uhličitého," dodává Hanzelka.

Za rezervu musíte mít náhradu

Jen tak vyjet na silnici bez zajištění v případě defektu ale nepůjde. Bude to možné, jen když motorista poveze sadu na opravu, nebo bude mít vůz vybavený pneumatikami, které umožní dojezd do servisu i bez toho, aniž by bylo nutné kolo měnit okamžitě na silnici.

Pro většinu řidičů bude nejlepší náhradou rezervy sada na opravu, která se připojí na ventilek poškozené gumy, kam kompresor nažene tmel a vzduch. Díra se tím během chvíle ucpe pneumatika se zároveň nafoukne. Dojezd auta je pak až 200 kilometrů a jeho rychlost bývá omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Výhodou je poměrně přijatelná cena a fakt, že se dá použít na jakékoliv osobní auto. Cena podobných sad se pohybuje okolo dvou tisíc korun. Je však ještě potřeba počítat s tím, že tmelová náplň se musí obvykle po třech letech vyměnit za novou, která stojí 500 až 600 korun. A to i když sada nebyla použita.

ContiComfortkit

ContiComfortkit

Další výhodou jsou její rozměry. Například sada ContiComfortkit má rozměry přibližně 20 x 30 x 10 centimetrů a váží dva a půl kilogramu. To je o 15 kilogramů méně, než kolik váží náhradní kolo.

Pneumatika, kterou měnit nemusíte

Další, avšak dražší možností je takzvaná runflatová pneumatika, běžně používaná na automobilech BMW. S tou se dá jet až 200 kilometrů i po defektu. "Když řidič píchne, čidla snímající nahuštění kol ho o tom informují. Pak je potřeba zjistit, jak moc vzduch z kola uchází. Když je únik menší, nemusí to být vůbec vidět, protože kolo si díky pevné bočnici drží tvar, jako když je nahuštěné. Nemění se ani jízdní komfort. Po zjištění defektu doporučujeme snížit rychlost na 80 kilometrů za hodinu a kolo občas kontrolovat, případně ho dofouknout. I tak se dá jet třeba 200 kilometrů k nejbližšímu dealerovi nebo do jakéhokoliv pneuservisu, kde runflat vymění za běžnou pneumatiku," říká servisní technik firmy Autec Group Jakub Hruška. Nevýhodou však může být cena runflatových gum.

RUNFLAT

Kolo prázdné, auto jede dál - test runflatové pneumatiky ZDE

Na BMW trojkové řady se jedna prodává za sedm a větší BMW X5 za deset tisíc korun. Runflaty ale mají ještě jednu nevýhodu. "Jízda s nimi po rozbitých českých silnicích není pohodlná, jsou moc tvrdé. Já jsem je na autě měl, ale nakonec jsem přezul na běžné pneumatiky a vozím s sebou sadu na opravu. Jízda je pohodlnější a nové gumy nestojí tolik," říká majitel BMW řady 3 Radek Truhlář.

Povinná bude asi i reflexní vesta

Podobnou a cenově přijatelnější variantou mohou být i pneumatiky od Continentalu s technologií ContiSeal, které se po defektu sami zacelí.

Continental ContiSeal

Continental ContiSeal

"Těsnicí hmota uvnitř pneumatiky utěsní téměř všechny trhliny způsobené předměty až do průměru  5 milimetrů, což pokryje přibližně 85 procent poškození pneumatik," říká Detlef Zschörner z koncernu Continental. Taková pneumatika například pro Škodu Octavia vyjde 4 800 korun (obyčejná guma se dá pořídit za dva tisíce).

Povinná rezerva by podle Karla Hanzelky nemusela být jedinou změnou v povinné výbavě. Na ministerstvu dopravy se řeší, zda bude pro všechny nutné vozit náhradní žárovky světel a úpravy se zřejmě dotknout i povinného obsahu autolékárničky. Rozšířit by se naopak mohla o reflexní vestu, formulář o nehodě,

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...