Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vozte děti v sedačce, vyzývá kampaň

  14:59aktualizováno  14:59
V Česku se rozjíždí kampaň, která má přesvědčit rodiče, aby při jízdě autem dávali své potomky do autosedaček. Ministerstvo dopravy se tak chce pokusit změnit situaci, kdy autosedačky používá pravidelně jen zhruba šedesát procent rodin s malými dětmi.

„Kampaň je naplánovaná až do konce června. Chceme především rodiče varovat, co jejich dětem hrozí,“ řekl Robert Šťastný z organizace Besip, která spadá pod ministerstvo dopravy a má kampaň na starosti.

„Riziko, že nepřipoutané dítě při dopravní nehodě zemře, je sedmkrát vyšší než u dítěte v autosedačce,“ dodal.

Argumentů, jak rodiče přesvědčit, mají autoři kampaně dost. Loni zemřelo při dopravních haváriích patnáct dětí, což je o tři víc než rok předtím. Většina z nich nebyla vůbec připoutaná.

Čtěte také: Dětem je nejlépe v sedačce.

Víte, jak správně připoutat vaše nejmenší? Pamatujte, že děti jsou velmi křehcí pasažéři. Daleko křehčí než dospěláci ...VÍCE
„Rodiče si to zřejmě vůbec neuvědomují, ale jejich nepřipoutané dítě se při srážce stane doslova živou střelou,“ konstatoval Šťastný.

„Můžeme uvést i jiný názorný příklad. Náraz při padesátikilometrové rychlosti ohrozí desetikilogramové dítě v podstatě stejně, jako bychom ho pustili z desetimetrové výšky,“ doplnil.

S letáky, které ministerstvo nechalo v rámci kampaně vytisknout, se setkají rodiče hned na několika místech. Ženy, které porod teprve čeká, je dostanou na gynekologii a posléze i v porodnici. Distribuovat je budou i dětští lékaři.

„Chceme však oslovit i samotné děti. Symbolem kampaně je figurka pásovce. V rámci přednášek na základních a v mateřských školách ji dostane sto tisíc dětí,“ řekl Šťastný.

Kampaň na používání autosedaček podporuje i Evropská unie. Ve stejné době jako v Česku se proto uskuteční například v Německu, Nizozemsku nebo Švédsku.

Důvody pro používání autosedaček 

• při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed
• například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla velká, jakoby dítě vážilo 300kg!  (vždy 30 krát více)
• náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy)
• náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě již smrtelný
• nejvíce dětí při nehodách umírá v autě (nikoliv jako chodci či cyklisté)
• nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce

Omyly při používání autosedaček

• připoutáte malé dítě (menší 150 cm) standardním bezpečnostním pásem – pás jde přes krk – dítě se při nárazu uškrtí!
• držíte dítě v náruči v autě – při nárazu ho nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg by maminka musela být schopna udržet 600 kg ), naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla
• pokud připoutáte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem - při nárazu dítě rozdrtíte svoji tíhou

Pro koho jsou autosedačky určeny

Sedačky jsou určeny pro děti menší než 150 cm. Vyšší dítě se poutá bezpečnostním pásem.

Zdroj: BESIP

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.