Vrakoviště je zdroj chudších a šetrných

Díly z autovrakoviště? Majitel pěkného zánovního vozu se snad ušklíbne, ale mnozí z lidí, kteří jezdí se staršími či hodně jetými automobily, jichž je na silnicích v Česku většina, vědí své. "Vždycky to je otázka možností konkrétní kapsy. Toho, zda je řidič ochoten a hlavně schopen zaplatit třeba za nový světlomet šest tisíc nebo šest stovek korun za starší kus, který obvykle udělá stejnou službu," říká Martin Baše, majitel autovrakoviště v Panenských Břežanech na kraji Prahy.
Jako většina jeho kolegů z různých míst země potvrzuje rostoucí zájem o díly z vysloužilých či havarovaných vozidel. "Nakupují u nás nejen svépomocní opraváři, ale dokonce i servisy. Ne značkové, ale ty menší, levnější a pracující pro méně zámožné zákazníky," doplňuje Martin Baše.

Rozmach vrakování motorových vozidel v tuzemsku nepřehlédl nikdo z těch, kdož se v branži vyznají. Zásobárnou zdejších vrakovišť přitom jsou nejen rapidně přibývající vysloužilá auta, ale také součásti či celá vozidla, dovážená k rozebrání ze západní Evropy.
"Velká a zaběhnutá vrakoviště v Česku se dnes prakticky v ničem neliší od podobných areálů v Německu. Snad jen na ekologii dbají Němci víc," tvrdí Josef Hodek, autoklempíř, který začátkem devadesátých let v SRN pracoval a nyní má servis v Plzni.

Hlavní zákazníci: kutilové

Petr Svoboda, plzeňský obchodník s novými i jetými automobily, se před časem vyjádřil, že nové a originální díly zaslouží vozy minimálně do tří let stáří a 100 tisíc kilometrů. V případě automobilů u prvního majitele a v perfektním stavu se tato hranice posouvá ještě dál. Teprve v situaci, kdy se život vozu láme do druhé poloviny, se vyplatí uvažovat o méně kvalitních a méně trvanlivých dílech z druhovýroby a až třetí štací jsou vrakoviště.
"Podle mého názoru stačí díly z vrakovišť pro deset patnáct roků stará auta, která jejich majitelé opravují a udržují v provozu hlavně svépomocí," uvádí Josef Hodek. Zkušenosti z praxe rovněž ukazují, že častěji než majitelé škodovek jsou už z dob před rokem 1989 zvyklí využívat vrakoviště lidé, kteří mají auta zahraničních značek, a to nejen kvůli vyšším cenám nových náhradních dílů. "Je to tradice: kdo měl škodovku, ten byl naučený jít do mototechny a tam bez větších starostí relativně levně nakoupil. Teď to ale v mnoha případech přestává platit, takže také škodovkáři už vrakoviště objevují v daleko větší míře než dřív," sděluje Jaroslav Chmel, majitel pražského, zrovna na díly pro vozy Škoda specializovaného vrakoviště Alibaba.


Není díl jako díl

Šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek upozorňuje, že při opravách staršího automobilu zaslouží různé díly různou pozornost. Důvod? Nevhodná volba může vůz třeba až znehodnotit. "Nevidím důvod, proč nevyužít z nabídky vrakoviště třeba levný blatník, světlomet, sklo, zadní svítilnu, dveře či jiný kus podobného charakteru," prohlašuje. "Opatrný už bych ale byl u motoru, převodovky či podvozkových částí. To vše může být v různém stavu nejen kvůli opotřebení, ale také po haváriích." Roman Reš, který v Plzni věnoval stavbě závodních automobilů i opravám běžných soukromých vozů tři desetiletí práce, nedoporučuje z vrakovišť rovněž díly pro brzdy, klouby, poloosy, brzdové kotouče... "Naopak výhodná je nabídka vrakovišť pro autoklempířské a často i pro autoelektrikářské práce," soudí Roman Reš a souhlasí s názorem, že vrakoviště jsou zdrojem hlavně pro kutily. "Nedovedu si představit, jak by se to mohlo vyplatit profesionálním mechanikům či klempířům. Čas, který při demontáži staré součástky z auta na vrakovišti stráví, by cenu kusu mohl zvednout třeba až do výše dílu nového," míní Roman Reš. Situace se samozřejmě mění v okamžiku, kdy pracovníci vrakovišť nabízejí díly už demontované a připravené k dalšímu použití. "I v takovém případě by ale opravář měl poctivě upozornit zákazníka, že mu do auta dal součástku z vrakoviště," zdůrazňuje Roman Reš.

Záruka i na staré díly

Na účtenkách z vrakovišť se sice kupec často dozvídá, že pořídil zboží na svoje riziko, ovšem konkurence do současnosti posunula branži tak daleko, že na nejednom vrakovišti zboží - zvláště motory - před prodejem vyzkoušejí. Nejlevnější, už za ceny od pěti tisíc korun, bývají slabší benzinové agregáty, silnější benziny stojí mezi deseti tisíci až 20 tisíci korun a nejdražší jsou diesely, jejichž cena někdy šplhá až ke čtyřicetitisícové mezi. Ale jak je koupě motoru na vrakovišti sázkou do loterie, tak se v konkurenčním boji šíří i záruky. Platí to zvlášť tam, kde díly - právě motory a převodovky - sami do automobilů zákazníkům montují. "Jistěže za takových okolností u nás lze reklamovat třeba i motor nebo převody, pokud není zřejmé, že motorista kus zničil kupříkladu neodborným opravářským zásahem nebo tím, že prokazatelně jel bez oleje," sděluje Martin Baše z vrakoviště v Panenských Břežanech. Přestože podobně velkorysejší nabídky se šíří hlavně kolem Prahy a na Kladensku, kde je vrakovišť asi nejvíc, přibývá možností koupě starších součástek a dílů se zárukou v mnoha dalších místech země. Například obchodník se staršími motory spolu s automechanickou firmou ve Stráži u Domažlic poskytuje dieselové i benzinové agregáty vyzkoušené na stolici, a pokud jsou do vozu namontované v jejich servisu, tak i s půlroční zárukou. Ceny? Podle stavu, typu a druhu se nejčastěji pohybují od 14 tisíc do 30 tisíc korun. "Do dvou týdnů jsme schopni dodat prakticky jakýkoliv z běžných motorů," říká majitel strážského servisu Josef Němec a dodává, že v nabídce měli motory z roku 1970 i 1997, ale nejhledanější a nejobvyklejší jsou kusy do aut zhruba desetiletých.


Ke koupi jsou celá auta

Vrakoviště poslední dobou stále častěji zachraňují také méně movité motoristy, kteří se svými staršími vozy buďto těžce havarovali a cena opravy v servisu by hodnotu jejich majetku převýšila, nebo jim auta docela obyčejně dosluhují. Ti bez větších problémů celý vůz z vrakoviště nebo jeho podstatné části v podobě motoru, karoserie či obojího legalizují k provozu s využitím původních dokladů od havarovaného či vysloužilého automobilu. Vozy k takovému uplatnění stojí různě - od pěti tisíc korun třeba za starý a někdy nekompletní Fiat Ritmo, za deset tisíc až 30 tisíc bývá vůz jako Opel Vectra a až 50 tisíc korun může stát například velmi žádaný Volkswagen Golf II s turbodieselovým motorem. Prostě - čím je auto modernější a mladší, tím je i na vrakovišti či u dovozce vozů k rozebrání dražší. "Zájem je, přijíždějí k nám nejrůznější kupci - od lidí, kteří hledí na každou korunu až po vlastníky mercedesů," konstatuje Oldřich Jurka, majitel teplické firmy Oldys. Za samozřejmost považuje, že ke každému autu jsou doklady o původu a proclení při dovozu nejčastěji z Německa.

Pozor na zlodějny

Mezi motoristickou veřejností se traduje, že právě na vrakovištích končí - rozebraný na díly - mnohý z kradených a nikdy nenalezených automobilů. Konkrétní případy z poslední doby však policejní prezidium ani policejní správa hlavního města Prahy, kde je vrakovišť nejvíc, neposkytla. "Momentálně o žádných takových problémech nevím," vyjadřuje se pražská policejní mluvčí Eva Brožová. Nicméně odborníci se shodují, že sám zájemce může při troše dobré intuice odhadnout, kdy se mu nabízí problematický díl či vůz. Když je k mání například motor z Fordu Mondeo ročníku 1996, z BMW 325 TDS či jiných podobně kvalitních nebo dražších aut, tak je dobré mít se na pozoru: buď pochází z totální bouračky nebo z kriminální činnosti. Ideální je, když obchodník nejenom zná historii nabízeného zboží, ale také ji může hodnověrnými dokumenty doložit.

Díly z vrakovišť mají pro i proti

+
- několikanásobně nižší cena ve srovnání s novými kusy
- prakticky bezrizikové využití v případě nárazníků, blinkrů, světlometů, dveří, blatníků a podobných dílů
- levná jistota při poskytnutí záruky na díly či součásti
- větší jistota je na vrakovištích, která mají svou montážní dílnu nebo spolupracují se servisem
- možnost okamžitého získání potřebných dílů
- možnost náhrady havarovaného či vysloužilého vozu za jiný s využitím původních dokladů
- zejména u starších vozů hlavně někdejší východní produkce možnost koupě dílů, které jsou jinak k nesehnání

-
- riziko koupě nepoužitelného, vadného nebo vysloužilého dílu
- sporná reklamace při koupi problematického dílu
- mnohdy nemožnost vyzkoušet funkci a kvalitu dílu před koupí, proto pozor na motory, převodovky, tlumiče, katalyzátory, alternátory a další kusy, do kterých "není vidět"
- někdy nejistý původ nabízených dílů a součástí
- riziko koupě dílu z kradeného auta, což hrozí zvlášť v nabídce dílů z nejmladších vozidel
- zpravidla menší trvanlivost ve srovnání s novým originálním dílem
- cenu dílu prodraží čas věnovaný demontáži z vraku
(hč)

Orientační ceny vybraných dílů z vrakovišť

Součást cena (Kč)

motor 5000 až 40 000
převodovka 2000 až 15 000
ramena 500 až 1000
převodka řízení 800 až 3000
světlomet 500 až 3000
dveře 1000 až 3000
blatník 500 až 1000
tlumič výfuku 500 až 1500
katalyzátor 1500 až 2000
tlumič pérování 500 až 1000
celý vůz na díly 5000 až 50 000

Poznámka: Ceny jsou z nabídky náhodně vybraných pražských i mimopražských vrakovišť
Pramen: MF DNES