Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vrchlabí a Kvasiny: Kde se rodily zajímavé škodovky

  11:15
Nové škodovky nevyjíždějí jen z Mladé Bleslavi. Továrny automobilky v královehradeckém kraji rozjížděly mnohdy výrobu nových modelů, nebo škodováckých specialit. V Kvasinách se vyráběla krásná felicie a legendární Škodu 110 R. Z Vrchlabí vyjel první forman i favorit a vyráběly se tam škodovky na export... dokonce až do Kanady.

Výroba škodovek | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Přes tři tisíce nových pracovních míst a zvýšení výroby na 1000 aut denně - takové jsou plány společnosti Škoda Auto na rozsáhlou modernizaci závodu ve Vrchlabí. Z kvasinského závodu škodovky se už stal největší zaměstnavatel v královehradeckém kraji.

Do roku 1999 se z Kvasin vozily karosérie na montáž do Mladé Boleslavi. Pak přišlo revoluční rozhodnutí, že se přímo tam zahájí výroba limuzíny Superb.

Výroba škodovekVýroba škodovekVýroba škodovek



 

Rozmach Kvasin
"Pro budoucnost závodu byl rozhodující rok 2000. Do modernizace se tehdy vložilo zhruba 190 milionů eur, plochu závodu jsme zdvojnásobili a rozšířili okolní areál,“ uvedl ředitel kvasinské automobilky Jan Tauchman. Výstavba začala v červenci roku 2000.

V dubnu 2002 automobilka otevřela zmodernizovaný závod. Vznikla nová lakovna a montáž Superbů s denní kapacitou 150 aut. Modernizace trvala 14 měsíců, stála přes šest miliard korun a patřila k největším investičním akcím Škody Auto. V té době tam pracovalo 1550 zaměstnanců a automobilka stále přibírala.

Velké investice
Loni v srpnu automobilka oslavila výrobu stotisícího vozu modelu Superb. Ty se vyrábějí už sedmým rokem. Letos začala příprava na novém modelu Superbu, který by se měl začít vyrábět v příštím roce. Fotografie ZDE

Dalším krokem modernizace závodu v podhůří Orlických hor byla příprava na výrobu modelu Roomster. Pro něj se v Kvasinách rekonstruovala svařovna a přistavěla se nová část montážní linky. Denně se zde může vyrobit až 350 roomsterů. Vloni automobilka dokončila rozsáhlé logistické zázemí. Investice výrazně proměnila celý areál závodu i okolí.

Největší zaměstnavatel
Do kvasinského závodu firma za posledních sedm let investovala přes devět miliard korun. V současné době z linek sjíždí denně asi 85 superbů a 320 roomsterů. V závodě pracuje asi 3600 lidí a je tak největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji.

Dalšímu posílení automobilového průmyslu v kraji by mohlo pomoci rozšíření závodu ve Vrchlabí, o němž se nyní mluví. Z podkladů pro posouzení vlivu na životní prostředí vyplývá, že plánovaná modernizace vrchlabského závodu by mohla přinést přes tři tisíce nových pracovních míst, zvětšení plochy na třiatřicet hektarů a o razantním zvýšení výroby ze současných 150 na 1000 aut denně. Modernizace by se měla dokončit do roku 2009.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O ŠKODOVKÁCH

Automobilka ve Vrchlabí plánuje rozšíření montážní haly a svařovny spolu s výstavbou nové lakovny. Vrchlabský závod by se měl rozšířit na plochu dnešního fotbalového stadionu.

Vedení automobilky vážné úvahy o rozšíření svého vrchlabského závodu nedávno potvrdilo. Bližší podrobnosti ale uvést nechce.

"Oficiální rozhodnutí o tom, zda se bude továrna ve Vrchlabí rozšiřovat, zatím nepadlo. Vrchlabský závod má v této chvíli zajištěnu produkci na nejbližší dva roky a o jeho další modernizaci se jedná,“ sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Jaroslav Černý.

Kvasiny kdysi proslavila populární felicie
Závod v Kvasinách byl začleněn do mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce. Původně to byla karosářská dílna vyrábějící karosérie pro automobily Jawa. V poválečném období se v Kvasinách montovaly například vládní automobily Škoda Superb a Roadstery 1101.

V druhé polovině 50. let tam vyvinuli otevřený typ Škoda 450, pozdější Felicii. Tu pak v roce 1964 nahradil model Škoda Octavia Combi, který z linky sjížděl až do roku 1971. Později se tam montovaly sportovnější verze škodovek, jako Š-110 R a Škoda Rapid.

Po vstupu Volkswagenu byly Kvasiny jediným závodem Škody, který montoval užitkový vůz pod značkou VW.

Z Vrchlabí vyjel první forman i favorit
Tradice automobilové výroby ve Vrchlabí sahá k roku 1908, kdy se tam vyráběly karosérie především pro libereckou automobilku RAF. V roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k mladoboleslavské automobilce.

Hlavní výrobní náplň představovaly vývoj a výroba užitkových a sanitních vozů. Od počátku 80. let se ve Vrchlabí kompletovaly nejdražší verze osobních škodovek, které ze tří čtvrtin šly na export, dokonce až do Kanady. Ve Vrchlabí se zhotovily první vozy Š105/120, Favorit, Forman i Felicia.

Ve Vrchlabí nyní automobilka vyrábí vozy Octavia Combi 4 x 4 a Octavia Tour, jejichž výroba by měla pokračovat, dokud o ně bude na trhu zájem.

Vladimír Bílek, Štěpánka Tůmová,
Ivan Truhlička, MF DNES

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...