Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vrchlabí a Kvasiny: Kde se rodily zajímavé škodovky

  11:15aktualizováno  11:15
Nové škodovky nevyjíždějí jen z Mladé Bleslavi. Továrny automobilky v královehradeckém kraji rozjížděly mnohdy výrobu nových modelů, nebo škodováckých specialit. V Kvasinách se vyráběla krásná felicie a legendární Škodu 110 R. Z Vrchlabí vyjel první forman i favorit a vyráběly se tam škodovky na export... dokonce až do Kanady.

Výroba škodovek | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Přes tři tisíce nových pracovních míst a zvýšení výroby na 1000 aut denně - takové jsou plány společnosti Škoda Auto na rozsáhlou modernizaci závodu ve Vrchlabí. Z kvasinského závodu škodovky se už stal největší zaměstnavatel v královehradeckém kraji.

Do roku 1999 se z Kvasin vozily karosérie na montáž do Mladé Boleslavi. Pak přišlo revoluční rozhodnutí, že se přímo tam zahájí výroba limuzíny Superb.

Výroba škodovekVýroba škodovekVýroba škodovek



 

Rozmach Kvasin
"Pro budoucnost závodu byl rozhodující rok 2000. Do modernizace se tehdy vložilo zhruba 190 milionů eur, plochu závodu jsme zdvojnásobili a rozšířili okolní areál,“ uvedl ředitel kvasinské automobilky Jan Tauchman. Výstavba začala v červenci roku 2000.

V dubnu 2002 automobilka otevřela zmodernizovaný závod. Vznikla nová lakovna a montáž Superbů s denní kapacitou 150 aut. Modernizace trvala 14 měsíců, stála přes šest miliard korun a patřila k největším investičním akcím Škody Auto. V té době tam pracovalo 1550 zaměstnanců a automobilka stále přibírala.

Velké investice
Loni v srpnu automobilka oslavila výrobu stotisícího vozu modelu Superb. Ty se vyrábějí už sedmým rokem. Letos začala příprava na novém modelu Superbu, který by se měl začít vyrábět v příštím roce. Fotografie ZDE

Dalším krokem modernizace závodu v podhůří Orlických hor byla příprava na výrobu modelu Roomster. Pro něj se v Kvasinách rekonstruovala svařovna a přistavěla se nová část montážní linky. Denně se zde může vyrobit až 350 roomsterů. Vloni automobilka dokončila rozsáhlé logistické zázemí. Investice výrazně proměnila celý areál závodu i okolí.

Největší zaměstnavatel
Do kvasinského závodu firma za posledních sedm let investovala přes devět miliard korun. V současné době z linek sjíždí denně asi 85 superbů a 320 roomsterů. V závodě pracuje asi 3600 lidí a je tak největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji.

Dalšímu posílení automobilového průmyslu v kraji by mohlo pomoci rozšíření závodu ve Vrchlabí, o němž se nyní mluví. Z podkladů pro posouzení vlivu na životní prostředí vyplývá, že plánovaná modernizace vrchlabského závodu by mohla přinést přes tři tisíce nových pracovních míst, zvětšení plochy na třiatřicet hektarů a o razantním zvýšení výroby ze současných 150 na 1000 aut denně. Modernizace by se měla dokončit do roku 2009.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O ŠKODOVKÁCH

Automobilka ve Vrchlabí plánuje rozšíření montážní haly a svařovny spolu s výstavbou nové lakovny. Vrchlabský závod by se měl rozšířit na plochu dnešního fotbalového stadionu.

Vedení automobilky vážné úvahy o rozšíření svého vrchlabského závodu nedávno potvrdilo. Bližší podrobnosti ale uvést nechce.

"Oficiální rozhodnutí o tom, zda se bude továrna ve Vrchlabí rozšiřovat, zatím nepadlo. Vrchlabský závod má v této chvíli zajištěnu produkci na nejbližší dva roky a o jeho další modernizaci se jedná,“ sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Jaroslav Černý.

Kvasiny kdysi proslavila populární felicie
Závod v Kvasinách byl začleněn do mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce. Původně to byla karosářská dílna vyrábějící karosérie pro automobily Jawa. V poválečném období se v Kvasinách montovaly například vládní automobily Škoda Superb a Roadstery 1101.

V druhé polovině 50. let tam vyvinuli otevřený typ Škoda 450, pozdější Felicii. Tu pak v roce 1964 nahradil model Škoda Octavia Combi, který z linky sjížděl až do roku 1971. Později se tam montovaly sportovnější verze škodovek, jako Š-110 R a Škoda Rapid.

Po vstupu Volkswagenu byly Kvasiny jediným závodem Škody, který montoval užitkový vůz pod značkou VW.

Z Vrchlabí vyjel první forman i favorit
Tradice automobilové výroby ve Vrchlabí sahá k roku 1908, kdy se tam vyráběly karosérie především pro libereckou automobilku RAF. V roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k mladoboleslavské automobilce.

Hlavní výrobní náplň představovaly vývoj a výroba užitkových a sanitních vozů. Od počátku 80. let se ve Vrchlabí kompletovaly nejdražší verze osobních škodovek, které ze tří čtvrtin šly na export, dokonce až do Kanady. Ve Vrchlabí se zhotovily první vozy Š105/120, Favorit, Forman i Felicia.

Ve Vrchlabí nyní automobilka vyrábí vozy Octavia Combi 4 x 4 a Octavia Tour, jejichž výroba by měla pokračovat, dokud o ně bude na trhu zájem.

Vladimír Bílek, Štěpánka Tůmová,
Ivan Truhlička, MF DNES





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.