Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vše nejlepší: Honda slaví šedesátku

  14:25aktualizováno  14:25
Značka Honda je v motoristickém světě pojmem, její motocykly s křídly na nádržích patří k těm nejspolehlivějším. Firma, založená Soičiró Hondou před 60 lety, ale 45 let úspěšně vyrábí i automobily.

Honda Civic první generace, kterou jezdil doktor Arnošt Blažej do nemocnice na kraji města | foto: Honda

Spalovací motory s její značkou je možné nalézt v řadě dalších odvětví - ať už na lodích, v generátorech či zahradní technice různých výrobců. Podnik, který byl oficiálně založen 24. září 1948, je dnes největším výrobcem motorů na světě.

Zakladatel firmy Soičiró Honda pocházel jako řada jiných úspěšných průmyslníků ze skromných poměrů, jeho otec měl jen malou kovárnu ve městě Hamamacu, 300 kilometrů jihozápadně od Tokia. Technikou byl Soičiró fascinován už jako školák a v patnácti letech si v Tokiu sehnal práci v autoopravně. Postupně se vypracoval a po šesti letech odešel zpátky do rodného města, kde si v dubnu 1928 otevřel opravnu. Věnoval se i automobilovým soutěžím, po havárii v roce 1936 s nimi ale skončil.

Volný čas věnoval vynalézání a doplňoval si také technické vzdělání. Když přišel do továrny Toyota s pístními kroužky vlastní konstrukce, dočkal se nejprve příkrého odmítnutí. Honda to ale nevzdal a kontrakt nakonec získal.

Během druhé světové války Hondův podnik díky armádním zakázkám prosperoval, byl však poškozen bombami a poničilo ho i zemětřesení. Po válce firmu nakonec prodal Toyotě a vrátil se skoro na začátek kariéry, k jízdním kolům, která opravoval už v rodinné kovárně.

K bicyklům přimontoval pomocné motorky a první "motocykly" Honda byly na světě. Na začátku 50. let začala firma vyrábět vlastní motory a pomalu se otvírala cesta ke slávě. V roce 1958, deset let po založení Honda Motor Company, se zrodil jeden z jejích nejslavnějších výrobků - moped Honda Cub.

Honda Cub

Jednoduchý stroj s motorem o objemu 50 ccm se vyrábí dodnes, vzniklo jej přes 60 milionů kusů. V mnoha anketách byl vyhlášen za nejlepší motocykl všech dob, zejména pro svou odolnost a spolehlivost.

Dobrou pověst mají i další motocykly Honda. K legendám se řadí třeba typ Goldwing, jenž se poprvé objevil už v roce 1975 a který spíše než motocykl připomíná pojízdné křeslo. Ve výbavě tohoto mohutné stroje s téměř dvoulitrovým motorem obvykle nechybí rádio a ABS, v poslední době přibyla vestavěná satelitní navigace nebo airbagy. Pro jinou kategorii motocyklistů je určena řada CBR. Sportovní kapotované motocykly, které bez problémů pokoří hranici 200 km/h, se vyrábějí v nejrůznějších kubaturách už od roku 1987.

Také automobily se značkou Honda, které firma začala vyrábět 15 let po svém založení, mají pověst spolehlivých vozů. K těm nejslavnějším patří Honda Civic - první se objevila v červenci 1972 (jezdil s ní například Josef Abrhám jako doktor Blažej v Nemocnici na kraji města) a nyní se vyrábí osmá generace. Z bran továren po celém světě jich dosud vyjelo na 17 milionů, model to řadí na šesté místo mezi nejprodávanějšími vozy všech dob.

Velmi úspěšná je i větší Honda Accord, první japonské auto vyráběné v USA (od roku 1982). Také accord se vyrábí dodnes a podobně jako u civiku opouští montážní linky už osmá generace.

Honda CRX

Jiný slavný model továrny Honda ale tak dlouhověký nebyl. Malá sportovní dvoudveřová Honda CR-X, založená na modelu Civic, se vyráběla jen v letech 1983 až 1997, dodnes má ale po celém světě řadu fanoušků. Na milovníky malých sportovních vozů nicméně Honda nezapomíná ani dnes, musí jim ale stačit pouhá "ostřejší" verze Hondy Civic s označením Type R.

Honda se vždy prezentovala také na zavodní dráze, její závodní stroje si odnesly řadu vítězství. Vozy se značkou Honda už v 60. letech zvítězily ve dvou velkých cenách formule 1, pak ale společnost okruhy opustila.

Mezi nejrychlejší monoposty se Honda vrátila v 80. letech jako dodavatel motorů a před třemi lety se po koupi týmu BAR vrátila mezi "efjedničky", její vůz ale zatím dojel jako první jen jednou. Výraznějších úspěchů firma dosáhla v jedné stopě. Jezdci na motocyklech Honda získali rekordních 59 titulů mistrů světa na okruzích.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.