Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vše nejlepší! Lancia stoletá

aktualizováno 
Italská značka Lancia letos oslavila 100 let od založení. Dnes vyrábí s tímto jménem vozy luxusní řady Fiat.

Lancia Aurelia | foto: Lancia

Lancii znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. V Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice.

Vincenzo Lancia, syn bohatého výrobce mýdla a potravin, je důkazem, jak spletitý může být lidský osud. Vyučil se u firmy, kterou později převzal Fiat.

V roce 1906 založil společně s Claudiem Fagolinem vlastní firmu Lancia & Co Fabbrizia Automobili. Po šedesáti letech i tuto jeho firmu převzal Fiat.

Podle abecedy

Oba továrníci měli jen omezené finanční prostředky. Přesto se pustili do nákladné výroby aut. Tehdejší trend - těžké vozy s velkými motory - se jim však příliš nezamlouval.

Chtěli něco nového, něco originálního. Tak vznikl první čtyřválec, na tehdejší dobu o velmi malém objemu 1,5 litru s výkonem 14 koní. To byl na počátku minulého století velký výkon.

Následovaly další typy označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta… a tady se zastavme.

Theta z roku 1913 si to zaslouží; byla prvním evropským autem s dnes obvyklou elektrickou výbavou a světlomety. Úspěšně se vyvážela také do USA. Koupil si ji například jako jeden ze svých prvních automobilů bankéř Rockefeller.

Po první světové válce začal Lancia s vývojem koncepčně nových motorů. Opustil obvyklé uspořádání válců v řadě a přišel s motory, v nichž jednotlivé válce mají uspořádání do V pod malým úhlem.

A tím se dostáváme k nejslavnějšímu modelu lambda. Jako první na světě opustila obvyklý podvozkový rám a přišla se samonosnou karoserií, u níž nezbytnou tuhost celého vozu tvoří právě samotná karoserie.

Samonosnou karoserii si Lancia nechal patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu.

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Další model, aprillia, byl pro změnu prvním autem, které mělo pro co nejmenší odpor vzduchu karoserii laděnou v aerodynamickém tunelu.

Lancia = sport

Jméno Lancia bylo odjakživa spjato s automobilovým sportem. Už sám zakladatel patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Jeho vlastní auta pak vyhrávala řadu proslulých soutěží: Chiron v roce 1954 Rallye Monte Carlo, Mille Miglia, Targa Florio.

V roce 1973 začala éra jednoho z nejslavnějších speciálních soutěžních aut Stratos. Poháněl jej šestiválec Ferrari Dino 2,5 litru. Podobné úspěchy pak slavil i model delta.

Pak však slavná éra automobilového sportu pro značku náhle skončila. Přednost dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1.

A jaký vlastně byl Vincenzo Lancia? Byl milovníkem vína a luxusního života, mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou.
A ještě zajímavost na závěr: Vincenzo Lancia trochu připomínal továrníka Baťu - například také nechal pro své zaměstnance postavit levné domky.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

První řidičský průkaz získal před 130 lety vynálezce auta Benz

Benz Patent Motorwagen

Německý konstruktér Carl Friedrich Benz se do dějin asi nejvíce zapsal jako vynálezce prvního skutečného automobilu....

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Autofotka týdne: Slavné BMW po závodní legendě jde do aukce

BMW 507

Aukční síň Bonhams bude 13. července na slavném festivalu rychlosti v Goodwoodu dražit unikátní BMW 507 z roku 1957,...

Najdete na iDNES.cz