Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vše nejlepší! Lancia stoletá

aktualizováno 
Italská značka Lancia letos oslavila 100 let od založení. Dnes vyrábí s tímto jménem vozy luxusní řady Fiat.

Lancia Aurelia | foto: Lancia

Lancii znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. V Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice.

Vincenzo Lancia, syn bohatého výrobce mýdla a potravin, je důkazem, jak spletitý může být lidský osud. Vyučil se u firmy, kterou později převzal Fiat.

V roce 1906 založil společně s Claudiem Fagolinem vlastní firmu Lancia & Co Fabbrizia Automobili. Po šedesáti letech i tuto jeho firmu převzal Fiat.

Podle abecedy

Oba továrníci měli jen omezené finanční prostředky. Přesto se pustili do nákladné výroby aut. Tehdejší trend - těžké vozy s velkými motory - se jim však příliš nezamlouval.

Chtěli něco nového, něco originálního. Tak vznikl první čtyřválec, na tehdejší dobu o velmi malém objemu 1,5 litru s výkonem 14 koní. To byl na počátku minulého století velký výkon.

Následovaly další typy označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta… a tady se zastavme.

Theta z roku 1913 si to zaslouží; byla prvním evropským autem s dnes obvyklou elektrickou výbavou a světlomety. Úspěšně se vyvážela také do USA. Koupil si ji například jako jeden ze svých prvních automobilů bankéř Rockefeller.

Po první světové válce začal Lancia s vývojem koncepčně nových motorů. Opustil obvyklé uspořádání válců v řadě a přišel s motory, v nichž jednotlivé válce mají uspořádání do V pod malým úhlem.

A tím se dostáváme k nejslavnějšímu modelu lambda. Jako první na světě opustila obvyklý podvozkový rám a přišla se samonosnou karoserií, u níž nezbytnou tuhost celého vozu tvoří právě samotná karoserie.

Samonosnou karoserii si Lancia nechal patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu.

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Další model, aprillia, byl pro změnu prvním autem, které mělo pro co nejmenší odpor vzduchu karoserii laděnou v aerodynamickém tunelu.

Lancia = sport

Jméno Lancia bylo odjakživa spjato s automobilovým sportem. Už sám zakladatel patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Jeho vlastní auta pak vyhrávala řadu proslulých soutěží: Chiron v roce 1954 Rallye Monte Carlo, Mille Miglia, Targa Florio.

V roce 1973 začala éra jednoho z nejslavnějších speciálních soutěžních aut Stratos. Poháněl jej šestiválec Ferrari Dino 2,5 litru. Podobné úspěchy pak slavil i model delta.

Pak však slavná éra automobilového sportu pro značku náhle skončila. Přednost dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1.

A jaký vlastně byl Vincenzo Lancia? Byl milovníkem vína a luxusního života, mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou.
A ještě zajímavost na závěr: Vincenzo Lancia trochu připomínal továrníka Baťu - například také nechal pro své zaměstnance postavit levné domky.

Autoři:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.