Lancii znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. V Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice.
Vincenzo Lancia, syn bohatého výrobce mýdla a potravin, je důkazem, jak spletitý může být lidský osud. Vyučil se u firmy, kterou později převzal Fiat.
V roce 1906 založil společně s Claudiem Fagolinem vlastní firmu Lancia & Co Fabbrizia Automobili. Po šedesáti letech i tuto jeho firmu převzal Fiat.
Podle abecedy
Oba továrníci měli jen omezené finanční prostředky. Přesto se pustili do nákladné výroby aut. Tehdejší trend - těžké vozy s velkými motory - se jim však příliš nezamlouval.
Chtěli něco nového, něco originálního. Tak vznikl první čtyřválec, na tehdejší dobu o velmi malém objemu 1,5 litru s výkonem 14 koní. To byl na počátku minulého století velký výkon.
Následovaly další typy označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta… a tady se zastavme.
Theta z roku 1913 si to zaslouží; byla prvním evropským autem s dnes obvyklou elektrickou výbavou a světlomety. Úspěšně se vyvážela také do USA. Koupil si ji například jako jeden ze svých prvních automobilů bankéř Rockefeller.
Po první světové válce začal Lancia s vývojem koncepčně nových motorů. Opustil obvyklé uspořádání válců v řadě a přišel s motory, v nichž jednotlivé válce mají uspořádání do V pod malým úhlem.
A tím se dostáváme k nejslavnějšímu modelu lambda. Jako první na světě opustila obvyklý podvozkový rám a přišla se samonosnou karoserií, u níž nezbytnou tuhost celého vozu tvoří právě samotná karoserie.
Samonosnou karoserii si Lancia nechal patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu.
Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.
Další model, aprillia, byl pro změnu prvním autem, které mělo pro co nejmenší odpor vzduchu karoserii laděnou v aerodynamickém tunelu.
Lancia = sport
Jméno Lancia bylo odjakživa spjato s automobilovým sportem. Už sám zakladatel patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Jeho vlastní auta pak vyhrávala řadu proslulých soutěží: Chiron v roce 1954 Rallye Monte Carlo, Mille Miglia, Targa Florio.
V roce 1973 začala éra jednoho z nejslavnějších speciálních soutěžních aut Stratos. Poháněl jej šestiválec Ferrari Dino 2,5 litru. Podobné úspěchy pak slavil i model delta.
Pak však slavná éra automobilového sportu pro značku náhle skončila. Přednost dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1.
A jaký vlastně byl Vincenzo Lancia? Byl milovníkem vína a luxusního života, mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou.
A ještě zajímavost na závěr: Vincenzo Lancia trochu připomínal továrníka Baťu - například také nechal pro své zaměstnance postavit levné domky.