auto.iDNES.cz

Vše o poplatcích na staré ojetiny

Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA
velikost textu:
vydáno 19.11.2008 10:00
Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů odpovídá na otázky k novým poplatkům za převod starých aut.
OTÁZKA: Dobrý den, i když se tento zákon o poplatcích přisuzuje vládě, ve skutečnosti je z dílny zelených s podporou opozice. Co si myslíte, že je skutečný důvod předložení zákona ? Podle mě to není ekologie, ale lobbying automobilek. Souhlasíte? Prostě normální politická korupce dle mýho názoru. Petr
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Podle mého názoru se jedná o správné opatření, které přispěje k omlazení vozového parku. Doufáme, že s tím, jak se díky novým poplatkům stanou méně atraktivními dovozy přestárlých vozů (přes 10 let), sníží se i autokriminalita, a to zejména oblíbené omlazování vozů či jejich „slepování“ z totálních bouraček. Tyto nešvary jsou totiž spojené zejména s těmito staršími vozy, které se takto zejména individuální dovozci snaží „zatraktivnit“ a zvedat tak jejich prodejní cenu. Ekologický aspekt, tj. snížení množství vypouštěných emisí, je také velmi důležitý. 19.11.2008 10:05
OTÁZKA: Tento poplatek je nazýván "ekologická daň". Pokud jste toho schopen, zkuste odhadnout, které auto je svým provozem za jeden rok ekologičtější: nové, splňující nepřísnější limity Euro, které za rok najede 100.000 km nebo staré bez Eura, které za rok najede 5.000 km? regazzi
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Takto není asi možné uvažovat, je třeba rovněž říci, že vůz bez Eura si již svoje kilometry "odjezdil" v minulosti a proto již značnou ekologickou zátěž způsobil. 19.11.2008 10:08
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se bude postupovat v souvislosti s ekologickou daní v roce 2009 v případě, kdy někdo zdědí automobil, který spadá do jedné ze tří skupin ekologické daně ( 3, 5 a 10 tisíc Kč). Bude muset platit ekologickou daň i v případě, kdy to na sebe auto musí přepsat z původního majitele třeba jen kvůli tomu, aby splnil povinnost vůči odboru dopravy MÚ (jinému úřadu) nebo kvůli dalšímu prodeji? Nebo lze se placení této daně vyhnout jiným způsobem? Například při prodeji nepostupovat způsobem zesnulý - dědic a dědic - nový majitel, ale rovnou zesnulý - nový majitel (tedy s vynecháním dědice a přepsáním rovnou na nového majitele). Velmi děkuji za odpověď VK
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Z dikce zákona vyplývá, že poplatek se platí při první registraci v ČR, či první přeregistraci po změně zákona. Tento detailní dotaz doporučuji položit ministertvu dopravy. 19.11.2008 10:09
OTÁZKA: Dobrý den, lidé nejezdí a nekupují staré auta jen tak z radosti, ale protože na lepší nemají. Podle mě tento návrh zakonzervuje současný vozový park, protože auta (od 1.1.09 neprodejná) budou jezdit dokud se nerozpadnou. Nebude docházet k přechodnu např. ze 105/120 na favority, felicie. Nepřijde vám to trošku kontraproduktivní vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v ČR ? řidič
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: V současné době rychle klesají ceny jak nových, tak ojetých vozů, a to i těch, které splňují normy Euro 3 a vyšší. Myslím, že v zájmu vlastní bezpečnosti a zdraví by si měli majitelé v podstatě již dosloužilých aut uvědomit, že se vyplatí pořídit si vůz novější. Věřím, že řada prodejců nabídne občanům výhodné podmínky (včetně ekologické likvidace), pokud se budou chtít zbavit svých již dnes neprodejných vozů. 19.11.2008 10:12
OTÁZKA: Dobrý den, vztahují se poplatky za převod i na jiná než osobní vozidla - např. traktory ? ?
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Poplatek se vztahuje na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. 19.11.2008 10:14
OTÁZKA: Dobrý den. Bude se poplatek vztahovat i na převod vozidla po vypořádání dědictví. Děkuji Eremiáš Petr
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Viz dřívější odpověď. 19.11.2008 10:15
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal, jestli budu od noveho roku platit poplatek za auto (rok vyroby 1995), ktere se bude prevadet z predchoziho majitele na mne. Tedy auto, ktere jiz bylo prihlaseno, pouze se bude menit majitel. Nebo se poplatek tyka pouze aut ktera se nove prihlasuji? Dekuji. Roman Simek
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Rozhodující je okamžik registrace. Poplatek se vybírá při registraci. 19.11.2008 10:16
OTÁZKA: Dobrý den, týkají se tyto poplatky pouze ojetých aut koupených v ČR, nebo i v zahraničí? Díky moc za odpověd. Petr
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Poplatky se týkají vozů, které jsou v ČR poprvé registrovány a nesplňují alespoň normu Euro 3. Tj. včetně dovozů. 19.11.2008 10:16
OTÁZKA: Bude se tento poplatek týkat i registrovaných veteránů??? Honza
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Jak je uvedeno již v poutacím článku k chatu, veteránů se poplatky netýkají, neboť jsou vedeni v jiném registru. 19.11.2008 10:18
OTÁZKA: |Nemám otázku, ale konstatování. Je to zhovadilost, kdyby každý provozovatel staršího auta musel každý rok platit určitou částku, tak prosím. Ale platit jen v případě převodu? Vždyť to nemá žádnou logiku ani ospravedlnění. pragmatik
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Cílem je omladit vozový park a alespoň částečně omezit dovozy přestárlých vozů ze zahraničí, k tomu zákon myslím výrazně přispěje. 19.11.2008 10:25
OTÁZKA: Jak zjistím, do jaké kategorie Euro moje auto spadá? V technickém průkazu to prý být vždy nemusí. Rudolf
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: V technickém průkazu bývá uvedeno číslo tzv. Evropské homologace, ze kterého lze Euro normu odvodit. Předpokládám, že starší vozy budou všechny spadat pod poplatek 10000 Kč. Je také možno se obrátit na specializovanou firmu, tato služba je však samozřejmě zpoplatněna. 19.11.2008 10:34
OTÁZKA: Dobrý den, je nějaký seznam, kde by bylo možlé nalézt automobily za které se bude platit od 1.1.2009 tento poplatek? Martin
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Zatím jsem takovýto seznam nezaznamenal, bohužel je velmi náročné přesně říci, který vůz v kterém roce splňoval kterou normu, je třeba vycházet z údajů v technickém průkazu. 19.11.2008 10:35
OTÁZKA: Už jsem za auto zaplatil daň, když jsem si ho kupoval. Proč mám platit tisíce v rámci další "daně"? Auto splňuje všechno tak, jak bylo vyrobené. Prochází STK, jezdí dobře... To není normální!!! Chápu ekologii, ale to s tím přeci nemá nic společného. Přijde mi to jako, kdybych měl platit za to, že mám doma splachování záchodu, které spotřebuje víc vody, než moderní splachovadla. Jiří Fajný
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Jedná se o jednorázový poplatek, jehož cílem je zavést alespoň částečnou regulaci do celého segmentu ojetých vozů, a to zejména těch přestárlých, dovážených individuálně z EU. Bohužel vzhledem k pravidlům EU museli zákonodárci zatížit poplatky i tuzemská vozidla, jinak by byla Česká republika obviněna z omezování volného pohybu zboží na jednotném trhu. Jedná se v podstatě o reakci na totální uvolnění dovozů, které ČR musela zavést na nátlak EU v roce 2006. Do té doby platila pro individuální dovozy hranice 8mi let stáří. 19.11.2008 10:40
OTÁZKA: Zdravim, zajimalo by me , jakou logiku ma zaveden poplatek u vozu vyvazenych z ceske republiky, jako cizimu statnimu prislusnikovi me bylo na mestkem urade sdeleno, ze poplatek 10tis kč za ojete auto bez euro normy zaplatim i já, coby kupec ze statu evropsko unie, protoze vystaveni vyvoznich prepravnich znacek je taky "preregistrace" vozidla. Ptam se, proc ma nekdo ceske republice platit poplatek 10tis kč za vozidlo ktere jiz dale nebude provozovano v ČR ??? dle meho nazoru se jedna o evidentni diskriminaci majitelu starsich vozidel, ktere jiz nebudou mit moznost prodat ani do zahranici, kde by byl o tyhle vozy jeste zajem. Tom.T
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Máte pravdu, pokud jste se skutečně setkal s tímto výkladem, tak to logické není. 19.11.2008 10:40
OTÁZKA: Bude se týkat ekologická daň i přepisu v rámci dědického řízení? A druhá otázka. Co přepis z rodiče na dítě? (Důvodem může být např. věk majitele.) Minka Petr
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Poplatky se týkají každé první přeregistrace po začátku platnosti zákona (od 1.1.2009), tj. i převodů v rodině. 19.11.2008 10:41
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že předložená zákonná úprava je prakticky likvidační pro některé veterány? Omlazení vozového parku se přeci děje spontánně s bohatnutím obyvatelstva... (vidět na českých silnicích škodu 100 je pomalu zázrak, a 120tek taky velmi rychle ubývá). Spíše než ekologickou regulaci to vidím jako novou daň naprosto nereflektující míru škodlivosti jednotlivých vozidel, vzhledem k míře využívání takových starých aut a k míře znečišťování moderními SUV. Tomáš Oždian
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Nová zákonná úprava se netýká registru veteránů. 19.11.2008 10:47
OTÁZKA: Týká se to také převodu zděděného auta? Díky Ralmex
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal, podle mého názoru ano. 19.11.2008 10:47
OTÁZKA: Proč se poplatky netýkají starých nákladních vozů? Kryštof
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Samozřejmě týkají, zákon je z poplatků nevyjímá. Doporučuji si příslušný paragraf prostudovat, například na webu našeho sdružení www.sdruzeni-sova.cz 19.11.2008 10:49
OTÁZKA: V 10/08 mi zemřel ote. Po dědickém řízení vůz ŠKODA FAVORIT r.výroby 1990, který byl v TP zapsán na tatínka, dědí maminka. Zápis o dědickém řízení přijde až v lednu 2009. Bez tohoto zápisu nemůže maminka s autem manipulovat. Bude maminka platit 10.000Kč za přepis auta v 1/09 na svoje jméno? Rozmahelová
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Podle dikce zákona je tomu tak. 19.11.2008 10:50
OTÁZKA: Dobrý den, z vašich odpovědí jsem pochopil, že s novým poplatkem souhlasíte. Proč? Jak si mám Váš postoj vyložit, když jste Sdružení na ochranu vlastníků automobilů? Ferda
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: To, že jsme sdružení na ochranu vlastníků automobilů ještě neznamená, že jsme sdružení hazardérů. Od samého začátku nám jde zejména o kultivaci trhu s ojetými vozy, a k tomu podle nás vede i omlazení vozového parku. Doufám, že v tom nové emisní poplatky pomohou. 19.11.2008 10:50
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je Váš názor na poplatky u veteránů? Vždyť auta starší 30 let již veteráni jsou, ale hodně jich jezdí na klasických dokladech. Děkuji za odpověď. Kupčík
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Je asi třeba rozlišit veterány a přestárlá vozidla. Veteránů se poplatky netýkají. Přestárlá vozidla by měla skončit v ekologické likvidaci. 19.11.2008 10:51
OTÁZKA: Dobrý den, nějak jsem nepochopil jak má tento poplatek omezit autokriminalitu - zejména omlazování vozů. Mám dojem, že snaha vůz "omladit" a tedy platit nižší sazbu tohoto poplatku bude naopak mnohem větší... Radek
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Čím starší vůz, tím více je ho třeba "omladit", aby byl vůbec prodejný. Netvrdíme, že díky novému zákonu tento nešvar úplně zmizí, ale jedná se o další opatření, které ho může alespoň částečně omezit, protože nastoupí další možnost kontroly, tentokrát podle emisních norem. 19.11.2008 10:52
OTÁZKA: To radši budu uržovat stodvacítku v provozu než aby platil ekologickou likvidaci stodvacítky a dalších deset tisíc za ekologickou daň. Jako Sdružení na ochranu vlastníků automobilů by jste měli lobovat za zrušení této diskriminační daně. Ekologie je hezká věc, ale když leze do pěněz tak je něco špatně! michal
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Mnoho firem již dnes nabízí ekologickou likvidaci vozu zdarma. Podle mého názoru je jezdit se škodou 120 v dnešním provozu bezpečnostní hazard, nemluvě o emisích. 19.11.2008 10:54
OTÁZKA: jak, prosím, zjistím, jakou normu vozidlo splňuje? děkuji. michal
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Nejpřesnější informace by vám měl podat příslušný obecní úřad pověřené obce, který bude vůz registrovat. Další teoretická možnost je požádat příslušné zastoupení značky, předpokládám ale, že to bude zpoplatněná služba. 19.11.2008 10:56
OTÁZKA: Dobry den, nezpusobi nove opatreni pouze to ze skorovraky typu S120 se budou dal prodavat a jenom neprepisovat ? Resp. jak ma tohle opatreni donutit cloveka ktery ma finance pouze na takovou "kvalitu" vozu aby si misto nej koupil neco s E3 za 50tisic ? Tomas
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Takové riziko tu samozřejmě je, ale je třeba upozornit na fakt, že pokud s "nepřepsaným" vozem někdo způsobí nehodu nebo přestupek, bude mít problémy "původní" majitel, který bude muset chodit na policii podávat vysvětlení. Nemluvě o riziku spojeném s případným trestním stíháním, pokud dojde například k úmrtí účastníka nehody. 19.11.2008 10:59
OTÁZKA: Mně tato další ekologická daň z dílny Zelených a jejich posluhů přijde stejně kontraproduktivní, jako přidávání biolihu do pohonných hmot. Jedná se zase jenom o to, jak oškubat oškubané. Co vymyslíte příště georgino
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Zákon nevymyslelo naše sdružení, podala ho skupina poslanců a prošel standardním legislativním procesem. Myslím, že do budoucna by jistě pomohlo např. zavedení kontrol originality a další zpřísnění STK, které vyřadí z provozu auta s právními problémy. Jako sdružení, zastupující majitele vozů nechceme zejména v bazarech kupovat "zajíce v pytli" a proto nám jde o to, aby byly ojetiny na trhu kvalitní. Jakékoliv opatření, které k tomu napomůže, je samozřejmě vítané. Takovou džungli na trhu ojetin nemá na západ od nás žádná jiná země. 19.11.2008 11:02
OTÁZKA: Dobrý den pane Veselý, od rodičů jsem dostal vůz škoda Felicia 1,9D r.v.2000. Stále jsem ho na ispektorátě nepřepsal. Zajímá mě, jaká je cena za přepis nyní a jaká by měla být po novém roce?. Díky za odpověď. S pozdravem, Langer Zdeněk Zdeněk Langer
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Je třeba si ověřit, jestli váš vůz má ve velkém TP zapsanou jednu z následujících norem R 83-05A nebo ES 98/69A, ES 1999/102A. Pokud ano, pak splňuje emisní normu EURO 3 a pak z něj poplatek nezaplatíte. Pokud splňuje pouze některou z norem R 83-03 B,C nebo R 83-04 B,C, nebo ES 94/12 nebo ES 96/44 nebo ES 96/69 nebo ES 98/77, pak splňuje pouze normu EURO 2 a zaplatíte poplatek 3000 Kč. 19.11.2008 11:07
OTÁZKA: Dobrý den, mám auto vyrobené v roce 1997 předělané na LPG. Jsou alternativni paliva nějak osvobozena od poplatku ? Ondra S.
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Zákon se netýká paliv, ale splňovaných norem Euro, bližší informace by vám měl podat příslušný obecní úřad pověřené obce, který bude váš vůz registrovat. 19.11.2008 11:09
OTÁZKA: Dobrý den, bude pro stanovení daně rozhodující rok výroby nebo splňovaná norma? Pro příklad : Mazda 323 4 bodové vstřikování, katalyzátor, tedy technika srovnatelná dejme tomu s feliicí. Budu za přihlášení platit stejně jako za třeba Favorita (karburátor bez kat.)? Díky za ospověď. Zdeněk Sláma
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Rozhodující je splňovaná norma. 19.11.2008 11:10
OTÁZKA: Zamezit dovozu ojetin jde zajistit jiným způsobem, než dřít peníze z lidí. Nemáte taky ten dojem? georgino
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Ano, v minulosti platilo pro dovozy omezení 8mi let věku, které se velmi osvědčilo. Česká republika ho bohužel musela po nátlaku EU zrušit a následně se stala vrakovištěm Evropy. Nyní hledají zákonodárci jiné cesty, jak vozový park zkvalitnit a přitom se nedostat s EU do rozporu. Očekávám, že do budoucna se budou objevovat další opatření, která by měla vést k tomu, aby průměrný věk vozů u nás klesl z cca 14 let na civilizovanou evropskou úroveň. 19.11.2008 11:13
OTÁZKA: Ještě jsem si vzpomněla na jeden dotaz: Když má tento zákon sloužit k omlazení vozového parku a k omezení dovozů, proč na něj budou doplácet staří lidé se Š120, kterou budou chtít darovat např. vnukovi či již mnou zmínění studenti, kterým nikdo leasing na základě brigády nedá (o půjčce ani nemluvě)? Chápala bych, že se tedy zpoplatní registrování aut dovezených, ale rozhodně nechápu, proč když se mi sešly dvě auta a jedno je stále prodejné za 5000 bude mít ze dne na den hodnotu rovnající se nule a vůz, který je v naprostém pořádku a udržován, bude muset být sešrotován a nebo zrezne někdo na parkovišti. Aya
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Staří lidé, kteří mají opravdu rádi své vnuky, by jim neměli dávat takové současným normám nevyhovující vraky, jakými ve většině případů vozy š120 jsou. Podívejte se občas na zprávy. Většinou, když se zabije parta mladých lidí při bouračce, jedná se o š120 nebo š Favorit. 19.11.2008 11:15
OTÁZKA: Já to nějak nechápu.... Když se říká: Z dikce zákona vyplývá, že poplatek se platí při první registraci v ČR, či první přeregistraci po změně zákona. To znamená, že to zaplatí jen první kupující po změně zákona a když se bude auto prodávat dále tak už se neplatí??? nechápající
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Ano, přesně tak. Každý vůz v ČR by měl být tímto poplatkem zatížen během svého "životního cyklu" pouze jednou. 19.11.2008 11:15
OTÁZKA: Poplatky se tedy nevztahují na motocykly.Rozumím tomu správně? DanS
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Poplatek se vztahuje jen na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. Motorek se to tedy netýká, jak již je uvedeno v "poutacím" článku k chatu. 19.11.2008 11:17
OTÁZKA: Trochu jiná otázka, co bude s penězi, které se vyberou za ekologickou daň? Svatopluk
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: To je spíše otázka na ministerstvo životního prostředí, ze zákona vyplývá, že by měly být použity na likvidaci autovraků. 19.11.2008 11:18
OTÁZKA: Opravdu si myslíte, že předmětná auta jsou tak škodlivá a nebezpečná a vozy po roku 2000 jsou bezpečná pro nás pro všechny a zajistí tak větší bezpečnost na silnicích??? Nemyslíte, že je to o řidičích a né autech? Daniel
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Původním záměrem poslanců bylo zpoplatnit i EURO 3 a podle našeho názoru to v budoucnu bude nutné, minimálně vzhledem k tomu, že se dnes již jedná i o osm let staré vozy. 19.11.2008 11:20
OTÁZKA: Mému staršímu autu klesne hodnota 1.1.2009 o 10.000,- korun. Koho mohu zažalovat o náhradu? Michal
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Bohužel, maximálně se můžete dotázat výrobce, proč již v době výroby Vašeho vozu neuplatňoval striktnější emisní normy. 19.11.2008 11:22
OTÁZKA: Dobrý den, vztahuje se tento poplatek i na odhlášení vozu z evidence (ekologickou likvidaci vozu)? Děkuji za odpověď Vítek
Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA ODPOVĚĎ: Pokud již nebude vůz znovu zaregistrován, pak žádný poplatek platit nebudete. Mnoho firem navíc nabízí ekologickou likvidaci kompletního vozu zdarma. Děkuji všem za položené dotazy, budeme se dál věnovat této tematice na webu sdružení www.sdruzeni-sova.cz, kam brzy umístíme i některé tabulky, umožňující stanovení norem EURO. Přeji všem hezký den, Zbyněk Veselý 19.11.2008 11:25
zpět na osobnost