Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všechno je, jak má být: Volkswagen Tiguan

aktualizováno 
Na první pohled vypadá jako "touareg vypraný na devadesát". Ale právě to jeho zákazníci žádají. Tiguan je příjemný na ovládání, bez designových výstřelků, jednoduše volkswagen, jak má být.

VW Tiguan | foto: Volkswagen

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  |   JÍZDA  ZÁVĚR

Mimino touaregu jde na dračku, v Německu je vyprodaný na půl roku dopředu. Pod typickou skořápkou s logem VW je to skládačka toho nejlepšího, co německý koncern nabízí, dohromady to konstruktéři poskládali dobře a volkswagenistům se to tak líbí. Podvozek vychází z golfu s pohonem všech kol 4Motion, interiér je z Golfu Plus. Bije vám srdce pro volkswagen? Budete spokojeni. Pokud nebije, zklamání vás nečeká.

ZVENČÍ: BABY TOUAREG
Na dálku si můžete před méně informovaným publikem hrát na touaregáře. Opravdu, z druhého patra paneláku vidíte tiguan stejně jako soused svůj touareg z pátého.

Nejvíc se designéři ve Wolfsburgu rozohnili při tvarování předních světel. Ze všech aut se dvěma propletenými véčky na čumáku jsou asi nejpropracovanější.

Zbytkem je to volkswagen se vším všudy. Kdo považuje golf za vrchol estetiky, bude nadšený. I on ale musí přiznat, že agresivní studie A concept vypadala mnohem lákavěji. - K VIDĚNÍ ZDE

ZEVNITŘ: ZVENKU VYPADÁ VĚTŠÍ
Vnějšími rozměry dokonce překonává stěhovavé MPVčko Touran, vnitřními je to spíše Golf Plus, kterému se o pár litrů nafoukl kufr.

Přístrojovka je vypůjčená z MPVčkoidního golfu, stejně tak zadní sedadla, která tak lze v rozmezí 16 centimetrů posunovat a polohovat sklon jejich opěradel. Všechno funguje a je rozmístěno tak, jak to čekáme, u testovaného exempláře ale ráda stávkovala elektroinstalace.

Nová dotyková navigace, integrovaná do multimediáního centra na středovém panelu, má lákavou grafiku a pracuje rychle. S chvilkou cviku zjistíte, že je i hodně intuitivní.

V sedačkách se sedí trochu vzpřímeněji, i tím si tiguan vzpomene na svého dárce orgánů jménem Golf Plus. Jsou po volkswagenovsku tužší, ty přední výrazně tvarované - obzvláště ve verzi Sport & Style. Vzadu bude cestujícím dobře, když pojedou ve dvou, třetí si díky tvarování lavice moc hovět nebude.

Místa pro posádku je uvnitř tak akorát, vepředu by ho mohlo být o něco víc pro kolena, kterým ubírá centimetry středový tunel, dobré je to hlavně s místem v podélném směru.

Praktických schránek otevřených i s dvířky je po interiéru tiguanu rozeseto dost. Do té velkoobjemové před řadicí pákou se vejde i kupa krabiček s cédéčky. Do kapes v předních dveřích nacpete i jedenapůllitrovou PET lahev.

Zvenčí je velký a robustní, uvnitř ale centimetry neplýtvá, do kufru se vejde 470 litrů věcí, když sklopíte zadní sedadla, odvezete 1 510 litrů. Hodnoty jsou to ve srovnání se stejně velkou konkurencí rekordní, ale na víkend na horách ve čtyřech se klasický kombík hodí víc.

MOTOR: KONEC STARÝCH ČASŮ
Nafťákům s úžasně nízkou spotřebou už odzvonilo i u Volkswagenu. Asketická, ale zároveň dost uřvaná a nekompromisně neurvalá TDIčka systému čerpadlo tryska nahradily kultivovanější common-raily, kterým do válců dopravuje naftu vysokotlaké vstřikování. 103 kW (140 koní) má stejně jako předchůdce, kterého najdeme třeba v octaviích. Je ale kultivovanější a dokonale pružný, mnohem lépe se také srovnává se sepnutím turbodmychadla; už vás za něj neodmění kopancem do zad jako u "starých TDIček".

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Volkswagen Tiguan www.automodul.cz

Obrácenou stranou mince je nutnost dostát ekologii. Nový agregát už je připravený na ekonormu Euro 5, dostal tedy filtr také pevných částic. Že se ale se spotřebou dostanete ke čtyřem litrům jako kdysi, na to zapomeňte.

V tiguanu jsme jezdili hlavně výletnickým způsobem. Při plném obsazení a jízdách po občas zasněžených silnicích si vzal 7,5 litru nafty na 100 kilometrů.

Nový motor má mnohem příjemnější zvuk, v útrobách malého tiguanu o sobě ale dává dost vědět, v porovnání s předchůdcem je to však výrazný posun k lepšímu, k tomu nejlepšímu ze čtyřválcových common-railů zatím ale ne.

140 koní s tiguanem, vybaveným mezinápravovou spojkou Haldex, přidělující něco z 320 newtonmetrů krouticího momentu i zadní kolům, nijak zvlášť necvičilo. Na vině budou mimo jiné balony kol rozměru 215/65 R16 a hlavně 1 590 kilogramů pohotovostní hmotnosti.

Po dlouhé době se nám u auta z koncernu VW moc nepozdávala převodovka. Řazení převodových stupňů bylo horší, než je obvyklé. Občas jsme liché rychlosti kapku hledali, ale asi to bylo hlavně nešťastným kusem.

JÍZDA: GOLF KLAME TĚLEM
Chválu zaslouží chování na silnici. To, že s sebou vezete kila a centimetry navíc, které by se mohly projevit na obratnosti, necítíte. Ovládání a chování má stejné jako jakéhokoli obyčejné nižší auto.

Haldex má stále posílat 10 % točivého momentu na zadní kola, že vám zadní náprava pomáhá, ale stejně poznáte hlavně na uklouzané cestě, sněhu... prostě tam, kde se to ve čtyřech lépe táhne. V případě potřeby ale může být téměř všechna síla přenesena jen na zadní nápravu. Haldexová spojka spíná s každou generací (nyní už čtvrtou) lépe a rychleji, není jí co vytknout.

Za všech okolností je tiguan hezky stabilní, ovládání dobře padne do ruky. Náklony v zatáčkách se nekonají, nečeká vás žádná mořská nemoc z houpavého teréňáku.

Ten malý čudlík, co je před řadicí pákou a je na něm napsáno "off road", pomáhá při jízdě v terénu, trochu přenastaví řídicí jednotku ABS a plynu a aktivuje se systém pomáhající při sjíždění prudkých svahů.

Podvozek je hodně tuhý. Hlavním neduhem je jeho hlučnost. Při jízdě po brněnské dálnici cestující vzadu remcali, že nic kromě hučení podvozku neslyší.

ZÁVĚR: VŠECHNO JE, JAK MÁ BÝT
Mezi hlavní terénní disciplíny tiguanu bude patřit překonávání retardérů a chodníků ve městech a jízda rozbahněnou nebo zasněženou polňačkou. Nic víc od něj čekat majitel nemůže. A všechno, co má, zvládá bezproblémově. Typického kupce ale terénní schopnosti zajímat určitě nebudou. Do Karpat totiž vyráží jiná auta než tiguany a jiní lidé než jejich majitelé...

Mimino touaregu se sice hlásí k SUVčkům, jako klasický osobák ale obstojí lépe. Nabídne o pár litrů prostoru více než Golf Plus a svezení jako Golf 4 Motion. Kdo za 800 tisíc něco takového čeká, toho uspokojí. Milovníci volkswagenů jsou z něj nadšeni, ostatní neurazí... prostě volkswagen, jak má být.

Prozatím jsou v české nabídce tiguanu dva motory - kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaná benzinová 1,4 TSI (150 k/110 kW) a "naše" dvoulitrové TDIčko. Ceny startují na 791 tisících (benzin) a nejlevnější nafťák vyjde na 816 500. Ceník má obligátní hromadu stránek příplatkové i standardní výbavy - třeba prosklenou střechu za 32 nebo parkovací barevnou kameru v "balíčku" s navigací za 55 tisíc. Časem přibudou ještě další motory a jednodušší - silniční - verze s pohonem pouze předních kol.

VOLKSWAGEN TIGUAN v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4 427 x 1 809 x 1 686 x 2 604
objem kufru (l) 470 - 1 510
MOTOR vznětový čtyřválec common-rail 2,0 TDI DPF
objem (ccm) 1 968
max. výkon (kW/k) 103/140
max. krouticí moment (Nm) 320
max. rychlost (km/h) 186
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 9,4/5,9/7,2
hmotnost pohotovostní/celková (kg) 1 590/2 240
základní cena s daným motorem (Kč) 816 500

nejnižší cena (Kč): 791 200 (motor 1,4 TSI)

Pozn: údaje uváděné automobilkou



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Lekce elektromobility pro začátečníky: sprint ze semaforu a pak nohu z plynu

Kia Soul EV

Šampion ve sprintech ze semaforů, v ulicích Prahy zas tichošlápek - nehlučí, nečmoudí, jen tak nenuceně proplouvá...

Najdete na iDNES.cz