Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všichni řidiči jsou podezřelí a budou dýchat. Zkuste alkulačku na iDNES.cz

aktualizováno 
Chystáte se oslavit příchod nového roku s plnou parádou, prvního ledna ale musíte řídit? Spočítejte si, kdy budete moci usednout za volant, dýchat budete totiž při každé kontrole. Pomůže vám alkoholová kalkulačka. Třeba po osmi pivech a dvou panácích nemůžete za volant víc než 24 hodin.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: shutterstock.com

Zadejte několik základních údajů, vzpomeňte si, co všechno jste předchozí večer vypili (nebo si dělejte "čárky"), a spočítejte si, jak vaše tělo odbourává alkohol.

Dýchat bude každý

Od 1. ledna 2010 mají podle nařízení ředitele dopravní policie hlídky provádět dechové zkoušky na přítomnost alkoholu v krvi při každé silniční kontrole.

Policisté by měli nechat dýchnout každému řidiči, kterého zastaví. "Kontrolováni budou nejen účastníci dopravní nehody či řidiči podezřelí z požití alkoholu, ale úplně všichni; jinak řečeno – všichni řidiči budou podezřelí," popisuje Autoklub ČR.

Razantní postup zvolila policie na základě zvýšeného počtu usmrcených při nehodách, ve kterých byl zjištěn u řidiče alkohol v krvi. Policie v období od ledna do listopadu letošního roku evidovala 83 usmrcených (zvýšení oproti 11 měsícům roku 2008 o 7 osob), což představuje 10,9 % z celkového počtu usmrcených.

Toxikolog: alkotestery měří nepřesně

Ve statistice se však nesleduje, jak velké množství alkoholu řidič, který zavinil nehodu, v krvi měl. Odborník na toxikologii také namítá, že policejní alkotestery neměří přesně. "Řidič se může velmi snadno dostat do problému aplikací léků s obsahem alkoholu, ústních sprejů, tyčinek Margot a Mila, nealkoholického piva, bonbonů s obsahem alkoholu, žvýkaček," varuje Jaroslav Zikmund, soudní znalec v oboru toxikologie. "V krvi nic nemá, ale dechová zkouška bude pozitivní."

Odborník na alkohol za volantem

Byly doby, kdy opilce i popravovali - čtěte ZDE

"Z toxikologického a klinického hlediska jsou hladiny do 0,20 g/kg považovány za neprokazující požití alkoholu," uvádí Zikmund. V případě, že policie na výsledku trvá a řidič si je jistý, že alkohol nepil, odborník doporučuje zaplatil si i odvoz a analýzu. "Je to lepší než přijít o řidičák a zaplatit pokutu," říká.

Kdy za volant

Odbourávání alkoholu je velmi individuální. Zdatní a trénovaní pijáci odbourávají alkohol rychleji než ti, kdo pijí příležitostně. Jinak tráví a vylučují alkohol muži a ženy. Ty totiž mají větší podíl tuku (stejně jako například senioři) a hůře vyvinutý odbourávací mechanismus.

U starších lidí je ještě problém v tom, že často užívají léky, které v kombinaci alkoholem mohou výrazně ovlivnit jejich chování při jízdě.

Také záleží na tom, jestli se pije na prázdný žaludek, nebo po sytém obědě, protože alkohol zkonzumovaný nalačno začne působit rychleji.

Roli hraje také hmotnost osoby. Zatímco stodvacetikilový muž odbourá pět "desítek" za přibližně šest hodin, sedmdesátikilový bude na stejnou dávku potřebovat více než devět hodin.

Rychlost vstřebávání alkoholu závisí i na druhu nápoje. Alkohol ze sladových a silně oslazených nápojů se oproti čistým nápojům stejné koncentrace vstřebává pomaleji, protože cukry tento proces zpomalují. Vliv má dokonce i teplota nápoje.

Rychlost odbourávání lze hrubě vypočítat takto: muž za 1 hodinu odbourá 0,1 gramu vypitého alkoholu na 1 kilogram své váhy, žena za stejnou dobu 0,085 gramu alkoholu na 1 kilogram své váhy.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.