Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všichni se všemi a proti všem, automobilky jsou stále propojenější

aktualizováno 
Automobilové aliance se rozrůstají do takových propletenců, že už vlastně není zcela jasné, kdo s kým spolupracuje a kdo je úhlavní nepřítel. Z části za to v poslední době může nová móda hybridů a elektromobilů.

Peugeot iON je jedním z mnoha důkazů vzájemné globální spolupráce automobilových koncernů | foto: Peugeot

Automobilové koncerny měly dlouho poměrně jasné hranice. Kdo patřil do jednoho se rozhodně "nepaktoval" s kýmkoli od konkurence. Vedoucí značky koncernu často dávaly vzájemnou nevraživost najevo a jakékoli řeči o možnosti spolupráce zcela vylučovaly. Jenže tahle doba je dávno pryč, i ti největší a zcela nesmiřitelní rivalové jsou pod tíhou konkurence nuceni ke vzájemné spolupráci.

Nevěříte? Kdo by ještě před pár lety očekával, že bude Mercedes-Benz spolupracovat s BMW? A najednou spolu vyvíjí hybridní ústrojí. A spolupráce s BMW s francouzským koncernem PSA na malých motorech? I to by pro pyšné německé inženýry bylo před lety zcela nemyslitelné. Mercedes zase nedávno začal spolupracovat s Renaultem nejen na vývoji malých motorů, ale i na vývoji malých aut. Součástí spolupráce je i výměna technologií s japonskými značkami Nissan a především Infiniti. Že je takhle rozsáhlé propojení prémiových značek neobvyklé? Je to ještě neobvyklejší.

Koncern Daimler-Benz totiž před časem koupil 10 % akcií amerického výrobce elektromobilů Tesla. Toho výrobce, ve kterém získala za 50 milionů dolarů před pár týdny podíl i japonská Toyota. Do propletence se tak připojuje i další prémiová značka, Lexus. I ta jistě bude profitovat z technologií vyvinutých ve spolupráci s Teslou. Mimochodem, Daimler ihned převedl 40 % ze získaných akcií Tesly na společnost Aabar Investment, což je vlastně investiční křídlo vlády z Abu Dhabi. Aabar vlastní 9% podíl v Daimleru. Od Toyoty bude hybridní technologie nakupovat její japonský soupeř, Mazda. To je mimochodem důkaz toho, že Mazda bude do budoucna méně spoléhat na spolupráci s Fordem, který v automobilce snížil svůj podíl.

Ale zpět do kolotoče. V Číně pro změnu spolupracuje Daimler s tamní automobilkou BYD. Ta chce vydělat na aktuální vlně popularity hybridů a elektromobilů. Aby také ne, když její mateřský koncern patří mezi největší světové výrobce baterií. Jenže s koncernem BYD spolupracuje také německá automobilka Volkswagen. A tím se nám do celého tohoto propletence dostává další prémiová značka – Audi. Na čínském trhu BYD konkuruje třeba Nissanu, který tam chce získat s elektromobily také výrazný podíl. A naopak BYD chystá vstup na americký trh, kde bude BYD zase soupeřit jak s Nissanem tak Teslou.

Hranice toho, kdo je kde čí partner a spojenec a kdo soupeř a nepřítel, začíná být často velmi nejasná. A to jsme ještě nezačali rozebírat spolupráce některých výrobců na jednotlivých modelech. Fiat a Ford společně vyrábí modely 500 a Ka. Naopak Fiat Punto je zase sourozencem Opelu Corsa. Opel Agila je zase dvojčetem Suzuki Splash, jenže v Suzuki před časem získal 20% podíl koncern Volkswagen, který chce právě s tímto výrobcem spolupracovat v oblasti malých vozů.

V Japonsku dodává Suzuki své miniaturní modely třeba Nissanu, ten auta této kategorie nakupuje i od Mitsubishi. Mitsubishi zase spolupracuje třeba s malajským Protonem se kterým koketuje i Volkswagen, jeho model Colt měl sourozence v podobě Smartu ForFour, koncernu PSA zase Mitsubishi dodává své SUV Outlander a stejně tak tomu bude i v případě elektromobilu i-MiEV.

Ještě se vám z toho nemotá hlava? Tak zkuste zapřemýšlet a najděte výrobce, který je v dnešní době opravdu samostatný a s žádným ze svých "úhlavních nepřátel" nespolupracuje. Bude to těžké, ale třeba na některého z výrobců, kterého nelze přes jakoukoli alianci spojit s téměř kterýmkoli konkurentem, najdete...





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.