Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vůz s ocelovou páteří - Tatra 30/52 1930

  15:52aktualizováno  15:52
- Roku 1923 představila kopřivnická automobilka na pražském autosalonu Tatru 11, která měla podle svého tvůrce Hanse Ledwinky splňovat veškeré požadavky tehdy kladené na lidový vůz. Jednoduchost konstrukce, spolehlivost, nenáročnost v obsluze a údržbě, úspornost a láci.
Ledwinkovo řešení bylo vskutku velice neortodoxní. K plochému, vzduchem chlazenému dvouválci vpředu přišrouboval spojkovou skříň a převodovku a celek spojil ze zadní poháněnou nápravou ocelovou troubou, na jejímž konci se nacházel diferenciál se soukolím s čelním ozubením a výkyvné poloosy. Reakce veřejnosti i odborníků byly zpočátku přinejmenším rozpačité: "Vždyť je to celé tak jiné...". V Tatře si však byli jisti svou věcí. Díky úspěchům v závodech a díky neúnavné práci obchodních zástupců nabízejících "vozy s ocelovou páteří" k bezplatné a nezávazné zkušební jízdě se podařilo tuto koncepci prosadit. Více než sedmdesát let výroby automobilů s centrální rourou je nejlepším důkazem životaschopného řešení.
Tatra 30/52, vyráběná v letech 1929 až 1931, patří mezi dražší pokračovatele T11, zvenčí charakteristické především svou "žehličkovou" kapotou, která se odklápí dozadu spolu s větší částí předních blatníků. Na rozdíl od Renaultu, který měl vpředu také "žehličku", držela se Tatra vzduchového chlazení. Typ 30, čtyřválec, vyráběný od roku 1926, údajně patří mezi první motory tohoto druhu na světě. Od něj je přímo odvozen model 30/52 se čtyřválcem OHV o rozměrech vrtání a zdvihu 80, respektive 95 mm a zdvihovým objemem 1910 cm3. (Motor samotný se ještě dlouho po druhé světové válce vyráběl na Slovensku jako hnací agregát autojeřábů). Při kompresním poměru 4,9 : 1 nabízel slušných 30 koní při 3000 otáčkách za minutu. K příslušenství náležel vertikální karburátor Zenith, dvanáctivoltové dynamoakumulátorové zapalování Bosch, ventilátor vzduchového chlazení na setrvačníku a nádrž na 50 litrů paliva na příčné stěně za motorem. Kroutící moment se přes suchou lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou přenášel hřídelem uloženým v centrální "páteři" vozu na zadní výkyvné polonápravy, odpružené příčným listovým perem. Přední tuhá náprava zavěšená pod motorem na příčném peru má hřebenové řízení. Bubnové mechanické brzdy působí na všechna čtyři kola. Při pohotovostní hmotnosti 1075 kilogramů dosahoval vůz maxima asi 90 km/h.
Tatra 30/52 byla vyrobena celkem v čtyřiadevadesáti exemplářích, především jako bohatě vybavený čtyřmístný "sport kabriolet" s čalouněnou stahovací střechou, hledáčkem, sluneční clonou a externí houkačkou. Zvláště efektní je dvoutónové lakování a nestandardní drátová kola u vozu na snímku. Variabilita podvozku však přímo vybízela ke stavbě velkých šestisedadlových limuzín i dvousedadlových sportovních roadsterů. Zvláštní oblibě se Tatry těšily u zakázkových karosářů, jejichž fantazie nebyla svazována nutností respektovat vpředu stojatý chladič a na něj navazující kapotu. Vzácně dochované zakázkové vozy jsou dnes vyhledávanými a ceněnými exempláři.

Motor Tatry 30/52 se ještě dlouho po druhé světové válce vyráběl na Slovensku jako hnací agregát autojeřábů.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.