Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vůz s ocelovou páteří - Tatra 30/52 1930

  15:52aktualizováno  15:52
- Roku 1923 představila kopřivnická automobilka na pražském autosalonu Tatru 11, která měla podle svého tvůrce Hanse Ledwinky splňovat veškeré požadavky tehdy kladené na lidový vůz. Jednoduchost konstrukce, spolehlivost, nenáročnost v obsluze a údržbě, úspornost a láci.
Ledwinkovo řešení bylo vskutku velice neortodoxní. K plochému, vzduchem chlazenému dvouválci vpředu přišrouboval spojkovou skříň a převodovku a celek spojil ze zadní poháněnou nápravou ocelovou troubou, na jejímž konci se nacházel diferenciál se soukolím s čelním ozubením a výkyvné poloosy. Reakce veřejnosti i odborníků byly zpočátku přinejmenším rozpačité: "Vždyť je to celé tak jiné...". V Tatře si však byli jisti svou věcí. Díky úspěchům v závodech a díky neúnavné práci obchodních zástupců nabízejících "vozy s ocelovou páteří" k bezplatné a nezávazné zkušební jízdě se podařilo tuto koncepci prosadit. Více než sedmdesát let výroby automobilů s centrální rourou je nejlepším důkazem životaschopného řešení.
Tatra 30/52, vyráběná v letech 1929 až 1931, patří mezi dražší pokračovatele T11, zvenčí charakteristické především svou "žehličkovou" kapotou, která se odklápí dozadu spolu s větší částí předních blatníků. Na rozdíl od Renaultu, který měl vpředu také "žehličku", držela se Tatra vzduchového chlazení. Typ 30, čtyřválec, vyráběný od roku 1926, údajně patří mezi první motory tohoto druhu na světě. Od něj je přímo odvozen model 30/52 se čtyřválcem OHV o rozměrech vrtání a zdvihu 80, respektive 95 mm a zdvihovým objemem 1910 cm3. (Motor samotný se ještě dlouho po druhé světové válce vyráběl na Slovensku jako hnací agregát autojeřábů). Při kompresním poměru 4,9 : 1 nabízel slušných 30 koní při 3000 otáčkách za minutu. K příslušenství náležel vertikální karburátor Zenith, dvanáctivoltové dynamoakumulátorové zapalování Bosch, ventilátor vzduchového chlazení na setrvačníku a nádrž na 50 litrů paliva na příčné stěně za motorem. Kroutící moment se přes suchou lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku se zpátečkou přenášel hřídelem uloženým v centrální "páteři" vozu na zadní výkyvné polonápravy, odpružené příčným listovým perem. Přední tuhá náprava zavěšená pod motorem na příčném peru má hřebenové řízení. Bubnové mechanické brzdy působí na všechna čtyři kola. Při pohotovostní hmotnosti 1075 kilogramů dosahoval vůz maxima asi 90 km/h.
Tatra 30/52 byla vyrobena celkem v čtyřiadevadesáti exemplářích, především jako bohatě vybavený čtyřmístný "sport kabriolet" s čalouněnou stahovací střechou, hledáčkem, sluneční clonou a externí houkačkou. Zvláště efektní je dvoutónové lakování a nestandardní drátová kola u vozu na snímku. Variabilita podvozku však přímo vybízela ke stavbě velkých šestisedadlových limuzín i dvousedadlových sportovních roadsterů. Zvláštní oblibě se Tatry těšily u zakázkových karosářů, jejichž fantazie nebyla svazována nutností respektovat vpředu stojatý chladič a na něj navazující kapotu. Vzácně dochované zakázkové vozy jsou dnes vyhledávanými a ceněnými exempláři.

Motor Tatry 30/52 se ještě dlouho po druhé světové válce vyráběl na Slovensku jako hnací agregát autojeřábů.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Škoda opakuje, že stěhování Superbu do Německa se neplánuje

Škoda Superb Combi

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen bude v Německu montovat model Karoq. Žádné další změny ve výrobě modelů se...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Najdete na iDNES.cz