Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vůz vysoké světové třídy

  14:58aktualizováno  14. října 16:26
Praha, 25. září 1955 - Předností našich automobilek je v neposlední řadě vlastní cesta, kterou jdou. Naši konstruktéři přihlížejí k světovému vývoji automobilismu, k jeho nejlepším novinkám a dovedou se z tohoto vývoje poučit. Vždy však vtisknou svým výtvorům národní charakter poctivé české vkusné práce. Takový je svým vzhledem i celkovou koncepcí nový osmiválec Tatra T 603.

ORIGINÁL ČLÁNKU

Tatra T 603 má velmi elegantní, ladnou, aerodynamickou karoserii jemných tvarů.

Přední kapota a maska s oblými, pontonovými blatníky, které s ní tvoří nedílný celek, vtiskuje vozu podobu, která sice trochu připomíná „Tatraplan“, ale činí vůz daleko elegantnějším.

Vpředu masky dole jsou vedle sebe tři silné reflektory, které jsou umístěny za společným zasklením.

Na předním velkém, chromovaném nárazníku jsou dvě ozdoby z umělé plastické hmoty. Podobně je řešen zadní nárazník.

Po předních stranách blatníku jsou vkusné, protáhlé blikavé ukazatele směru. Přední zaoblené sklo a velká skla postranní dávají výborný výhled.

Motor je umístěn tradičně vzadu, ovšem mnohem níže, než tomu bylo u dosavadních typů. Přístup vzduchu k motoru je v bocích zadních blatníků, vyvedených z karoserie. Je tu ze strany „kapsa“ s několika drobnými žebry nenápadně umístěnými. Zadní blatníky končí koncovými a stop světly a blikavými ukazateli směru.

Zvláštní zmínky zaslouží řešení zadního okna. Umístění motoru nízko na chassis umožnilo řešit nově dobrý výhled z vozu dozadu, dvěma obrovskými, těsně vedle sebe posazenými okny, opatřenými zaobleným sklem. Vůz odpovídá nejmodernějším požadavkům dobrého vzhledu.

Eleganci vozu zvyšuje vkusně a s mírou použité chromování (chromová lišta podél karoserie, rámečky oken apod.), bílé pneumatiky a celková povrchová úprava. Vnitřek vozu je prostorný; pro šest osob. Sedadla jsou umístěna mezi nápravami. Přední sedadla jsou vcelku. Rychlostní páka je pod volantem.

ORIGINÁL ČLÁNKU

Vůz je opatřen vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem. Maximální rychlost vozu 170 km v hodině. Výkon 105 koňských sil, spotřeba 12 litrů na 100km. (Vše podle údajů továrny.)

Tatra T 630 je zkušebním typem, a proto možná dojde ještě k některým technickým či jiným úpravám, opravám a změnám k lepšímu.

Již dnes však můžeme říci, že jde o automobil vysoké světové třídy, dávající velkou naději, že bude dobře reprezentovat vyspělost našeho automobilového průmyslu.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.